Hi-Fi tråden

Jeg sier at en god hjemmekino gir en bedre opplevelse både lyd og bildemessig kontra offentlig kino. Uansett hvilken kino du velger å besøke

Redigert:
Denne har jeg ikke sett foer nå :)

Litt kort om mitt oppsett:
Forforsterker: TaCT RCS2.2 stereo forforsterker med romkorreksjon.
Forsterkere: Midgard Oberon 6.1 monoblokker
Sub: Sunfire "2x10" subwoofer
Høyttalere: B&W CDM 9NT

Kilder er alle koblet direkte til TaCT med optisk/coax digitalt signal og pr. i dag er dette PS3/apple tv/canal digital mottaker. Fra forforsterker til monoblokkene går signalet via XLR kabel.

Oppsett:
DSC00488.jpg

Forforsterker
DSC00492.jpg

Under testing av romkorreksjon
romkurve1_small.jpg

Om noen holder på med romkorreksjon i Lyngdorf/TaCT saa er det bare å komme med tips/target kurver som jeg kan leke med :)

Redigert:
Ser veldig bra ut minim! Høres nok front ut. Men, ideelt sett, skulle egentlig venstre høyttaler stått litt lengre unna kroken?

Ser veldig bra ut minim! Høres nok front ut. Men, ideelt sett, skulle egentlig venstre høyttaler stått litt lengre unna kroken?

Det har du helt rett i, men det er litt WAF inne i bildet der så noen kompromisser må man ta. Heldigvis så redder romkorreksjonen inn igjen litt der, men nå blir det snart bytting av leilighet over til hus med et eget rom jeg kan disponere til hifi så da er det rom for forbedring :)

Det har du helt rett i, men det er litt WAF inne i bildet der så noen kompromisser må man ta. Heldigvis så redder romkorreksjonen inn igjen litt der, men nå blir det snart bytting av leilighet over til hus med et eget rom jeg kan disponere til hifi så da er det rom for forbedring :)

He he @minim, der er du inne på det mest esensielle, nemlig WAF faktoren. Når forslaget om å bruke høytalerene som pidestall for blomster krukkene, da er det på tide å legge ned veto :eek:

Frode.

Redigert av en moderator:
Eneste erfaringer er diskusjoner rundt temaet, der konklusjonen "alltid" har blitt at dette er humbug.

Ring f.eks Hifiklubben og hør hva de tenker om det.

Ringer man en sjappe som selger strømrenseprodukter, så sier det seg selv hva svaret blir.

Tror man nesten på låne med hjem for å prøve selv. Tømmervik på OHFC sa iallefall at jeg ikke hadde hørt hva anlegget mitt kunne prestere før jeg kjøpte en rensesak. Men selgere sier hva som helst for å få solgt, selv om han er langt bedre enn visse andre der ute.

Har enn så lenge valgt ikke kjøpe noe. Det blir enda en boks og enda flere ledninger i stua.

Det jeg ikke forstår med dette er, hvordan blir strøm skitten? Strøm er da konstant?
Støy på strømnettet sliter jeg også med å forstå?
Hvis dette hadde hatt noe for seg, ville man vel solgt strømrensere til Tv`er også? For å få bedre bilde?

Mange diskusjoner om dette, men hva gjør at dette skal ha noe for seg?

Lyden er utvilsomt mye bedre om natten, men det er hovedsaklig pga lavere støygulv (mindre akustisk støy i omgivelsene), noe som gir et større dynamikkområde. Det kan man også oppnå med å spille grisehøyt, men det kan bli litt utrivelig, og romakustikken begynner å skape seg mer. Om natten kommer det frem detaljer som du aldri har hørt før.

Hvor mye støyen på strømnettet bidrar vet jeg ikke, og kommer sikkert aldri til å få vite heller. At støyen er der kan lett måles, men slipper den gjennom utglattingen i strømforsyningen? Det eneste jeg vet er at å bytte strømkabler til stereoen er humbug med stor H. Det samme er høyttalerkabler til 190k :cool:

Sannheten eies verken av jordnære ingeniører og studioteknikere eller esoteriske hifi-nerder, den ligger et sted i mellom. Siden hjernen og sansene vår fungerer som de gjør er dette en håpløs vitenskap å bli klok på.

