Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Jeg vet og forsøker å svare, fordi jeg liker det rett og slett. Jeg har annet i boksen også og har prøvd ennå mer, men hovedtyngden er fortsatt Rolex til tross for flørting med både Zenith, IWC og AP mm.

Ja...Det kan skifte over tiden også. Jeg har selv perioder: Men mest med de forskjellige kasse størrelser.
En del år siden var en -El Primero- en "grail" for meg men det har tatt seg ned etterhvert.
Nå har jeg lyst for egen design;)

-Jeg kjøpte Omega Seamaster fordi den var pen, god kvalitet, og har allsidig bruk, samt god pris.
-Jeg kjøpte diverse Maurice Lacroix på grunn av design, kvalitetsfølelse og eksklusivitet.
-Jeg kjøpte Panerai fordi de er rå, maskuline og evig klassiske.
-Jeg kjøpte Rolex fordi hobbyen begynte å bli dyr, og omsettelighet begynte å bli like viktig som den irrasjonelle "forelskelsen".

Problemet med Rolex er at de tar for mye plass her på sonen på bekostning av andre klokkemerker.
My point exactly.
Det er bare å konsultere det ellers fortreffelighet billedreferatet fra siste Nurk møte hvor rundt regnet 50% av wristshot'ene var av R typen så tenker jeg det ikke er så interessant å delta.

Ellers er det bare å gratulere vår trådstarter med en fin intro her på sonen og det med et tema som særlig innledningsvis unngikk de vanlige stereotypene med høy popkorntråd faktor.

Ikke noe særlig spesielt, det er "bare" en klokke. Som alle andre klokker. Noen liker ditt, andre liker datt og noen vil gjerne ha i pose og sekk.

Kanskje problemet er at de som har vært i denne "hobbyen" en stund - og som har oppdaget en del andre merker - ikke poster så mye lenger da de er gått litt lei. Hvis de som ikke har Rolex blir litt mer aktive, så blir det kanskje litt mer balanse. :) @The Player

Redigert av en moderator:
Jeg kjøpte min første Rolex i 1980, var rimelig frustert over å få ødelagt flere klokker på jobb og hadde kun ett fokus: Handle en solid beater. Tok min ferielønning og troppet opp hos Alf Lie i Prinsensgate. Etter en lengre samtale ble jeg foreslått en Explorer 1016 eller en Submariner 1680 som den på den tiden- ultimate beater. Jeg gikk for 1016 på grunn av lavere høyde og mindre kanter å hekte seg opp i.

Denne hadde jeg i mange år som daglig beater, eneste alvorlige skade jeg hadde var et sprukket plexiglass og mange store "dings".
Etterhvert ble det en SD 16660 og til slutt rundt 1995-2000 ble min trofaste 1016 byttet i en submariner.

For min del koker det ned til at jeg ønsker en daglig beater som fungerer. En stor bonus med Rolex er servicekostnader, du kan bruke klokka som beater i 30-40 år og ha en relativt lav vedlikeholdsutgift, bare sammenlign med AP-PP-VC og andre med inhouse verk.
Den største bonusen er dog at 2.håndsprisen er latterlig høy.

My point exactly.
Det er bare å konsultere det ellers fortreffelighet billedreferatet fra siste Nurk møte hvor rundt regnet 50% av wristshot'ene var av R typen så tenker jeg det ikke er så interessant å delta.

Nå ble vel de fleste bildene tatt når Spacecowboy holdt foredraget sitt. Så fotografen som kom litt sent valgte å ikke gå rundt og bråke for mye. Bildene av Rolexene ble tatt av en LITEN gruppe som satt bakerst i lokalet. Derfor var 50 prosent av bildene av R typen.

My point exactly.

Ellers er det bare å gratulere vår trådstarter med en fin intro her på sonen og det med et tema som særlig innledningsvis unngikk de vanlige stereotypene med høy popkorntråd faktor.

Det høres ut som at enkelte føler seg presset ut av forumet av Rolex og dets "tilhengere"? Hva er det for noe da? Om noen synes at det er andre merker som fortjener mer omtale, ja så gi de omtale da? Alle dere som feks synes zenith og El primero får for lite plass her, hvorfor er det snart 10dager siden noen postet i zenith-forumet? Sitter dere bare å venter på at andre skal fylle opp forumene for dere? Gjør en innsats selv, om dere ikke er fornøyde. Og om en Rolex tilhenger drar på et NURK møte og velger å ta masse wristshot av rolex, som han kanskje har et ekstra øye til, så er det kritikk? Slik jeg har forstått det, så er de fleste her velkomne til å komme på et NURK møte, og de får helt sikkert fotografere så mange omega og zenith som de vil, og gjerne del bildene med oss her. Jeg er langt ifra blandt de her inne med mest kunnskap, men den lille kunnskapen jeg har, deler jeg gjerne om det faller seg slik. Om jeg ikke er en trådstarter og bidragsyter, så skal jeg ihvertfall ikke klage på at andre gir av seg selv og sin kunnskap.

Just my 2cents

Det er vanskelig å sette fingeren på hva som er spesielt. Jeg har hatt klokker fra Seiko, Citizen, Omega, Panerai, JLC, IWC, AP og Patek. Jeg har sikkert glemt noen også :) Jeg har også hatt noen Rolexer som har blitt flippet relativt fort. Fellesnevneren er at de ikke gir meg den samme feelingen som diverne fra Rolex. It's that simple :)

Jeg kjøpte min første Rolex i 1980, var rimelig frustert over å få ødelagt flere klokker på jobb og hadde kun ett fokus: Handle en solid beater. Tok min ferielønning og troppet opp hos Alf Lie i Prinsensgate. Etter en lengre samtale ble jeg foreslått en Explorer 1016 eller en Submariner 1680 som den på den tiden- ultimate beater. Jeg gikk for 1016 på grunn av lavere høyde og mindre kanter å hekte seg opp i.

Denne hadde jeg i mange år som daglig beater, eneste alvorlige skade jeg hadde var et sprukket plexiglass og mange store "dings".
Etterhvert ble det en SD 16660 og til slutt rundt 1995-2000 ble min trofaste 1016 byttet i en submariner.

For min del koker det ned til at jeg ønsker en daglig beater som fungerer. En stor bonus med Rolex er servicekostnader, du kan bruke klokka som beater i 30-40 år og ha en relativt lav vedlikeholdsutgift, bare sammenlign med AP-PP-VC og andre med inhouse verk.
Den største bonusen er dog at 2.håndsprisen er latterlig høy.

Man kan ikke sammenligne Rolex med AP,PP,VC og få andre på service kostnader bare fordi de er "in-house".
Rolex lager et industriel produkt: Altså rundt 1.000.000 klokker per år med 6000 ansatte.
Audemars Piguet: Rundt 30.000 klokker per år med 900 ansatte.
Patek Philippe: Rundt 50.000 klokker per år med 1500 ansatte.
Vacheron Constantin: Under 20.000 klokker per år med 850 ansatte.

La oss ta andre eksempler: Zenith med litt over 25.000 klokker per år for rundt 200 ansatte.
Og IWC med 75.000 klokker per år for rundt 1000 ansatte.

Omega lager rundt 750.000 klokker per år (ansatte mengden ukjent)
Som Tag Heuer faktisk: Rundt 750.000 klokker per år for rundt 500 ansatte.

Det er offisielle tall fra 2013-2014.

Man kan ikke sammenligne stor industri med små industri: Rolex har ikke samme kostnader på ett urverk som Patek eller Zenith.
Og det er slett ikke samme type service vi snakker om mellom Rolex og de 3 "store" : De Rolex urverk er ikke så rafinert, der snakker vi om "beater" urverk som trenger ikke samme oppmerksomhet som hos PP, AP eller VC hvor delene kan bli dyrt fordi de stemmer fra lavere produksjon med høyere krav i finish og ajustering.
Man kan også si det samme om Zenith og IWC da uansett at finish´n er ikke TOP-NOTCH: Lav produksjon, høyere kostnader.
Tenk deg en service på en Dufour: Da er det snakk om masse penger ja!

Men er det ikke omtrent det samme mellom en Mercedes og en Rolls på service kostnader?

Dessuten siden 2012 har Rolex åpnet den meste effektive og robotisert klokkeproduksjons anlegg i verden: Produksjons kostnadene har falt kraftig.
http://rolexpassionreport.com/8799/...nside-at-the-new-rolex-manufacture-in-bienne/

Rolex klokker trenger en regelmessig service også og det koster sin del: Kanskje på samme høyden som Omega sine priser...
Det vet jeg ikke helt, siden jeg eier ikke noen Rolex og min eneste Omega som fikk en vanlig urverk rensing var en Speedy-Pro og jeg fikk en vennlig pris fordi urmakeren er en god kompis.
Det som 2 urmaker har sagt meg er at Omega delene var ikke dyrt sammenlignet med en del andre. Det kan jeg tror.
Er det noen som kunne komme med noen tall der?

