Hva leser dere om dagen?

Har nå kommet ca 300 sider ut i Nesbøs nyeste (Politi). Ellers så digget jeg Wonderboy. Verdensmestere var mitt mer langtekkelig synes jeg, men må nok lese langelands nyeste:)

Jeg er i sommermodus og pløyer gjennom alt av Grisham - til og med de bøkene jeg leste for 20 år siden. Det er lett underholdende og litt spennende. Det er enkelt og rimelig via Kindle, og når man også får bøkene på originalspråket, så er det bare velstand.

Holder for tiden på med "Winds of Destruction" av GpCpt. Peter Petter-Bowyer. PB (som han ble kalt) fløy Percival Provost, De Havilland Vampire, Aermacchi AL-60 "Trojan" og Aérospatiale Alouette III for Rhodesian Air Force fra 1957 til og med 1980, da han pensjonerte seg da Robert Mugabe kom til makten i det som da ble Zimbabwe.

Interessant bok for de med luftfartsinteresse, og interessant for de som er interessert i Rhodesia/Zimbabwe. Herr Petter-Bowyer forteller detaljert om hvordan man bekjempet det som på den tiden ble omtalt som terrorister av rhodeserne - ZANLA, ZANU og tilsvarende kommunistiske geriljaorganisasjoner. Etterhvert ble det internasjonale presset på Rhodesia så stort, at man så seg nødt til å gi slipp på det hvite minoritetsstyret. Da forsvant Rhodesia, og etter en kort periode under andre navn oppstod det vi i dag kjenner som Zimbabwe. Et av de mest vellykkede afrikanske landene, har med årene blitt forvandlet til et fattig og elendig land.

Leste nettopp ferdig The Electric Kool-Aid Acid Test av Tom Wolfe idag. Det tok tre dager.
Lettlest, sprø, morsom historie i dokumentarformat, men ikke 100% dokumentar, mer 50 opplevd og resten basert på førsteleddsfortellinger og opptak i lyd og bildeformat samt brevmateriale.
Gir et veldig godt innblikk i hippiekulturen, og setter en del ting i perspektiv.
Jeg leste norsk versjon, tror engelsk er bedre. Er en del ræpping (av Neal Cassidy) og generelle utrykk jeg ser for meg blir kulere på engelsk.
Terningkast 5'er som såvidt det er triller videre på 4. Men burde kanskje holdt seg på 5'ern.

Enten erru på bussen, eller så erru ikke på bussen...

Nei så kult a gitt!
Så i denne "hevneren" boken... Hovedpersonen er tannlege med sans for nipples?
Skikkelig kjipt at Tom Henriksen bøster tannlegen for mangel på bruk av handsfree når tannlegen har hele bagga fullt med hvitvaskede daytonaer han skal levere til klokketrond som kurér. Enda verre går det når en advokat med nytt hus og en teknisk nabo går sammen for å ta innersvingen på hele opplegget! Plutselig blir det begjært utbedring av påstått radonutslipp hos klokketrond og planen er å flippe hele samlinga hans mens han er opptatt med dette sammensuriet. En el-bil fantast fra Bergen får nyss om planen og tilbyr seg å stille som fluktbilsjåfør "null til hundrrre på slettes iiiingen tingen, eg bare sierr det rrrrett ut. Kosn sku dokkårrr klart dokkårrr uten meg i min høyeste perrrson?

Før noen vet ordet av det er begge parti fullstendig klokkeløse og en mystisk herremann med fascinasjon for Brussel begynner plutselig å unboxe den ene grailen etter den andre og ingen vet verken fugl eller fisk om hvordan dette gikk til?

Er den velkledde mannen fra Brussel "hevneren" eller er det de fårete vindrikkende hipsterne fra nord som har lagd en helvettes røre? Og hvor ble det av Tom Henriksen? På jakt etter neste bilbelteløse offer?

Kjøp boka fra Fjell og finn svaret på disse og langt flere spørsmål!

"An American caddie in St. Andrews" av Oliver Horovitz. Bestilte boken etter ett intervju med han i D2 for litt over en uke siden. Ikke ett literært mesterverk, men det gir ett artig inblikk i hverdagen på The Old courser. Hvis du ikke er opptatt av golf ville jeg ikke kjøpt boken..

Har blitt helt hektet på Chelsea Cain sine Archie Sheridan/Gretchen Lowell bøker. Dersom noen er fan av krim med litt grøsser blandet oppi er disse virkelig å anbefale!

Leste forøvrig "The Devils Elixir" av Raymond Khoury i sommer, spennende saker det også :)

Fra Babel til Abel - likningens historie. Torgeir Unstad.

Anbefalles ikke for de av dere som ikke er over middels mattenerdete.
... viste dere foresten at Babylonene brukte et tallsystem med basen 60 og at allerede de gamle egyptene regnet seg frem til at π ~3.16
Skulle det dog være noen som er det så gi lyd :)

...noe som er grunnen til at timer/minutter har 60 minutter/sekunder den dag i dag! Den boken skulle jeg gjerne ha lest, merker jeg:)

... men timen derimot har du vistnok Egyptene å takke for:
Why is a minute divided into 60 seconds, an hour into 60 minutes, yet there are only 24 hours in a day?: Scientific American
Ikke sikker på om det er riktigt at de skal ha haft et base-12-system med posisjoner.
Leste meg til at de hadde et additivt system.

This division reflected Egypt's use of the duodecimal system--the importance of the number 12 is typically attributed either to the fact that it equals the number of lunar cycles in a year or the number of finger joints on each hand (three in each of the four fingers, excluding the thumb), making it possible to count to 12 with the thumb

... så har vi jo maya-gutta som telte både tær og fingre til 20 :)
http://www.michielb.nl/maya/math.html
http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/HistTopics/Mayan_mathematics.html

Redigert:
Innimellom "Winds of Destruction" har jeg nettopp lest ferdig "More than my share of it all" av Clarence L. "Kelly" Johnson.

Johnson er mannen bak Lockheed Skunk Works, som har gitt oss P-80, F-104, U-2, SR-71 og helt sikkert fler andre flymaskiner vi antakeligvis ikke vet om. Det er en interessant bok som går fra hans guttedager og frem til sine dager som pensjonist ved ranchen sin. Anbefales for alle som har interesser i den retning.

Jeg har nå lest ferdig "More than my share of it all" og "Winds of destruction" - sistnevnte bok ble litt mye politisk sutring mot slutten (som det stort set alltid blir i alle biografier som omhandler Rhodesia). Gode og interessante bøker!

Har nå begynt på boken "Jet Age Man: SAC B-47 and B-52 Operations in the Early Cold War" av Earl J. McGill. Det er biografien til en kar som begynte å fly på B-47 (forløperen til B-52). Enn så lenge har jeg ikke lest lenger i boken enn at han fortsatt flyr på B-47. B-47 var et farlig fly, konstruert i en periode hvor man akkurat hadde begynt å ta i bruk tilbakestrøkne vinger, og man fikk som følge av det en del uheldige flyegenskaper. Så langt en meget interessant bok.

Videre har jeg også, i anledning min fødselsdag (i dag faktisk) fått boken "Et liv i isen" som omhandler Adolf Henrik Lindstrøm - mannen bak bl.a Biff Lindstrøm. Lindstrøm var kokk på opptil fler arktiske ekspedisjoner og var mange ganger helt avgjørende for stemningen og helsen ombord i Fram! Så langt en svært interessant bok.

Redigert:
Väinö Linna - Okänd soldat.
Ikke lest allt for mye, men frisk direkte fortelling om Finlands "fortsettelseskrig" mot russerne fra 1941 og utover.