Hvilke ur bør en samling inneholde...?

Medlem
25. des. 2007
Sted
Bærum
Jeg har i kveld, som så mange kvelder før hvor min kjære jobber senvakt, tenkt litt på klokker.... ;) Noen som kjenner seg igjen? Nei, sikkert ingen .. hm...

Uansett, har jeg tenkt litt på hvilke klokker en samling bør inneholde. Jeg vet det er mange forskjellige kriterier som stilles til en samling. For meg er matching til antrekk viktig. Andre bryr seg lite eller ikke om dette i det hele tatt. Tenkte derfor å høre litt hva folk mener bør være med i en, la oss ikke si komplett, men godt varriert samling.

Jeg begynner med min egen liste som også begrunner hvorfor jeg har de klokkene jeg har:

1. Type ur: Rolex Submariner ref. 16610
Kriterier som oppfylles: Sort skive og sportsklokke. Kan brukes til alt fra badeshorts til smoking (ja... jeg vet det er folk som kanskje ikke er helt enige her, så la oss si badeshorts til mørk dress:))

2. Type ur: Rolex Explorer II (m/hvit skive) ref. 16570
Kriterier som oppfylles: SOMMERKLOKKE m/hvit skive. Man MÅ jo ha en sommerklokke. I tillegg er det alltid greit å ha minst ett ur med GMT-viser.

3. Type ur: Panerai Radiomir Black Seal Logo ref. PAM380.
Større ur med litt statement. Pent, kan brukes til dress på tross av sine 45mm. Remmer kan byttes, men ikke minst kan den iføres brun skinnrem, noe som gjør den ideell til brune antrekk. Et must på høsten for min del.

Dette er de tre urene jeg bruker for tiden. Har også noen andre, men de blir lite eller ikke brukt. Det eneste jeg føler jeg "trenger" er et skikkelig pen-/dressur. Noe tynt som faller pent under mansjetten og som er diskré. Det får bli mitt neste ur. Eller i alle fall mitt neste type ur. Ellers kan det hende at exploreren må vike for en annen sommerklokke med hvit skive. Hvem vet hva fremtiden bringer?

Oppsummering av kriterier som må oppfylles i samlingen:
- Rolex (alle må jo ha minst én rolex)
- Sort skive
- Sportsklokke
- Sommerklokke m/lys eller hvit skive
- Ur med brun skinnrem
- Pent ur til selskapeligheter
- Et "badass"-ur som vekker litt oppmerksomhet og som er et friskt pust i hverdagen ;)

B51C7AC8-8326-4D85-B18B-AB13CE6FDE54-5497-000006B866D5F5F4.jpg

71149685.jpg

AF6C97F4-91B9-4893-AE20-621636CFCDD7-3465-000003BC95F2321D.jpg

Har selv gjort meg de samme tankene og quoter meg selv fra en annen post:

"Hverdagsklokken" - klokken som får mest bruk. Dvs. at den må sitte godt på armen; kunne brukes til det meste; tåle en støyt. Til nå har dette vært Sinn EZM3, men den nye Rolexen skal fylle denne rollen.

"Avløseren til hverdagsklokken" - dette kan gjerne være flere forskjellige klokker som oppfyller ett eller flere av behovene til hverdagsklokken. En evt. GMT Pepsi vil passe inn her. For min del pr. dd. (og sikkert en god stund framover) fylles denne posten av flere forskjellige impulskjøp, ventepølser og andre billige klokker.

"Den store, tøffe badass-klokken" - for de dagene man føler seg stor, tøff og badass, eller skulle ønsker man følte seg slik. Denne plassen opptas av Sinn U1, og kommer nok til å gjøre det leeenge. Andre kandidater kunne jo vært Breitling, Panerai, Hublot osv. Alt etter smak.

"Vintageklokken" - nå har jeg en ca. 45 år gammel Seamaster 120, men jeg hadde ikke hatt noen ting i mot at denne posten ble fylt av f.eks. en 5513 eller en annen gammel Sub. En 1016 hadde jo heller ikke vært å forakte.

"Penklokken" - nå bruker jeg en TH Carrera på svart skinnreim som penklokke. Det funker, men egentlig bør jeg nok ha noe enda finere. En JLC Reverso f.eks.

"Chronografen" - jeg har ingen chronograf, men skulle ønske jeg hadde det, f.eks. en Speedmaster.

Kommentarene mine til hver enkelt klokketype stemmer ikke helt lenger, men kategoriene er fortsatt de riktige for min del.

Tror jeg har de klokkene jeg trenger (yeah, right)
- Rolex (alle må jo ha minst én rolex)
14060
Sub_ND-2.jpg
- Sort skive
VC Overseas
9fd1e8a9.jpg
- Sportsklokke
VC Overseas Chronometer
Lightbox_-20.jpg
- Sommerklokke m/lys eller hvit skive
IWC Portuguese Chrono

FocusIWC.jpg

- Ur med brun skinnrem
JLC UT

speil2jlcresize.jpg

- Pent ur til selskapeligheter
GO Senator <Automatic

GO_foran_speil-1.jpg
- Et "badass"-ur som vekker litt oppmerksomhet og som er et friskt pust i hverdagen
JLC Navy Seals Automatis
fotosession290112-30_zps242a5885.jpg

En Speedy er vel obligatorisk å ha i en samling vel? Jeg for min del mangler en, men en vakker dag skal jeg ha en i samlingen. Må bare bestemme meg om jeg vil ha den gamle typen eller en med 9300 verket.

Celter, du har det virkelig på stell.

Enig, imponerende samling!

Og en interessant tråd.

Selv prøver jeg å gjøre det enklere (les: billigere) for meg selv:

1. Hverdagsbeater, til dress på jobb, jeans på fritid og shorts i båt: rolex gmt master II c TT
2. Smoking, julaften, bryllup, etc: arvet oppusset vintage Omega og Longines på skinnrem
3. Plenklipp, malingsarbeid, vedhogst og annet: sparer til en billig ferdig slitt Explorer II, enn så lenge duger en Seiko skx009
4. Løping: pulsklokke

Hvis jeg kunne valgt fritt ville det trolig sett omtrent slik ut:

Beater: 114060
Casual: BP FF, PAM 351
Litt penere: AP RO 15202, PAM 190, IWC 5001
Pent: Noe enkelt i gull (hvitt eller gult)

Har ingen av disse! Ønsker meg alle!

For meg: Vintage. Alt går, bortsett fra Rolex. :twisted:

For å presisere litt: Jeg har prøvd å få foten for Rolex nå i flere år, men jeg merker at jeg er overeksponert og blir bare mer og mer lei... :???:

Av såkalte sportsklokker syns jeg dykkerklokker passer bra, har 4 Seiko fra ca 1975-80, gedigne klokker som tåler litt røff bruk.

En daglig "beater" har jeg egentlig ikke, veksler mellom alt mulig ettersom humøret passer.

Jeg fascineres av den fantastiske kvaliteten man får på de relativt billige urene fra 50-60 tallet, står ikke tilbake fra dagens klokker, er heller bedre da dagens urverk som regel består av deler som er stanset ut mens de gamle urene ofte var frest ut og således av bedre kvalitet, at de gamle urene er mye rimeligere i innkjøp er bare en bonus.

Her er en av mine favoritter, en Eterna matic 3000 fra begynnelsen av 60-tallet i originalstand, man skulle tro at klokka var måneder gammel, ikke 50 år... 3000 modellen var forøvrig verdens tynneste automatur da det ble lansert, og er fremdeles et mesterverk, bildet rettferdiggjør ikke hvor fin klokka egentlig er!

sDbj0.jpg

Spesielt vintage Eterna setter jeg høyt, etter min mening like god kvalitet som Omega men prisene er vesentlig lavere, jeg har nylig kjøpt flere mint Eterna-klokker for ned mot 1200-1300 kroner, det kan du bare glemme om du skal ha Omega. Pga at folk flest skal ha store klokker over 40mm er markedet for vintage gunstig, jeg håper det fortsetter slik.

Jeg har også sans for Art Deco klokker fra 40-tallet/tidlig 50-tall, veldig interessante former kombinert med enkle og vakre men også solide urverk.

Skal jeg skru bil eller male huset bruker jeg en Seiko fra 1995, solid, pålitelig men såpass billig at det ikke gjør noe om den blir skadet.

Den første skikkelige klokka jeg kjøpte var i 1993 på Ekebergmarkedet der jeg slo til på en Omega Seamaster 30 med en spesiell strukturert urskive, denne klokka skal jeg med tiden gi til min sønn som "min" klokke, jeg håper selvsagt at min sønn med tiden lærer å sette like stor pris på klokker som jeg gjør! Jeg har selv overtatt klokkene som mine besteforledre brukte og disse har en meget spesiell plass i samlingen.

Her er et godt bilde av en Eterna fra 1952:

8cFce.jpg

Redigert:
Men Arne, du kan da ikke IKKE like dette:

zutanro001.jpg

:D

Å, det er så vanskelig å forklare. Hvis jeg MÅTTE ha en Rolex hadde det definitivt vært en vintage Sub (UTEN DATO). Men så har det seg slik at jeg jobber i konsulentbransjen, og nyere versjoner disse florerer.... Need I say more? ;)

Det er forresten det samme med Panerai da jeg vanket i finans-kretser... Skulle jeg velge, hadde jeg definitivt valgt Panerai (UTEN DATO), og da denne:

Officine-Panerai-Luminor-Marina-Left-Handed-Watch.jpg

:)

1. Sportsur/beater.

Mitt forslag: Rolex Sub. Ja, du kan bruke en Sub som beater, det er hele meningen med uret. Kjøp det, glem prisen, bruk det, tål at bruken synes.

1-DSC_4469.jpg

2. Lite dressur.

Mitt forslag: Vintage Omega Constellation "Pie-pan". Du er mye kulere med et lite vintageur til dress enn det store showoff-uret. Vintage Omega er prisgunstig og Pie-pan øverst på tronen.

Julognyttr2010252.jpg

3. Arven videre. Noe fra øverste hylle. Uret du egentlig ikke hadde råd til, men du strakk deg til likevel. Effekten er enda større om du er en vanlig mann med et uvanlig flott ur. Bruk det pent, etterlat det til neste generasjon. Det bør være latterlig fett, og få deg til å fnise hver gang du tar det på.

Mitt forslag: IWC Portuguese, Jaeger LeCoultre Master XXX eller hva som helst fra Patek Philippe.

DSC_1743.jpg

DSC_4480.jpg

En samling bør ikke konsekvent inneholde en Rolex. Masse andre klokker der ute. Hvorfor er det kun Omega, Rolex, Royal Oak (de andre til AP er da mer interessante imo) og Panerai som forumistene på Tidssonen ser som det ypperste?

Saueflokkmentaliteten slår til igjen.

Rolex 60-talls i 18kt "rosa" gull i både kasse og lenke kjøpt til samboeren, den har ikke det typisk Rolex utseendet og er faktisk rålekker, oser kvalitet fra alle kanter, slik ser den ut:

7aVN9.jpg

S82nm.jpg

Redigert: