Hopalongs ur 05.09.14

Gratulerer så mye med en nydelig FF, Hopalong!

Veldig interessant å lese historien bak hver klokke i samlingen din:)

Ojda, denne hadde jeg gått glipp av. Gratulerer så mye ned en legendarisk BlancpaiN dykker:) Gleder meg til å få se mer bilder av denne når den er tilbake fra spa.

Husker ikke om jeg skrev i denne tråden, men dette er helt rått!! Skulle gjerne tafset en del på denne!

Postet med Nokia 5110 via SMS

Gratulerer med en kjempeflott Fifty Fathoms! 50th Anniversary er kanskje den flotteste moderne FFen, med den rette looken og de rette dimensjonene :)

FF er på spa, og dersom erfaringene fra sist gjentar seg vil det ta sin tid før den kommer tilbake. I mellomtiden har jeg brukt litt tid på verdensveven på å lese mer om Blancpain, og modellene deres. Når man driver på slik, kommer man uungåelig borti noe man har lyst på. Blant annet har jeg gjenoppdaget en haug med ur jeg siklet på på nittitallet - pene ur med sportslig preg, i størrelser som egner seg til å gjemmes under skjortemansjetten. Så da jeg en promilletung kveld fant denne lille saken hos en selger jeg har handlet med tidligere, gikk det som det måtte. Uret hadde tydeligvis vært til salgs en stund, for forhandlingene var fort unnagjort. Før jeg gikk forsent til sengs var klokken på vei.

PB221454.jpg

Det er en Blancpain Léman flyback, i titan, fra ca år 2000. Som idag besto Léman-serien dengang av flere modeller med forskjellige komplikasjoner - alarm, GMT, kronograf, vannsport (AquaLung) - levert i stål, gull eller titan. Foruten den særegne kassen og de samme type visere mm, var felles for modellene den idag relativt beskjedne størrelsen på 38mm. En gang på 2000-tallet økte dette til 40mm. Léman-serien er en slags sportslige selskapsur; passe diskrete men laget for litt tøffere bruk enn bare kontor. En vellykket hybrid, synes jeg.

PB221456.jpg

PB221455.jpg

PB221457.jpg

Dette er første gang jeg har eid ett titanur. Klokken veier nesten ingenting - 54 gram med rem og foldespenne - og føles nesten ikke på hånden. Kontrasten til de andre Blancpainene med den massive X-71-lenken er stor. Skiven er som på Air Command blank med matte felter, svært pent men vanskelig å fotografere. Verket er også i denne det Piaget-baserte F185. Etter en dag på hånden har jeg bare én ting å utsette: Viserne er vanskelige å lese i enkelte vinkler. I senere titan-modeller ble brukt de samme, hele viserne som i stålutgaven, så jeg antar det er flere enn meg som har reagert på lesbarheten.

38mm er er fremdeles passe størrelse for herreur.

166BB65D-31FB-4289-9983-929508F491C0-235-0000030477AAF50E.jpg

Edit: Byttet bort våren 2013

Redigert:
Veldig flott!

Gøy å se modeller utenom mainstream, og Blancpain er vi ikke akkurat bortskjemte med her på sonen!

Grattis!

Gratulerer med nok et spennende og flott ur litt "utenfor opptrådt sti" Hopalong!

No Blancpain, no gain, er det ikke det de sier?

Grattis med ny klokke, denne likte jeg veldig godt :)

Håhå, Adamskater... Svorsken din lever farlig om jeg plukker opp hansken du nettopp slapp;)
Skulle forøvrig stå INNAFOR! Men Apple sitt telefontastatur ligner mer på en maurtue uten retningssans enn bokstaver på rekke og rad:)

Gratulerer så mye med utsøkt supplering i samlingen, Hopalong!
Leman-serien står sterkt i Blancpain, og det ligger mye historie også i disse. Flott å se ett av dem er å finne i "våre rekker"!
:)