Man kan ikke sammenligne Rolex med AP,PP,VC og få andre på service kostnader bare fordi de er "in-house".
Rolex lager et industriel produkt: Altså rundt 1.000.000 klokker per år med 6000 ansatte.
Audemars Piguet: Rundt 30.000 klokker per år med 900 ansatte.
Patek Philippe: Rundt 50.000 klokker per år med 1500 ansatte.
Vacheron Constantin: Under 20.000 klokker per år med 850 ansatte.
La oss ta andre eksempler: Zenith med litt over 25.000 klokker per år for rundt 200 ansatte.
Og IWC med 75.000 klokker per år for rundt 1000 ansatte.
Omega lager rundt 750.000 klokker per år (ansatte mengden ukjent)
Som Tag Heuer faktisk: Rundt 750.000 klokker per år for rundt 500 ansatte.
Det er offisielle tall fra 2013-2014.
Man kan ikke sammenligne stor industri med små industri: Rolex har ikke samme kostnader på ett urverk som Patek eller Zenith.
Og det er slett ikke samme type service vi snakker om mellom Rolex og de 3 "store" : De Rolex urverk er ikke så rafinert, der snakker vi om "beater" urverk som trenger ikke samme oppmerksomhet som hos PP, AP eller VC hvor delene kan bli dyrt fordi de stemmer fra lavere produksjon med høyere krav i finish og ajustering.
Man kan også si det samme om Zenith og IWC da uansett at finish´n er ikke TOP-NOTCH: Lav produksjon, høyere kostnader.
Tenk deg en service på en Dufour: Da er det snakk om masse penger ja!
Men er det ikke omtrent det samme mellom en Mercedes og en Rolls på service kostnader?
Dessuten siden 2012 har Rolex åpnet den meste effektive og robotisert klokkeproduksjons anlegg i verden: Produksjons kostnadene har falt kraftig.
http://rolexpassionreport.com/8799/...nside-at-the-new-rolex-manufacture-in-bienne/
Rolex klokker trenger en regelmessig service også og det koster sin del: Kanskje på samme høyden som Omega sine priser...
Det vet jeg ikke helt, siden jeg eier ikke noen Rolex og min eneste Omega som fikk en vanlig urverk rensing var en Speedy-Pro og jeg fikk en vennlig pris fordi urmakeren er en god kompis.
Det som 2 urmaker har sagt meg er at Omega delene var ikke dyrt sammenlignet med en del andre. Det kan jeg tror.
Er det noen som kunne komme med noen tall der?
På side:
Jeg har en Certina DS3(1000m) med 2824-2 ETA: Etter 12 år uten service går den rundt +10 sek/dag.
Ja den burde ha fått seg en service et stund siden men se der: Oljen burde bli tykk nå og urverket burde gå sakte, men det gjør det ikke.
Jeg tror at det skyldes den små luft inntregning inn i kassen siden det er en 1000m men er ikke urmaker...Kan det bli det?
Vel : Billig og solid urverk som den 2824-2 ETA funker også kanon uten regelmessig vedlikehold, det kan jeg si.