Jeg tror disrupsjonen som kommer er så stor at det ikke er snakk om å «la» noe som helst.
Ja, vi finner oss igjen i det som skjedde gjennom 30 tallene.
Men husk at det var 70 tallene som skadet mest den mekaniske klokkebransjen med sin "kvarts revolusjon".
Og når alle trodde at alt var ferdig, kom tilbake den mekaniske klokkebransjen fra askene sine: på grunn av lidenskapen, ikke det mekaniske behovet.
Poenget mitt er at en økonomisk nedgang kan skade de minste men de største kan også surfe over den inntil bedre økonomiske tider kommer.
Til og med, produksjonen og verkstedet kan fryses i venting for en økonomisk oppgang: man trenger ikke å erklære seg konkurs og forsvinne, spesielt hvis man har en stor og diverse kapital med seg.
Man kan si det sånn at en del falske verdier skal forsvinne men de reale verdier skal bare flytte fra en plass til en annen: og akkurat nå, spesielt fra det offentlige til det private.
At konsumerisme går ned og skal gå ned er sant nok: alt som er overfladisk og av lite interesse(prestisje) kan gå i hullet.
Tag Heuer har hatt et spesielt samarbeid med Seiko de siste årene med 1887 urverket og det hadde ikke overrasket meg hvis Seiko hadde kjøpt opp Tag Heuer gjennom vanskelige tider.
Husk at Citizen har kjøpt Arnold&Son, Bulova og Frederique Constant/Alpina.
Det som er farligere er en ny teknologisk revolusjon tenker jeg men det angår ikke den aktuell Smart Watch.
Den type revolusjonen jeg peker på, blir noe annet og jeg tror ikke at jeg blir gammel nok for å se den.
Digitalisering av tiden er ikke noe nytt og dings/gadgets har vært lenge på banen.
En ekte revolusjon er en ny energikilde, en ny "feilfri" nøyaktighet og kanskje en ny måte å måle tiden.
Jeg tror at noe som Roger Dubuis kan bli dumpet av Richemont.
Mont-Blanc er definitivt ikke en vinner og kan rett og slett forsvinne: de selger ikke så mye og vekker ikke stor interesse på markedet etter en del år kjedelige design.
Kanskje Piaget også: de sliter ser et sånn ut.
På samme måte Swatch Group kunne dumpe Harry Winston, Jaquet Droz, kanskje Union Glashütte og fryse Glashütte Original gjennom vanskelige tider.
Der snakker vi om små produksjon som skal lide.
LVMH kan selge Hublot, Tag Heuer og Bulgari eller fryse de.
Om Zenith, et salg er alltid mulig.
Parmigiani Fleurier som uavhengig varemerket kan også bli truet: de har et lite marked.