Må med -all respekt- utvide med et annet syn i sammenhengen mellom kraftig nedgang på børs og forbruk (i dette tilfellet Rolex mm).
Det er hovedsaklig enkel tilgang på kreditt eller kraftig økt inntekt som fyrer opp under økt forbruk. Sammenligner man Norge med f.eks Kina så vil jeg argumentere for at sistnevntes økte forbruk gjelder økt levestandard og en massivt stor relativt ny middelklasse/bemidlet befolkning. I Norge har vi en liten befolkning med relativt jevnt fordelte inntektsøkninger. MEN de fleste eier bolig som har steget veldig i verdi.
Her kommer nordmenns økte forbruk inn. sammenhengen med økt forbruk på luksusvarer som 4 feriereiser per år, dyre vesker, dyre klokker og kreditt. Mannen i gata med gjennomsnittlig inntekt kan være villig til å kjøpe 1-2-3-4 luksusklokker fordi han kan pantsette eiendommen for å «pusse opp badet» eller få en rammekreditt på boligen som han kan kjøpe seg godteri for uten at kreditor bryr seg. Samtidig stiller bank norwegian kun 3 spørsmål før man signerer med bankID og har 500k utbetalt på konto med 15 år nedbetaling.
Når børsene faller strammes tilgangen på kreditt fra banker og verdien på boliger faller. Allerede høyt belånte boliger bremser tilgangen for ytterligere opplåning. Dette sammen med at forbrukslånbanker har fått strengere retningslinjer fra finanstilsynet tror jeg kan gi en markant mindre kjøpergruppe på brukte luksusklokker.
Oppsummert er jeg enig med Rød men at forskjellen er sammenhengen mellom børs og tilgangen på kreditt, ikke privatpersoners fondssparing synker og videre ikke har penger til å kjøpe Rolex. Det tar tid, selv med stigende børs, for en gjennomsnittlig kar i gata å spare nok i fond til å kjøpe en rolex på gjennomsnittlig lønnsnivå. Tror også at Rød har rett i at de som har lånt penger til Rolex kan måtte selge den. Da er det sannsynlig at det kommer mange for salg til lavere pris enn dagens på finn.no.
Beklager langt innlegg. Jeg synes dette er interessant.