Støy på el-nettet? Kan det være så fryktelig vanskelig da? Lån dingsen med hjem og lytt. Be noen hjelpe deg med en blindtest. Blir lyden bedre med filteret så sjekk økonomien. Har du råd så kjøper du dingsen. Om lyden ikke blir bedre ved bruk av filteret så leverer du det tilbake og sier: "Tusen takk for lånet, men dette er nok ikke noe for meg".

Et lite hint: Et skikkelig jordet system gjør underverker med hensyn på uønsket forsterker støy (sus) ifra enten for- eller effekt forsterker. Eller ifra begge.

Frode.

Støy på nettet kan komme av mange forskjellige ting, men den store synderen er industri og kraftkrevende maskiner.
Det som kan høres som susing i høytalerene når man ikke spiller av lydkilde er som regel reaktiv effekt, altså effekt som brukes men ikke forbrukes. Denne effekten blir ført tilbake til nettet. Betegnes Q.
Man kan bruke millioner på kabler av ymse slag og det vil ikke hjelpe en dritt. Det som kommer inn i forsterkeren vil bli forsterket og da selvfølgelig bli spyttet ut av høytalerene. Det eneste som vil hjelpe er å sette inn en skilltrafo med galvanisk skille, dvs ikke samme jordpotensial på primær og sekundærside.
Jeg har en 3,2 KW skilletrafo og det er lydkvalitet fra forskjellige planeter med og uten. Det er en skikkelig kladd på 30 kg og ikke uten et visst nærvær estetisk i stua.
Det høres spesielt på diskanten, jeg kan ha anlegget på fullt volum uten lydkilde og legge øret klin inntil diskanten og det er ikke den minste antydning til sus.
Uten derimot suser det som et middels jetfly. Man må være klar over at spenningen inn i huset er farget av hva som er tilkoblet på den samme trafokretsen.
Jeg har brukt årevis med tweeking av anlegg og rom før jeg nå har landet på et kompromiss.
Perfekt blir det aldri !!!!
Til dere som tror at klokkemani er galskap, dere har aldri vært hjemme hos en frustrert hifientusiast som leter etter de rette signalkabler og rette lytteposisjon. Det er faenimeg livsfarlig !

@steind, trenger man virkelig en skilletrafo av den størrelsen du beskriver? Din trafo er jo ratet til nesten 14 A! Skille trafo har jeg også lenge vært på jakt etter, men de jeg finner er kun av industristørrelse med tilhørende ikke-eksisterende WAF.

Hjelp og råd mottas med takk :)

Frode.

Dersom man blanlegger noe frem i tid er det jo veldig greit å legge en egen kurs for hovedenhet og effektforsterker dersom man har mulighet til det.

@steind, trenger man virkelig en skilletrafo av den størrelsen du beskriver? Din trafo er jo ratet til nesten 14 A! Skille trafo har jeg også lenge vært på jakt etter, men de jeg finner er kun av industristørrelse med tilhørende ikke-eksisterende WAF.

Hjelp og råd mottas med takk :)

Frode.

Trenger nok ikke det, men når jeg handlet tenkte jeg at det skulle fanken ikke stå på kraftressursene.
Jeg har kvasikoblet 2 stk Doxa 70 til monoblokker slik at det suger litt saft av nettet når det trykker som værst. Hver av de gir i underkant av 130 W ut. Når det da går i dype partier jobber mine forholdsvis tungdrevne høytalere lett og luftig.
Skilletrafoen min er absolutt industritype, og kona har mer eller mindre gitt opp mine dustete påfunn som å stifte opp pledd og dyner som lydabsorbenter, tapemerker i gulvet for korrekt høytalerplassering ift lytteposisjon og endeløse avspillinger av samme referanselåt på forskjellige typer signalkabler, høytalerkabler og det ene med det andre.
Etter 23 år som samboere har vi lært å gi hverandre litt takhøyde, men WAF er anlegget mitt definitivt ikke.