Hvor vilt kan det bli?

Medlem
23. juli 2016
Sted
Oslo
Det ligger en (1. gang bumpet) Daytona 116500 på sonen.
Bytteverdi 50K over nypris som er 110K.
Jada, dette er en klokke med laaang venteliste.

Men 50K+?
Det er jo helt hinsides! Optimistiske selgere får jo gjøre som de vil, men er det noen kjøpere/byttere som faktisk vurderer dette seriøst?
Hvis det er noe det er nok av så er det Rolex. Nye og brukte.

• Liker
Reaksjoner: fredskijj
Det er ikke vits å lage en tråd om et enkeltobjekt og optimistisk selger. Jeg la ut samme annonse i "kan ikke like"-tråden.

Var ikke obs på den tråden. Men like fullt, denne er så pass oppsiktsvekkende at jeg nok hadde laget en tråd uansett.
Lik det eller ikke.
Men enige, det er vi vel.

• Liker
Reaksjoner: Andreaskh
Markedet bestemmer. Lik det eller ikke...
Dette er forøvrig ikke noe unikt for Rolex.
Hermés veske anyone?

Jeg er som vanlig enig med deg UJU. (Innerst inne selvsagt. på overflaten kan det se annerledes ut).
Men la oss fastslå (fullstendig uten ironi):

Markedet bestemmer!

Men kan markedet vurderes? Og dermed påvirkes?
Jeg svarer ja på begge spørsmål.

Derfor tar jeg meg innimellom bryet med å kommentere saken.
Det er slett ikke sikkert at det betyr noe. Men om ikke annet påvirkes har det i hvert fall en beroligende virkning på meg.

Som jeg sa. Markedet og selger bestemmer, men +50k på et helt nytt ur er dustete.
Skjønner at du mener det, men andre betaler. Uret er ikke å få tak i, så har man lyst og penger så kjør på.

Lei av å vente på den? :D

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Er nok min annonse du mister nattesøvnen av her. Bytteverdi er jo som regel høyere en reint salg. Har takket nei til 10-15 forslag så markedet er ikke helt dødt på denne.

• Liker
Reaksjoner: Sub og Rød
Er jo åpenbart bytteforslagene ikke er helt storslagne når du har takket nei til 15 stk. Hadde du vært i nærheten av å få 160k i bytteverdi, hadde klokken vært solgt.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Er jo åpenbart bytteforslagene ikke er helt storslagne når du har takket nei til 15 stk. Hadde du vært i nærheten av å få 160k i bytteverdi, hadde klokken vært solgt.

Verdiene er rundt det jeg forlanger. Men bytter ikke for å få verdien av klokka men en klokke jeg faktisk vil ha. Jeg liker Daytonaen så godt at den byttes ikke mot hva som helst.

Har sagt det før, og jeg sier det igjen.

Hvis jeg har lyst på en ny Daytona-C ringer jeg til Jørgensen som kan opplyse om at det er fem års ventetid på klokken, regner jeg 5% prisstigning vil klokken koste 140.000 kr om fem år (100*1,05^5). Det samme jeg kan kjøpe den for i dag. Hvorfor vente?

Faktum er at disse ventelistene ikke er så written in stone som alle naive kjøpere tror. Selv er jeg er ganske ung, ikke kjøpt for mange ur nyttnog kunne dermed ikke hoppet i køen for et eksemplar, men en familiebekjent gjorde det. Riktig nok har vedkommende god inntekt, er dannet og har et etablert kundeforhold til AD. Samt hypen på denne vil falle etter hvert, ganske sikker på det. Føles ikke så veldig eksklusivt og vanskelig å få tak i en hvit Daytona-C når folk flipper og prøver få påslag etter å ha pelt på klokken x antall ganger med pølsefingrene sine.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Verdiene er rundt det jeg forlanger. Men bytter ikke for å få verdien av klokka men en klokke jeg faktisk vil ha. Jeg liker Daytonaen så godt at den byttes ikke mot hva som helst.

Poenget er vel at du ikke har fått 160k i kjapp-omsettelig stål-Rolex, da ville du garantert tatt dealen og heller byttet/solgt videre for å så kjøpe det du liker. Hjelper ikke mye med en overpriset iwc-pilot som kostet 100' + ny, men er tungsolgt for skarve 65. Just my 2cents