Hvilke ur bør en samling inneholde...?

Jeg tror at vi overdriver betydningen på jobb etc. De fleste ser ikke forskjell i det hele tatt, i motsetning til oss....

Sub er en fin klokke - go for it!

Til MM; "har" en exp 1 i 36 (langtidsutlant til damen) og har hatt en sub. Ville nok ha foretrukket sub.

+10000

Det er ekstremt få jobber hvor det å gå med en Rolex vil være noe problem i praksis. I min erfaring er det fleste slike meninger i all hovedsak en refleksjon av hva man selv tror merket kan signalisere og ikke hva det faktisk betyr i virkeligheten ;).

+10000

Det er ekstremt få jobber hvor det å gå med en Rolex vil være noe problem i praksis. I min erfaring er det fleste slike meninger i all hovedsak en refleksjon av hva man selv tror merket kan signalisere og ikke hva det faktisk betyr i virkeligheten ;).

+11 Og hvem bryr seg om hva andre synes. Det hadde blitt kjedelig det.

+11 Og hvem bryr seg om hva andre synes. Det hadde blitt kjedelig det.

Enig i det, og utspillet mitt var ikke av frykt for andres mening direkte. MEN; jeg er uenig i at de færreste ikke ser forskjellen nettopp på grunn av merkevaren. På grunn av den norske janteloven kan man derfor i visse sammenhenger få uheldige assosiasjoner.

Kan sikkert telle 20 situasjoner hvor det for meg hadde vært upassende med en Rolex i jobbsammenheng og dermed mener jeg det også er feil å eie en (for meg). Så snart "pondsen" øker skal en på plass for jeg digger historien og kvaliteten i merket.

Det er derfor for meg manges misoppfattelse som er problemet, men jeg ser også hvorfor mange synes det å bruke så mye penger på en klokke er jålete. I fare for å starte ytterligere diskusjoner tror jeg da også at gjennomsnittet her inne på formuet er over snittet forfengelig, meg selv inkludert.

Vet ikke hvordan det er med andre men for meg er Rolex uaktuelt, det har ikke noe med jantelov å gjøre, jeg liker de bare ikke, så på en gullrolex i et vindu i helgen, den kostet godt over 200k men den var skikkelig vulgær i mine øyne, jeg hadde nok ikke kjøpt Rolex selv om jeg hadde hatt like mye peng som Bill Gates.

Patek Philippe derimot, jatakk! :D

Enig i det, og utspillet mitt var ikke av frykt for andres mening direkte. MEN; jeg er uenig i at de færreste ikke ser forskjellen nettopp på grunn av merkevaren. På grunn av den norske janteloven kan man derfor i visse sammenhenger få uheldige assosiasjoner.

Kan sikkert telle 20 situasjoner hvor det for meg hadde vært upassende med en Rolex i jobbsammenheng og dermed mener jeg det også er feil å eie en (for meg). Så snart "pondsen" øker skal en på plass for jeg digger historien og kvaliteten i merket.

Det er derfor for meg manges misoppfattelse som er problemet, men jeg ser også hvorfor mange synes det å bruke så mye penger på en klokke er jålete. I fare for å starte ytterligere diskusjoner tror jeg da også at gjennomsnittet her inne på formuet er over snittet forfengelig, meg selv inkludert.

Hvilken bransje jobber du ?

Poenget mitt er at en Rolex er vesentlig mindre gjenkjennelig for folk flest enn vi som betaler i bøtter og spann for dem. Merkevaren er absolutt gjenkjennbar - men en klokke i seg selv er vesentlig mer anonym enn man liker å tro.
Spesielt så lenge vi snakker om stål.

Vet ikke hvordan det er med andre men for meg er Rolex uaktuelt, det har ikke noe med jantelov å gjøre, jeg liker de bare ikke, jeg hadde nok ikke kjøpt Rolex selv om jeg hadde hatt like mye peng som Bill Gates, Patek Philippe derimot, jatakk! :D

Vi får se da vettu :cool:

Ahhhh, jeg elsker disse Rolex vs all den andre dritten trådene.... Og ikke for å henge ut noen, men i hvilken bransje vil en Rolex sende feil signaler? Tigging kanskje:mrgreen:

Jeg har i 9 mnd daglig brukt min Rolex Seadweller, 1 person har i den perioden bemerket klokka.
Jeg vil anta en større Breitling med prangende lenke er et klart mere blikkfang.
Type jobb har da ingenting med smak av klokke å gjøre, ei heller økonomi i de aller fleste tilfeller...

