Hopalongs ur 05.09.14

Skiven på din klokke synes jeg helt klart er finere enn dagens (sorte) Daytona-skive med sølvtellere (subdials).
Skjønner godt at du ble øyeblikkelig forelsket, Hopalong, klokken din er latterlig flott :)
 
Dette er et nydelig og rett og slett kult ur!
Som vanlig en ypperlig review som ledsager bildene!

Dette gir bare - høyst ønsket - den ryggmarksrefleks at jeg må finne frem min egen og ta den på i løpet av kvelden....

:)
 
The Watch Snob skriver i sin anti-Rolex argumentasjonstråd at dette merket er det eneste som har den tvilsomme æren å bli oppfattet "both stodgy and lame and ghetto fabulous at the very same time". "Which are you", fortsetter han; "a sleepy 85-year-old bald man or an 18-year-old athlete from the hood trying to prove his worth to the world?"

Om man er enig med ham eller ikke, er ett ihvertfall sikkert: Den modellen det er snakk om når det dreier seg om søvnige pensjonister er Datejust.

Når man bruker tid på nettsteder som dette, skulle man tro Rolex` sportsur var de dominerende på salgsstatistikkene. Slik er det ikke. På verdensbasis er Datejusten langt overlegen, og har vært det siden introduksjonen i 1945. Inntil Day-daten kom på femtitallet var dette toppmodellen til Rolex, og de to har senere i mange år nærmest vært standardutstyr for den finansielt vellykkede mann. Blar man i gamle Farmand og Handel-og Sjøfartstidende henger det en Datejust på annenhvert håndledd på styrerommene. Denne statusen gjorde at Rolex som nesten eneste urprodusent kom seg gjennom kvartskrisen helskinnet - kundene skulle ha en Datejust, selv om de var langt dyrere og mindre nøyaktige enn konkurrentenes kvartsur. Det var ikke nødvendigvis fordi kundene var opptatt av mekaniske verk, eller av klokker i det hele tatt; de skulle bare ha den modellen.

Men gode klokker er det. Min svigerfars Datejust er båret på armen i ti av årets tolv måneder de siste førti år. (Om sommeren skifter han til pepsi GMT) Klokken er aldri tatt av for bading eller dusjing, snekring på hytta, badstu eller noe annet. Den har i beste fall fått sporadisk service. Jubilee-lenken er slapp som håndtrykket til en fjortenåring, og klokken deiser dermed borti dørkarmer og bord hele dagen. Likevel tikker den trofast ivei, og kommer sikkert til å tikke like godt på en pr. dato ufødts håndledd lenge etter alle her har trukket sin siste spiralfjær.

Selv har jeg aldri hatt så veldig stor sans for dem, spesielt ikke for de pyntede variantene med bezel i hvitt gull og den skranglete Jubilee-lenken. Men, som ytterligere bevis på et lettpåvirkelig sinn, er det nettopp denne varianten jeg endte opp med å kjøpe.

PC170390.jpg

Min klokke er en 1601, med den kurvede "pie-pan"-skiven, jubilee-lenke og plexiglass. Verket heter 1065, og mangler i likhet med andre eldre Rolex-verk quick-set dato og hack-funksjon.


Siden innkjøpet i høst har Datejusten vært fast selskapsur, noe den passer utmerket til. Skiven er svært pen - så pen at jeg mistenker den for å ha blitt byttet på et tidspunkt - og lenken er ikke så løs som man ofte ser. Morsomt er det også at klokken første gang så dagens lys samme år som meg - i 1969. A sleepy, 41-year-old man and his watch.

PC240494.jpg
 
En flott Datejust.
Har akkurat som deg gradvis begynt å like disse mer og mer.
Syntes jubelee lenka var skikkelig gubbete, men har nå lyst på en DJ på akkurat denne lenka.
Er det slik at smaken til middelaldrene menn automatisk vender seg mot dette?:confused:
At min smak har blitt mer raffinert med årene nekter jeg å tro...så det må være alderen.:cool:

Takk for en fin fin oppdatering av tråden.
 
Kjempeflott Datejust! Jeg har faktisk som deg og UJU fått mer sansen for den varianten. :D

Hos meg har det ingenting med alderen å gjøre. hehe. ;)
 
Takk for fin oppdatering! Trodde du hadde et nokså ambivalent forhold til Rolex?

Datejusten er pen og klassisk, jeg kunne godt tenkt meg en selv!
 
Jeg teller 8 Rolex og 2 Tudor så langt i denne tråden, Hopalong må vel kunne sies å være kurert for sin påståtte ambivalens...

Flott Datejust. Alle burde hatt en fra sitt fødselsår. :)
 
Jeg teller 8 Rolex og 2 Tudor så langt i denne tråden, Hopalong må vel kunne sies å være kurert for sin påståtte ambivalens...

Flott Datejust. Alle burde hatt en fra sitt fødselsår. :)

I was cured all right, som Alex DeLarge sympatisk uttrykte det. Denne nettsiden og dens fotografer har bidratt vesentlig til det. 8+2. Hm. Heldigvis er jeg ikke så flink med Excel.
 
Grattis med en særdeles flott klassiker av en Datejust!
Disse er så flotte "ikon" at jeg har lagt en versjon av arten til min egen lille wish-list.

Tenker dette vil gi deg stor glede!
Nydelig ur!
:D
 
Gratulerer!

Tanken på en datejust fra mitt fødselår nærmer seg overflaten merker jeg...
 
Gratulerer!

1601 var min første Rolex, og er blitt i samlingen. Dette er en av de vakreste. mest understated klokkene som finnes. Og det er en Rolex!
 
Takk for tilbakemeldinger. :)

Mid-size Seamasteren fra tidligere i tråden ble byttet bort før jul, og ble julepresang til fru Morini. I retur fikk jeg denne tøffingen:

PC170417.jpg


Det er en Sinn EZM 3 (Einsatzzeitmesser - prøv å si det feilfritt med fire Binding i blodet) 2007-modell. EZM3 er en slags sivil lillebror av den legendariske GSG9-klokken EZM1, men står lite tilbake for denne når det gjelder slitestyrke og generell hardhausfaktor. Klokken er vanntett til 500 meter og har magnetfeltbeskyttelse opptil 80 000 A/m. Noen som ikke har samme utdannelse som meg vet sikkert hva det innebærer. Jeg prøvde å finne en omregningsfaktor til gauss, for å sammenlikne med Milgauss, men kom ikke lenger enn til å finne ut at 80 000 A/m tilsvarer 1005.309649149 Oersted (Oe). Min vitenskapelige hjernes reaksjon på denne opplysningen var "Huh". Forklaringer mottas med takknemlighet.

I tillegg er uret fylt med argongass for å eliminire faren for kondens, det har doble pakninger, refleksfri og svært lettlest skive, er støtsikkert og fungerer i temperaturer fra -45 til +80. Det er med andre ord et dykkerur for ekstrembrukere, og passer dermed utmerket til en som kun dykker i varmt vann og aldri har vært dypere enn 30 meter.

Det er en solid klokke, men med sine relativt beskjedne 40x13mm er den ikke for stor for mine håndledd. Den minner om en Submariner, om enn noe tyngre. Lenken er behagelig, og klokken gir i det hele tatt inntrykk av svært god kvalitet. Kronen er plassert på venstre side, angivelig av hensyn til dykkere. Det er nok mer en gimmick, og betyr for meg mest at klokken stadig tas på opp-ned. Mitt eneste ankepunkt mot denne klokken er datovinduet - tallene er så små og kontrasten så liten at datoen kan være vansklig å lese selv i dagslys.

IMAG0025.jpg


Noen bilder stjålet fra forrige eier:

Sinnrype2-1.jpg

Sinnrype-1.jpg


Edit april 2012: Klokken er solgt...
 
.......
Klokken er vanntett til 500 meter og har magnetfeltbeskyttelse opptil 80 000 A/m. Noen som ikke har samme utdannelse som meg vet sikkert hva det innebærer. Jeg prøvde å finne en omregningsfaktor til gauss, for å sammenlikne med Milgauss, men kom ikke lenger enn til å finne ut at 80 000 A/m tilsvarer 1005.309649149 Oersted (Oe). Min vitenskapelige hjernes reaksjon på denne opplysningen var "Huh". Forklaringer mottas med takknemlighet.
........


Nå er ikke dette mitt fagfelt, men gjør et simpelt forsøk. :p Oppklaringer må gjerne gjøres av noen som kan dette.

A/m betyr rett og slett ampere per meter og brukes for å måle styrken på et magnetfelt. Det angir hvor mange ampere som overføres per meter fluxbane. Fluxbanen er såvidt jeg forstår lengden på coilen eller magneten som gir opphav til magnetfeltet.

Gauss gir også styrken på magnetfeltet. Men her måles det per flateareal av magnetfeltet. Mer nøyaktig er en gauss 1 maxwell per kvadratcentimeter. Maxwell er et mål for den totale styrken av et magnetfelt over hele feltets utstrekning.

Hvertfall, to the point. Jeg ble litt revet med når jeg forsøkte å forstå forskjellene på disse to. Greien er, at jeg forstod det ikke. Men jeg fant ut at
1 A/m = 4pi/1000 Oersted (Oe)
1 Oe = 1 Gauss
Dermed:
1 A/m = 4pi/1000 Gauss.
Så klokken er god for ca 1005 Gauss. Eller tilnærmet lik Milgauss. :)
 
Lenge siden jeg hadde om magnetisme og slikt på skolen, og jeg vet ikke om jeg orker å lese meg opp på det nå, så med min begrensede hukommelse på feltet kjøper jeg stort sett Kristians forklaring her.

Med minst ett unntak: 1 Gauss er kun lik 1 Oersted i vakuum. I luft, eller andre medium med annen permeabilitet enn vakuum må du gange Oersteden med mediets relative permeabilitet.

Men, dette blir tørt, teoretisk og kjedelig - ikke minst aner det meg at for Hopalongs bruk blir dette uansett rene akademiske øvelser.....

Klokka er steintøff, og jeg kjenner at jeg svært gjerne skulle hatt en. Det er noe med den kule designen, den tyske no-nonsense-filosofien som tydeligvis ligger bak og ikke minst alle klokkenerders hang til å elske enhver forbindelse med operativ militær bruk. Dette er en purebred toolwatch med egenskaper ingen av oss egentlig trenger, men som vi gjerne ønsker oss og betaler for!


PS - legg merke til hvor tøft det er med vitenskapelige/kjemiske symboler på urskiva! Ref også sirkel-T på Milsub og no-radiation på Fifty Fathoms.
 
Gauss gir også styrken på magnetfeltet. Men her måles det per flateareal av magnetfeltet. Mer nøyaktig er en gauss 1 maxwell per kvadratcentimeter. Maxwell er et mål for den totale styrken av et magnetfelt over hele feltets utstrekning.

Med minst ett unntak: 1 Gauss er kun lik 1 Oersted i vakuum. I luft, eller andre medium med annen permeabilitet enn vakuum må du gange Oersteden med mediets relative permeabilitet.
.

Huh.

.Så klokken er god for ca 1005 Gauss. Eller tilnærmet lik Milgauss. :)

Det skjønte jeg :D Takk for oppklaring begge to.

Forøvrig har EZMen idag blitt utsatt for klorvann, deretter vekselvis iskaldt vann og badstue med 90 graders varme uten at det ser ut til ha påvirket den i noen grad. Status som en usedvanlig tøff klokke er i behold. Jeg har ikke tenkt å legge vekt på at han som satt ved siden av meg lot sin 1000-kroners kontor-Seiko gjennomgå samme behandling.
 
Denne tråden anbefales på det sterkeste

Denne tråden leste jeg før jeg ble medlem på TS. Det var sannsynligvis også denne tråden som fikk det til å "bikke over" for meg, ta skrittet fullt ut og melde meg inn i dette galehuset:D

Jeg har lagt inn tråden i "favoritter" og tror nå at jeg har lest hvert bidige ord minst fire ganger. Hopalong er jo et levende klokkeleksikon! I tillegg faller Hopalongs ur under kategorien "liker godt" hos meg.

Tråden fortjener bumping av den enkle årsak at alle de nye som har kommet til det siste halvåret har fortjent å bli gjort oppmerksom på den.

Det er en del sider i tråden, men det er mange bilder og så trenger man jo ikke lese alt på en gang.

Stor takk til Hopalong som har tatt seg tid til å dele alt dette med oss!
 
Takk for smigrende ord, Minuteman :) Det har blitt noen endringer i samlingen siden siste innlegg, så tråden trenger å oppdateres litt. Etter ferien.
 
Enig med Minuteman. Kom over tråden i dag, og har lest hvert bidige ord - og kost meg med bildene! Stor takk. Ser frem til fortsettelsen.