Espen Skjerven - Slakt
Etter jeg selv ga ut min egen debut har jeg hatt varierende glede av å utforske andre mindre kjente debutanter. Enkelte er gode, andre kunne levert betraktelig bedre utgivelser om de hadde hatt bedre redaksjonell støtte før publisering. Derfor er det like morsomt hver gang man finner en solid gullklump blant gråsteinene.
Noen forfattere har en faglig bakgrunn som gjør at man henger seg opp i detaljer og språk som fremstår som fremmed og alt for teknisk for det jevne leser. Andre forfattere greier å omgjøre sin egen faglige kompetanse til noe lettlest og spennende. Skjerven er et eksempel i så måte. I likhet med meg selv har han bakgrunn fra straffesakskjeden, noe han benytter seg av på en elegant og overbevisende måte. Hva er vel mer spennende enn en kriminalroman hvor “alt stemmer” og momentumet holdes gjennom store deler av boken?
Kort oppsummert: Jeg er en kritisk leser, spesielt når historien er lagt til omgivelser som jeg kan til fingerspissene. Slakt er en bok jeg anbefale på det sterkeste. Den er realistisk, spennende, og ikke minst med et svært engasjerende tema. Det er ikke noe å lure på - løp og kjøp! Jeg har allerede bestilt oppfølgeren «Blod er tykkere enn vann».
Vis vedlegg 273034