Hvilken bil skal kjøpes?

Kjørte toyota fra 10.15 til 02.2023.
Var 170000 km uten feil. Foruten noen småting saltet tok knekken på.

Kunne lett kjørt rundt i en bz4x med 10års garanti
 
  • Liker
Reaksjoner: RoW og Gin
Det er pratet noe om BMW 3 serie. Hva med BMW 5 serie, til ønsket pris så blir den litt eldre og med noen flere km. Men den er nesten som et kinderegg, passe stor, litt sporty og lettkørt. ZF girkassen er vel også noe av det beste på markedet. Har eid mange nye MB, men har bedre erfaring med kvalitet / påkost på BMW G30/31. Har en 2018 540i med 95000 på telleren. Kun skiftet klosser foran og raklestag ( meget liten slakke på et av de ). Resten er olje og filter. Ang forbruk så er vel snitt 0.8, langtur som er en gang pr år 0,63, småkjøring 1.0. Dette er ikke ille tall for 340hk bensin. En 520d er vel godt under dette. Disse bilene er så godt bygget at jeg tror de er mere kompakt med 200k på telleren enn en ny billig bygd elbil med 100k på telleren. Får heller ikke samme kvalitetsfølelsen på ny el fra BMW, MB virker også billig i mine øyne.
 
Redigert:
Kjørt Q4 etron ett par dager og er veldig imponert over kjøreegenskapene. Veldig allsidig bil. Lettkjørt og smidig i bytrafikk. Bedre lydisolering og dempere sammenlignet med Id4 og Enyaq gjør at bilen også er fin til langkjøring. Fra og med 2024 er rekkevidden og ladehastigheten blitt bedre. Vil tro at man fint kjører >300km om vinteren.

For 500k får man en brukbart utrustet 2024 mod som har gått rundt 10.000km. Bare sørg for at den har matrix lys og uttrekkbar sittepute. I tillegg synes jeg «sort optikk pakke» utgjør det lille ekstra.

Hva med denne?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Du har vel fortsatt en ganske rå Defender i bilparken, så da ville jeg valgt noe helt annerledes, gjerne noe med komfort og litt kjøreegenskaper. Skal du ha maks 1-2 år gammel bil så ville nok jeg også gått for en 330e touring om du tenker denne er stor nok til ditt behov. Her får du meget gode kjøreegenskaper, et fint interiør, gode seter, firehjulstrekk og en mer enn rask nok bil. Jeg tror også andrehåndsverdien vil bli bra, da det de siste årene har blitt solgt svært få fossilbiler. Denne er gått litt lenger enn du ønsker, men det dukker nok raskt opp en 2022 modell med under 25k på telleren til rundt 500k.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og Gin
Du har vel fortsatt en ganske rå Defender i bilparken, så da ville jeg valgt noe helt annerledes, gjerne noe med komfort og litt kjøreegenskaper. Skal du ha maks 1-2 år gammel bil så ville nok jeg også gått for en 330e touring om du tenker denne er stor nok til ditt behov. Her får du meget gode kjøreegenskaper, et fint interiør, gode seter, firehjulstrekk og en mer enn rask nok bil. Jeg tror også andrehåndsverdien vil bli bra, da det de siste årene har blitt solgt svært få fossilbiler. Denne er gått litt lenger enn du ønsker, men det dukker nok raskt opp en 2022 modell med under 25k på telleren til rundt 500k.
Andrehåndsverdien på hybrider er vel usikker ( forøverig på alle biler ) da f.eks X5 med ren fosil har hatt 50-100k prisoppgang mens hybryd har hatt stort verdigtap. Mange er redde for store kostnader etter at garanti har utløpt, da er det ikke lett å selge en hybrid som både er fosil og el. Ingen sitter vel med fasiten, men personlig så tror jeg det sikreste er å kjøpe en ren fosil i disse dager for å redusere verditapet.
Til info så har jeg eid to hybrider. En Golf GTE som var 300kg for tung og dyr i drift, den andre var en BMW 530eX som var en fantastisk bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Du har vel fortsatt en ganske rå Defender i bilparken, så da ville jeg valgt noe helt annerledes, gjerne noe med komfort og litt kjøreegenskaper. Skal du ha maks 1-2 år gammel bil så ville nok jeg også gått for en 330e touring om du tenker denne er stor nok til ditt behov. Her får du meget gode kjøreegenskaper, et fint interiør, gode seter, firehjulstrekk og en mer enn rask nok bil. Jeg tror også andrehåndsverdien vil bli bra, da det de siste årene har blitt solgt svært få fossilbiler. Denne er gått litt lenger enn du ønsker, men det dukker nok raskt opp en 2022 modell med under 25k på telleren til rundt 500k.
Jeg må skamfullt innrømme at min aldeles herlige Land Rover Defender ble levert til en ny lykkelig eier i går :confused:. Kona har en VW E-up som pr. i dag da er vår eneste bil. Siden jeg nå har blitt «tidlig pensjonist», så er planen fremover bare å ha 1 vanlig bil til det meste. BMW’n du foreslår er absolutt et veldig godt alternativ. MEN! Tanken er også - og igjen kjøpe en ny entusiast bil, men da kun for sommerbruk, tenker da Morgan, Healy e.l. ;)
 
Redigert:
PS! Takk til alle dere andre for meget gode og inspirerende forslag, la de fortsatt strømme på:love:
 
Jeg må skamfullt innrømme at min aldeles herlige Land Rover Defender ble levert til en ny lykkelig eier i går :confused:. Kona har en VW E-up som pr. i dag da er vår eneste bil. Siden jeg nå har blitt «tidlig pensjonist», så er planen fremover bare å ha 1 vanlig bil til det meste. BMW’n du foreslår er absolutt et veldig godt alternativ. MEN! Tanken er også - og igjen kjøpe en ny entusiast bil, men da kun for sommerbruk, tenker da Morgan, Healy e.l. ;)
Du kunne kanskje vurdert en Up, uten E, som entusiastbil? Hvis jeg forstår @Edzilla rett så er det et miljø for slikt, iallfall et bitte lite ett i Moss;)
 
Gå for en up. Aldri feil med en liten fleksibel bybil.

Ellers ligger det en 5seter Wrangler plug inn på finn.no til 649k
 


For anglofile, men med kort rekkevidde og kun forhjulsdrift:

Hadde nok gått for Volvoen selv, men den vel halvt kinesisk. Dermed står Audien igjen. Prut den ned til under 500k. Kanskje tar de ei klokke i retur, og gir Audien som delbetaling for uret.

Hvis det er mulig å strekke budsjett og spesifikasjonskrav en smule, er jo denne svært fristende:


Enda mer fistende er 3-liters versjonen, men da begynner det fort å koste penger.
 
Redigert: