Historien om en vintage-samling

Takk igjen, folkens!

Da rekker jeg akkurat ei klokke til før jeg tar juleferie. :)

Vi var kommet til februar 2008. På en tur til Paris plukket jeg opp en Omega Speedmaster Professional. Dette var en klokke som jeg allerede i 2006 (og kanskje før det) hadde satt på ønske-lista, men den hadde vært utenfor budsjett helt fram til turen til Paris. Det viste seg i ettertid at klokka var fra 1969, en ref. 145.022-69:

DSC_0389_zps9e248f85.jpg

Denne klokka er vel en av de mest omtalte på nettet vil jeg tro (sammen med Rolex Sub), så jeg skal ikke legge ut så mye mht historikk. En kjapp Google gjør susen her. :) Men det er altså klokka som ble valgt ut til å være en del av standardutstyret til Apollo-astronautene. Og er derfor kjent som ei måneklokke eller "moon watch". :rolleyes:

Men tilbake til kjøpshistorien: På dette tidspunktet var jeg litt mer orientert ift urverk, og visste forskjellen mellom Omega sine kalibre 321 og 861, og at 321 satt i såkalte "pre-moon" modeller. Jeg hadde lenge vurdert ut pre-moon, side de var ganske dyre. Ellers så jeg egentlig ikke noe forskjell på klokka reint kosmetisk, og syntes at det var litt for høy premie for en pre-moon. Forståelig nok det, men etter å ha kjøpt klokka ovenfor ble jeg selvfølgelig gira på en pre-moon også... :)

DSC_0437_zpsfa3367dd.jpg

Åstedet for handelen var et digert antikk-marked i St. Ouen, så digert at det tok litt tid før jeg snublet over den. Mye trøing i over fire timer. Til slutt kom jeg til ei lita sjappe i Rue des Rosiers, hvor de blant mye annet rart også hadde en monter med klokker. Der var det en Speedy til en overkommerlig pris. Og den så veldig bra ut!

Det var det jeg kunne si. Jeg var nemlig ikke særlig grundig med å sjekke patina på visere f.eks. med tanke på utskiftninger. Det viste seg i ettertid at viserne var originale, så det var jo hyggelig at jeg ikke tulla det til der... At de ble skiftet ut ved en service seinere får være en tabbe å ta lærdom av... :(

DSC_0379_zpsa21d78ed.jpg

DSC_0459_zps120bf987.jpg

Bak-lokket har ikke det sedvanlige "first watch" designet. Så dette kunne være en tidlig kal. 861 eller en kal. 321 (pre-moon). Prisen tilsa ikke det siste, og det var det heller ikke. Det var en 145.022-69 ST. Med matchende serie-nummer heldigvis! Dette fant jeg ut da jeg kom hjem, siden jeg fikk ikke åpnet bak-lokket før jeg kjøpte den. Sant sies så ba jeg heller ikke om det. En liten tabbe der også, men det gikk bra!

Jeg har hatt klokka i snart fire år nå, og jeg har hatt kun en service på den. Det synes jeg er akseptabelt. Sammen med urmaker Lindstrøm fikk jeg tatt en nærmere titt på urverket, og det ser meget bra ut, med liten slitasje å spore.

Noen bilder til (flere på nettet... ;)):

DSC_0442_zps39999396.jpg

DSC_0450_zps0e0edf44.jpg

Jeg bruker denne klokka MYE. Det er all-time for meg, og det er vel ingen hemmelighet at jeg har noen flere i samlingen. Hva skal man si om en Speedy som er ei såpass ikonisk og vel-renommert klokke? Vel, akkurat det kanskje, at den er så ikonisk og at designet har vært mer eller mindre uendret siden 1956. En slags horologisk Porsche 911.

Neste klokke jeg kjøpte blir den som skal bæres opptil flere ganger nå i julehøytiden...

Da er det vel bare å ønske god jul og godt nytt år!

Spesifikasjoner

Modell: Omega Speedmaster Professional, ref. 145.022
Produksjonsår: 1969 (Transitional Model)
Verk: Omega Cal. 861, manuelt opptrekk
Diameter: 40mm (uten krone)

Redigert:
Takk for en bra historie og flotte bilder av, i mine øyne, en av de flotteste kronografene som er laget! :)

Takk som deler. Dette er alltid morsomt å lese og gøy å se at man kan komme godt ut av det som kan virke som en litt forhastet handel:)
Jeg virkelig elsker den klokken. Og som tidligere, fenomenale bilder:D

God jul...

Speedy hører hjemme i enhver seriøs klokkesamling. To flotte eksemplarer du har der... Nå blir det vel bare å komplettere med en cal. 321 så er du i mål ;)

Takk igjen for alle oppmuntringer! :)

Det tok litt tid, men er nå klar for å legge ut innkjøpt klokke nummer fire, en Omega Seamaster De Ville, ref. 145.005-67. Hvis Speedyen er noe du ser absolutt overalt, er denne en smule sjeldnere!

Jeg kjøpte klokka i august 2008. Samme måned jeg giftet meg. Med tanke på anledningen MÅTTE det bare bli denne:

DSC_0788_zps09cea507.jpg

Selger her var Moonwatch Time Pieces, Santa Monica, CA. Jeg hadde vært på nettstedet en del ganger, mye bra men bildene var noe dårlig. Denne Seamasteren så uansett helt fantastisk ut og jeg forelsket meg umiddelbart. Jeg hadde ikke hørt om denne referansen før, så jeg var usikker på legitimiteten her. Dette var før Omega sin vintage database, så jeg måtte gjøre en del søk og tråling av diverse nettsteder for å finne ut av mer. Jeg fant flere som var i stål, og da uten De Ville på skiva. Jeg konkluderte uansett med at det ville være rart at en såpass sjelden sak med en så lav produksjon ikke også skulle ha varianter i dublé (som denne var i). Videre stemte produksjonsåret av urverket med referansen. Saken var biff, og etter en hyggelig korrespondanse med Ron Waldron, ble klokka shippet til meg slik at den var i hende to dager før bryllupet.

DSC_0540_zps2c41e11e.jpg

DSC_0745_zps9a755664.jpg

Og jeg angrer ikke ett sekund. Dette er dress-klokke som har stoppeklokke-komplikasjon, noe jeg hadde dilla på den gangen. Og fortsatt når jeg tenker meg om. 321-kaliberet som sitter i denne er legendarisk og trenger ikke nærmere introduksjon. Jeg husker at jeg ble litt overrasket over at den hadde akkurat det verket. Jeg forbandt det først og fremst med "pre-moon" Speedmastere. Når jeg tenker meg om var det vel derfor jeg havnet på nettstedet i første omgang, gitt navnet. Skiva er sirkelpolert ("sunburst") noe som gir et flott lysspill. Timesmarkørene er gullfarget og står veldig bra til tachymeter-skalaen og balanseres fint ut med krona, kassen og de runde pusherne.

DSC_0565_zpsb6a7cc06.jpg

DSC_0749_zps5cc166fc.jpg

DSC_0644_zpsc859603a.jpg

Det var vel først når jeg kjøpte denne at jeg utførte en tilstrekkelig "due dilligence" før kjøpet og ikke lot flaksen styre helt. Selv om det meste sjekket ut, hadde jeg ikke sett akkurat DENNE varianten på nett. Ingen bilder. Dette var urovekkende. Det måtte da være NOEN som hadde en slik en? Selv om den må anses som sjelden. Vel til slutt fant jeg det endelige beviset, og da hadde jeg eid klokka i fem år (!). En scan fra en gammel katalog fra 1968:

omega_deville_1968_zpsa982acf4.jpg

Jeg har altså en katalogreferanse C-4A, og alle de viktige elementene (skive, visere, timesmarkører etc.) stemmer med bildet i katalogen. Unødvendig å si er jeg veldig fornøyd med det. :D

DSC_0526_zps0239ead5.jpg

DSC_0874_zps62359f27.jpg

Historisk sett vet jeg ikke så mye om klokka. Jeg mener å ha lest at Omega lanserte denne som en konkurrent til Rolex Daytona Cosmograph. Begge solgte ikke så mye i sin tid, men alle vet hvilken status en vintage Daytona har i dag. Selv har jeg ikke noe problem med å være i besittelse av den mer ukjente konkurrenten. :p

I tillegg synes jeg det er litt kult å ha ei dress-klokke med kaliber 321... :cool:

Spesifikasjoner

Modell: Omega Seamaster De Ville Chronograph
Referanse: 145.005
Produksjonsår: 1967
Urverk: Omega kaliber 321, manuelt opptrekk
Diameter: 36mm (uten krone)

Redigert:
En spennende historie og en nydelig klokke!!! Jeg har aldri sett denne modellen før. En bortgjemt godbit, et smykke :)

Den modellen har jeg aldri sett, rett og slett nydelig. Supre bilder:)
Morsom historie, og skulle du sett; jeg lærte noe i dag òg. Takk

Får en fantastisk samling du har vist her til nå. Må si at den siste Omegan, fikk meg nesten til å dette ut av stolen. Den var rålekker!! Takk for at du deler dette med oss. Flotte bilder og morsom lesning! Gleder meg til den neste fremvisning fra samlingen din.

Kommer sent til festen her, men DeVille jeg si var en ekstremt lekker Omega!

(Beklager...)

Nydelig Omega, flotte bilder og en riktig så fin historie!:D

Tusen takk, og fint at du likte historien også! Alle tror det er veldig komplisert og vanskelig å samle på vintage, men det er det ikke. Det går som regel bra, så lenge man viser et minimum av due dilligence.

Får en fantastisk samling du har vist her til nå. Må si at den siste Omegan, fikk meg nesten til å dette ut av stolen. Den var rålekker!! Takk for at du deler dette med oss. Flotte bilder og morsom lesning! Gleder meg til den neste fremvisning fra samlingen din.

Takk! Jeg har brukt lang tid (8 år) på å plukke ut de klokkene jeg har kjøpt. Det er relativt gjennomtenkt, så derfor lite flipping. Slik jeg ser det nå, blir det vanskelig å selge. Jeg bruke alle klokkene mine jevnlig. Og har glede av dem hver dag!

Noe av det peneste jeg har sett :D

Det var AKKURAT det samme jeg sa da jeg så den for første gang. ;)

keep´em coming!

Will do! :)