Er du involvert i noe alle dette;

Rødekors u-land.
Fadderbarn.
Sosialistisk venstreparti.
Lønnsforhandlinger.
Etc

Kan statussymboler generelt virke negativt.

Rolex kan vel også være litt upassende om man jobber hos OMEGA :D

Er litt spent på hvilken bransje du tilhører også, høres veldig rart ut om en stål Sub skal være så dramatisk.

Ahhhh, jeg elsker disse Rolex vs all den andre dritten trådene....

Hvis denne var rettet mot meg husk da at jeg liker Rolex :D

Selv om jeg også tror noen bransjer skiller seg ut, er det primært arbeidsoppgavene jeg tenkte. Dessverre spiller også alder inn mener jeg. Jeg ville selv ikke sett negativt på en annen som hadde en rolex i tilsvarende sammenhengen, men jeg vet at janteloven sitter sterkt hos noen...

Er litt spent på hvilken bransje du tilhører også, høres veldig rart ut om en stål Sub skal være så dramatisk.

Dramatisk mener jeg på ingen måte at det er. Nå var det heller ikke menigen å vri dette så veldig mot min jobb, bransje eller arbeidsoppgaver. Jeg mener dette på generellt grunnlag. Det avhenger også mye den type personer man jobber med/mot.

Problemet mitt er ikke bransjer der det er upassende med Rolex (jante, misunnelse etc.), men der det er PASSENDE.

Sub-er florerer f.eks. blant godt betalte ingeniører og økonomer i konsulentbransjen. I utgangspunktet ei fin klokke, men igjen: Når alle har en slik, blir det litt kjedelig ikke sant? Og for sikkerhets skyld: Neida, de må bare gå med en Sub, men for meg blir det litt overeksponering. Det har blitt en "lønnsnivåmarkør" og ikke noe man har på seg fordi den er kul, har historikk, liker mekaniske urverk, etc. Man kan like det eller ikke, men for meg påvirker slike ting veldig om jeg går for det eller ikke.

Når det er sagt, har jeg mine perioder (bak lukkede gardiner og i nattens mulm og mørke) der jeg sikler på vintage subs på nettet. ;)

Det kan jo være at noen av dem også går med Sub fordi de synes det er en fin klokke, og/eller at de har interesse for mekaniske ur, historikken bak osv. Blir litt drøyt i mine øyne å kalle en moderne Sub for en "lønnsnivåmarkør". ;)

Det kan jo være at noen av dem også går med Sub fordi de synes det er en fin klokke, og/eller at de har interesse for mekaniske ur, historikken bak osv. Blir litt drøyt i mine øyne å kalle en moderne Sub for en "lønnsnivåmarkør". ;)

Nei, ikke hvor jeg jobber... :)

Og du har selvsagt helt rett. Det finnes SELVSAGT genuint klokke-interesserte mennesker som går med Sub-er. Men det finnes også MANGE som ikke gjør det. Og for meg er dette den vanligste "lønnsnivåmarkør"-klokka sammenlignet med andre merker.

Min mening!

Jeg vil ha samlingen din Celter! ;)

Siden det er en umulig oppgave å objektivt finne hvilke klokker en samling bør inneholde, vil jeg komme med et subjektivt innspill på hvilke klokker samlingen min bør inneholde :) Jeg føler jeg fremdeles er i startfasen av klokkesamlingen, så jeg er langt fra i mål ennå.

I prioritert rekkefølge:

1. Jeg skal ha en Sub en vakker dag! IMO et av de urene med mest historie, påvirkning på både klokkeverdenen og kultur, og selveste referanseuret når det kommer til dykkerklokker og deres design. Og så er det så utrolig anvendelig :)

2. 1-2 Omegaer. Hvertfall en Seamaster, og muligens en Speedmaster.

