Hodetelefoner for flybruk

aek

Medlem
23. des. 2013
Innlegg
765
Sted
Akershus
Ser at det finnes tidligere øretelefontråder, men tillater meg å lage en ny, siden det er en stund siden siste tråd og siden jeg har mitt eget sett kriterier...

Jeg hater å fly, og gjør det så lite jeg kan. Men siden jeg må til Italia hver sommer er det ikke til å unngå i hvert fall én gang i året. Jeg greier å distrahere flyskrekken såpass at jeg faktisk bortimot glemmer den ved å fylle iPhone/iPad med den aller beste musikken jeg vet; det gjør liksom ingenting om flyet faller ned (eller truer med det, les turbulens) så lenge det akkompagneres av min favorittmusikk.

Men jeg har for dårlige øretelefoner. Jeg gjetter at det er adskillige flyvedyktige lydentusiaster her, som har meninger om hva jeg trenger!

Vil ha:
  1. Plugg for iPhone/iPad
  2. Så kompakt og reisevennlig som mulig
  3. Effektiv flystøyblokkering
  4. God lydkvalitet (duh...)
Vil ikke ha:
  1. In-ear
  2. Dyrt fordi det er lekkert
Hva skal jeg kjøpe?
 
Jeg liker best QuietComfort 3 - mye det samme som 15 bare annen passform.

Samtidig skal det sies at verken 3 eller 15 er kjent for sin gode lydkvalitet. Jeg er ikke så veldig kresen, så i min verden er de super. Om du er kresen på lyd ville jeg testet i butikk før du kjøper.
 
+1 Ferdig snakka:)

Støttes! Er vel ingen som har betre støykansellering enn Bose (i dei testane eg har sett)? Veldig komfortable. Ser dei ligg på nett til rundt 2K. Meinar å ha sett dei på tilbod nyleg til rundt 1500 - men hugsar ikkje kor.
 
Jeg gikk for en litt billigere variant enn Bose, Audiotechnica ATH-ANC7B.

Finnes også ATH-ANC9 og ATH-ANC70.

Fungerer utmerket og nesten like bra støydemping som Bose QC. Anbefales!
 
Både jeg og fattern har qc-15, veldig fornøyd. Er en veldig utprøvd modell som man ikke kan feile med :)
 
Bare å velge qc15 med en gang. Jeg har hatt mine i 6 år og bruker de hver dag. God lyd og utrolig god støydemping. Husk og alltid ha ekstra AAA batterier i etuiet som følger med ;)
 
Stemmer i med resten, lyden er ikke så man får gåsehud av, men komforten er god og støydempingen er suveren:mrgreen:
 
Jeg kjøpte meg et sett qc15, selvom jeg ikke var helt overbevist - det er jeg nå! Måtte kjøpe et sett til dama også, såpass fornøyd er jeg faktisk. Flyr ikke uten. Bare vær klar over at du blir asosial, på forrige flytur til Thailand, ble det utvekslet ca fire ord mellom snuppa og meg. Og nei, det var ikke fordi hun var sinna:p

Qc3 er også et alternativ, dette er "on ear", mens qc15 er "over ear":)

Here you go, bare å trykke på kjøp, du angrer ikke;)
https://www.mpx.no/bose-quietcomfort-15/638844?cks=ASS&assoc=CD1DAD3B-0D82-4A06-9CF0-4DAF7B5CCDEE
 
Redigert:
Ikke at du trenger flere anbefalinger nå, men QC15 er kanskje den beste reisedingsen jeg har. Flyturen blir betraktelig mye bedre, både til film og musikk.
 
Har prøvd QC-serien til Bose, både de store og små. Dette er forsåvidt bra hodetelefoner, men måtte leve med at selve putene gikk i oppløsning over et par-tre år og at ledningen røk/knakk i selve festet til pluggen. Greit nok, du kan kjøpe ny ledning, den er "pluggbar" i hodetelefon-enden. Puter er også å få kjøpe. Endte opp med QC-3 hele tre ganger før jeg byttet til...

AKG K-495 NC.

AKG-K495NC-990x505.jpeg


Og jeg har ikke sett meg tilbake. Det er stor forskjell i lydkvalitet og like bra støyreduksjon til lavere pris enn QC-3. Den har også en USB-lader knyttet direkte til hodetelefonene og den virker selv om den er utladet, altså uten støyreduksjon. Så vidt jeg husker gjorde ikke QC-3 det.

Fra Lyd og Bilde:

Det er lurt å være klar over at hodetelefoner med støydemping, ikke alltid spiller så bra. Her er unntaket.

Reiser man mye, enten det er med buss eller tog til jobb, eller i fly over lengre distanser, er hodetelefoner med støydemping et must. Det er bare da man kan stenge ute all støyen, og få sovet i fred. Eller enda bedre, sett en film på iPad-en, hørt på en podcast, spilt musikk, spilt litt spill. Kort sagt, kost seg med aktiviteter som passer best i stille omgivelser.

Da passer det fint med aktiv støydemping. Mange har prøvd, men får har fått det til. AKG hører til den siste gruppen. Med K 495 NC har de endelig lyktes med å kombinere god, balansert lydkvalitet, med et velfungerende aktivt støydempingssystem. At kvaliteten går utenpå det meste vi har sett av hodetelefoner i denne prisklassen, lar seg også høre. De kan også brukes om batteriet er tomt for strøm, i motsetning til mange av konkurrentenes hodetelefoner, men det er lydkvaliteten som er oppsiktsvekkende god her. Ikke å forglemme støydempingen, som helt klart er effektiv og velfungerende. Men det er lydkvaliteten kombinert med den gode støydempingen, som gjør at vi varmt anbefaler AKG K 495 NC.


At de er veldig lekre også gjør jo ingenting. :)
 
Tusen takk for alle anbefalinger! Bose er tydeligvis øretelefonenes beater, og det er jo nærliggende å velge en av de modellene da, selv om jeg ikke helt liker at flere av dere antyder at lydkvaliteten ikke er optimal. 2 avvikende forslag er også innkommet, et fyrstelig og et cowboysk... Avvikere skal man alltid lytte til, pun intended, så de forslagene må også sjekkes ut.

Men om lydkvalitet er et hovedkriterium; hva bestykker dere ørene med i luften, dere som mer enn gjennomsnittlig interessert i lydkvalitet?
@Loevhagen? @Tetragrammaton? Andre?
 
Redigert av en moderator:
Men om lydkvalitet er et hovedkriterium; hva bestykker dere ørene med i luften, dere som mer enn gjennomsnittlig interessert i lydkvalitet?
@Loevhagen? @Tetragrammaton? Andre?

For meg var lydkvalitet hovedkriterium og etter å ha eid flere i QC-serien og hørt meg gjennom flere (AT, Beats, etc) endte jeg opp med AKG. I anmeldelsen i Lyd og Bilde sies det at AKG er det beste valget ift lydkvalitet. Det er mulig det finnes bedre (til en høyrere pris), men til 3000 spenn?

Hilsen gammel hi-fi-nerd... ;)
 
Redigert av en moderator:
2000 faktisk... We may have a winner.

For meg var lydkvalitet hovedkriterium og etter å ha eid flere i QC-serien og hørt meg gjennom flere (AT, Beats, etc) endte jeg opp med AKG. I anmeldelsen i Lyd og Bilde sies det at AKG er det beste valget ift lydkvalitet. Det er mulig det finnes bedre (til en høyrere pris), men til 3000 spenn?

Hilsen gammel hi-fi-nerd... ;)
 
For meg er ørekomfort og støydemping mye viktigere enn lydkvalitet, bare så det er sagt :) God lyd er deilig hjemme, og til og med på jobb, men på fly vil jeg bare ha de jeg kan ha på lengst mulig uten å plages. Så det er vel som for klokker, prøv dem på hånden, eh ørene.