På side:
Jeg har en Certina DS3(1000m) med 2824-2 ETA: Etter 12 år uten service går den rundt +10 sek/dag.
Ja den burde ha fått seg en service et stund siden men se der: Oljen burde bli tykk nå og urverket burde gå sakte, men det gjør det ikke.
Jeg tror at det skyldes den små luft inntregning inn i kassen siden det er en 1000m men er ikke urmaker...Kan det bli det?
Vel : Billig og solid urverk som den 2824-2 ETA funker også kanon uten regelmessig vedlikehold, det kan jeg si.

Redigert:
Man kan ikke sammenligne Rolex med AP,PP,VC og få andre på service kostnader bare fordi de er "in-house".
Rolex lager et industriel produkt: Altså rundt 1.000.000 klokker per år med 6000 ansatte.
Audemars Piguet: Rundt 30.000 klokker per år med 900 ansatte.
Patek Philippe: Rundt 50.000 klokker per år med 1500 ansatte.
Vacheron Constantin: Under 20.000 klokker per år med 850 ansatte.

La oss ta andre eksempler: Zenith med litt over 25.000 klokker per år for rundt 200 ansatte.
Og IWC med 75.000 klokker per år for rundt 1000 ansatte.

Omega lager rundt 750.000 klokker per år (ansatte mengden ukjent)
Som Tag Heuer faktisk: Rundt 750.000 klokker per år for rundt 500 ansatte.

Det er offisielle tall fra 2013-2014.

Man kan ikke sammenligne stor industri med små industri: Rolex har ikke samme kostnader på ett urverk som Patek eller Zenith.
Og det er slett ikke samme type service vi snakker om mellom Rolex og de 3 "store" : De Rolex urverk er ikke så rafinert, der snakker vi om "beater" urverk som trenger ikke samme oppmerksomhet som hos PP, AP eller VC hvor delene kan bli dyrt fordi de stemmer fra lavere produksjon med høyere krav i finish og ajustering.
Man kan også si det samme om Zenith og IWC da uansett at finish´n er ikke TOP-NOTCH: Lav produksjon, høyere kostnader.
Tenk deg en service på en Dufour: Da er det snakk om masse penger ja!

Men er det ikke omtrent det samme mellom en Mercedes og en Rolls på service kostnader?

Dessuten siden 2012 har Rolex åpnet den meste effektive og robotisert klokkeproduksjons anlegg i verden: Produksjons kostnadene har falt kraftig.
http://rolexpassionreport.com/8799/...nside-at-the-new-rolex-manufacture-in-bienne/

Rolex klokker trenger en regelmessig service også og det koster sin del: Kanskje på samme høyden som Omega sine priser...
Det vet jeg ikke helt, siden jeg eier ikke noen Rolex og min eneste Omega som fikk en vanlig urverk rensing var en Speedy-Pro og jeg fikk en vennlig pris fordi urmakeren er en god kompis.
Det som 2 urmaker har sagt meg er at Omega delene var ikke dyrt sammenlignet med en del andre. Det kan jeg tror.
Er det noen som kunne komme med noen tall der?

På side:
Jeg har en Certina DS3(1000m) med 2824-2 ETA: Etter 12 år uten service går den rundt +10 sek/dag.
Ja den burde ha fått seg en service et stund siden men se der: Oljen burde bli tykk nå og urverket burde gå sakte, men det gjør det ikke.
Jeg tror at det skyldes den små luft inntregning inn i kassen siden det er en 1000m men er ikke urmaker...Kan det bli det?
Vel : Billig og solid urverk som den 2824-2 ETA funker også kanon uten regelmessig vedlikehold, det kan jeg si.

Tom snakker ikke her om produksjonslinja på Rolexfabrikken. Han snakker om hva det koster for han å ha en Rolex som beater i hverdagen.
At en Rolex er billigere å tryggere ha som beater på armen kontra å ha en AP,PP,VC på service, trenger man ikke å være rakettforsker får å skjønne.

Tom snakker ikke her om produksjonslinja på Rolexfabrikken. Han snakker om hva det koster for han å ha en Rolex som beater i hverdagen.
At en Rolex er billigere å tryggere ha som beater på armen kontra å haen AP,PP,VC på service, trenger man ikke å være rakettforsker får å skjønne.