3. Et par beatere som gir godfølelsen, men ikke i så stor grad at jeg ikke tør å bruke de i røffe aktiviteter.

4. Et par flippere, for å gi nye impulser og sikre at samlingen ikke stagneres.

5. Når/hvis økonomien strekker til, ønsker jeg en litt penere og eksklusiv klokke. Eks Jaeger eller IWC.

Dressklokker har jeg ikke så stort behov for. Jeg går sjelden i dress, og de få gangene i løpet av et år jeg gjør det, får en av de andre klokkene duge. Som dere ser er jeg ikke fanatisk over at ting må matche :cool:

Som dere ser av listen min, vil ikke samlingen bli særlig unik, den er jo fylt med mange av de vanligste urene på TS. Men den vil være spesiell for meg :)

Interessant Sub-diskusjon tidligere i tråden, og et tema som ofte dukker opp. Hvis du genuint ikke liker klokken, er det en ærlig sak. Hvis du ikke liker klokken fordi det kan tenkes at andre ikke vil like den eller dømme deg for det, står du imo ikke støtt nok på egne ben.

Submariner er ved siden av Datejust, et av de vanligste "eksklusive" urene der ute. Og ulike mennesker har ulik motivasjon for å kjøpe den. Noen kjøper den pga den vanvittige flotte klokken den er. Noen kjøper den som statussymbol. Hvorfor skal jeg la meg styre av det? Jeg vet hvem jeg er og hva jeg står for, og det er nok for meg. Fordomsfulle personer som vil kunne dømme deg for at du har en Sub, vil uansett finne noe å dømme for, f.eks bilen du kjører, dialekten du snakker, klærne du går i osv. Haters will be haters. Usikre individer som må dømme andre for å føle at de hever seg selv.

Hvis du bærer klokken din som en selvfølgelighet uten å flashe den, vil nok de færreste bry seg. Og hvis noen bryr seg, er det strengt tatt deres problem. Og som sagt tidligere i tråden, de aller færreste legger merke til klokken du har på deg, og langt færre kan identifisere den.

Whats not to like? :cool:

VM_WEB_WORK_B12A.jpg

Har rotet litt rundt i arkivet etter bilder som illustrerer min subjektive mening. Med ubegrensede ressurser hadde nok sammensetningen sett litt annerledes ut. Uansett; here we go:

3a62a082.jpg

Markør eller ei, min samling kommer alltid til å inneholde en Sub. Synes vel også bildet viser at Sub funker helt greit om sommeren også til tross for sin svarte skive :)

cb032bc5.jpg

Innimellom hender det faktisk at jeg må ta tiden på noe. Da er det greit å ha en chrono. Kan også anvendes om jeg vinner en snartur med en romferge en gang i fremtiden :)

8390002A-2EAD-4AD9-B5CB-FAE7E4B6E6F6-5813-0000030D9E9EA01A.jpg

Fra tid til annen trekker jeg i dress og da er det greit å kunne ha på seg en litt dressy klokke på rem. Ok, den er ikke et rent dressur, men uansett mindre sporty enn en Sub imo.(Jeg vet, bildet er tatt uten å skru til kompresjonsknappene) Disse tre skulle vel dekke de fleste av mine behov, men det betyr jo ikke at det ikke er plass til flere :)

FEAD20B9-73E2-4281-A9B2-B4EC8309B6AB-1006-000000B3A2281CDF.jpg

Større badassklokke? Den kategorien er jeg ikke i, men det kan vel være greit med en voksen klokke fra tid til annen uansett??:)

bdb847d2.jpg

Og av og til er det jo greit å kunne følge flere tidssoner samtidig og samtidig være litt sportslig? Jepp, jeg vet at jeg har med en klokke med GMT funksjon lengre opp på listen. Den er med rem og dermed ikke egnet for feks en badetur eller svettefremmende sportslige aktiviteter. Tror likevel at denne med fordel kan byttes ut med en AP RO med tid og stunder ;)

Edit: mangler noe i gull også:confused: