En annen ting med Rolex er at det tradisjonelt sett har vært klokka folk som "egentlig ikke er interessert i klokker" velger når de skal ha seg en "skikkelig klokke", typisk valg for de nyrike, det blir da litt harry i manges øyne.
Med fare for at debatten sporer av enda en gang....
Dette er jo Rolex' "problem", på lik linje med veldig mange andre "luksusmerker". Folk som overhodet ikke er interessert i produktet kjøper det ofte for å vise sin status/rikdom. Spesielt gjelder dette "nye penger", "gamle penger" velger ofte helt andre merker og produkter.
Innen bilverdenen har vi jo merker som f.eks. Mercedes som til en viss grad blir kjøpt av de samme menneskene, innen klær har du merker som f.eks. Hugo Boss, innen champagne Veuve Clicquot osv. osv. Felles for alle disse merkene er at de er forholdsvis dyre, men folk flest har likevel hørt om dem, og for de fleste oppfattes de som top of the line og langt mer ekslusive enn de i virkeligheten er.
Jeg må innrømme at jeg er såpass snobbete at jeg, av grunnen som jeg skriver over, holder meg unna Mercedes, Hugo Boss og Veuve Clicquot. Rolex derimot har jeg ikke holdt meg unna, fordi jeg
vet at det er bra klokker med en interessant historie.
På samme måte velger sikkert andre Mercedes, Hugo Boss, Veuve Clicquot osv. utfra kvalitetskriterier, men for meg er disse merkene "harry". Dersom jeg hadde brydd meg med å sette meg ordentlig inn i merkene og deres historie er det godt mulig jeg hadde endret oppfatning av dem, men enn så lenge gidder jeg ikke å bry meg om det.
Jeg tror noe av motviljen mot Rolex blant enkelte her på forumet også
til dels skyldes denne samme giddalausheten.