Det er det også jeg skjønner ikke ett sekund: Hvordan kan man sammenligne en AP,PP eller VC med en "beater"???
Disse har aldri vært i "beater" område en gang:rolleyes:
Jeg vet fullstendig hva er en "beater" og klart det: Raffinerte, de er det ikke.
Og klart det, man kan ikke si at /raffinerte klokker/ burde koste samme pris på vedlikehold som en "beater".
Jeg er ikke rakettforsker men det ser ut som mange er det ikke heller.

@Hammerfjord liker ikke Rolex. Jeg liker Rolex. Der må vi nok være enige om å ha forskjellige preferanser.:) Jeg er heller ikke sikker på hva en service på en enkel basismodell fra Rolex koster fra AD eller produsent. Noen tusen er det nok helt sikkert. Hva koster det så for PP? I følge deres sider ser det ut som en enkel Nautilus kostet 800 chf pluss avgift. Dette er maksimumspriser forhandler kan ta. Nå har riktignok chf fått juling i det siste, men om vi spoler noen mnder tilbake utgjorde det ca 7000 inkl mva. Det kan da umulig være urimelig sett i lys av Hammerfjords betraktninger om rafinering og finish på urverkene?

http://www.patek.com/en/client-service/service-costs

@Hammerfjord liker ikke Rolex. Jeg liker Rolex. Der må vi nok være enige om å ha forskjellige preferanser.:) Jeg er heller ikke sikker på hva en service på en enkel basismodell fra Rolex koster fra AD eller produsent. Noen tusen er det nok helt sikkert. Hva koster det så for PP? I følge deres sider ser det ut som en enkel Nautilus kostet 800 chf pluss avgift. Dette er maksimumspriser forhandler kan ta. Nå har riktignok chf fått juling i det siste, men om vi spoler noen mnder tilbake utgjorde det ca 7000 inkl mva. Det kan da umulig være urimelig sett i lys av Hammerfjords betraktninger om rafinering og finish på urverkene?

Ja, der man snakker om vanlig urverk rensing: Så snart man trenger å bytte deler, vil det bli en god del $$$ i pluss, sammenlignet med Omega eller Rolex.

Det blir det nok. La oss håpe at det ikke trengs så mange deler :)

Anyway, jeg betalte i fjor 4700 for service på en Speedy uten noen deler (så vidt jeg vet). Jeg hadde også en Daytona som kom med kvittering på 6500 for service. Heller ikke der var det spesifisert noen delebytter. Nå er det riktignok kronografer og da ikke helt sammenlignbart, men poenget mitt er at PP bevisst har forsøkt å holde servicekostnadene nede. De har feks ikke økt prisene siden 2010 og satt makspriser for forhandlerne. Jeg forventer at PP er dyrere enn Rolex og Omega. Det skal egentlig bare mangle også, men jeg tror ikke det er så ekstrem som det kan høres om fra tid til annen.

Det blir det nok. La oss håpe at det ikke trengs så mange deler :)

Anyway, jeg betalte i fjor 4700 for service på en Speedy uten noen deler (så vidt jeg vet). Jeg hadde også en Daytona som kom med kvittering på 6500 for service. Heller ikke der var det spesifisert noen delebytter. Nå er det riktignok kronografer og da ikke helt sammenlignbart, men poenget mitt er at PP bevisst har forsøkt å holde servicekostnadene nede. De har feks ikke økt prisene siden 2010 og satt makspriser for forhandlerne. Jeg forventer at PP er dyrere enn Rolex og Omega. Det skal egentlig bare mangle også, men jeg tror ikke det er så ekstrem som det kan høres om fra tid til annen.

Godt å vite dette... Hmm, da må jeg si at PP har en ganske god hus politikk.
Det som er: Hos den autoriserte forhandler, blir det alltid en premium å betale på service.
Min urmaker er ikke i Swatch Group. Men da blir det umulig å få ny deler fra Omega for han.
Triksen min er at delene for den 861 urverk på den Speedy fins litt overalt på nettet:p

Får den prisen har dem bare pusset glasset. Har hørt mange nok historier på servicer på 30 tusen og oppover. Hva er det Ap tar da? Jeg har lest her inne at Bjerke starter med rundt 13 tusen og oppover.

Historier er ofte akkurat det; historier. Ofte endres de litt etter litt og kan fremstå som noe misvisende. Jeg betviler ikke at Patek tar seg betalt, men jeg tror at sluttprisen i mange tilfeller kan ende nærmere prislisten enn i 30000 kroners klassen som har sitt utspring i skrekkhistorier som har vært gjennom noen ledd. Jeg får ta eventuelle sorger når den tid kommer og heller nyte synet av Pateken på armen i mellomtiden :)