Hvorfor Panerai frister...

PAM372 sitter som et skudd. 47mm er ikke en halv millimeter for mye. Har aldri trynet så fullstendig for noen klokke jeg har hatt på armen. Skjønner ikke hva som skjedde. Magisk.

Takk skal dere fanker'n meg ha;)

PAM372 sitter som et skudd. 47mm er ikke en halv millimeter for mye. Har aldri trynet så fullstendig for noen klokke jeg har hatt på armen. Skjønner ikke hva som skjedde. Magisk.

Aaaaaa, love at first sight - det liker vi :cool:
Skal prøve en sånn på lørdag, gleder meg!!

Og - man blir aldri for gammel for å bære PAM :D ;)
Firenze2012196.jpg

The good shit 8)
Firenze2012249.jpg

Betyr dette at de har 372 på Bjerke i Oslo?

Kult MM! :D

Vet du om de hadde 351 inne?

pam351_01.jpg

Digger det! Nøyaktig samme følelse jeg fikk for omkring seks år siden da jeg satte meg målet om å få panerai samtidig som leilighet:)

Det er noe jeg ikke helt får taket på her.
PAM372 som er en helt plain 47mm Luminor uten sekund/dato levert med rem koster en god del mer enn 44mm Luminor Marina med sekund/dato levert med lenke. Altså flere komplikasjoner, tre millimeter mindre og lenke. Begge har sandwich dial og begge har in-houseverk. 372 har P.3000 og 328 har P.9000.

Hvorfor er 372 såpass mye dyrere? Er P.3000 et mye dyrere verk eller er det prisen på skinn som har gått i taket?

Noen som vet?

Det er noe jeg ikke helt får taket på her.
PAM372 som er en helt plain 47mm Luminor uten sekund/dato levert med rem koster en god del mer enn 44mm Luminor Marina med sekund/dato levert med lenke. Altså flere komplikasjoner, tre millimeter mindre og lenke. Begge har sandwich dial og begge har in-houseverk. 372 har P.3000 og 328 har P.9000.

Hvorfor er 372 såpass mye dyrere? Er P.3000 et mye dyrere verk eller er det prisen på skinn som har gått i taket?

Noen som vet?

Tipper den koster mer å lage. Du kan jo også sikkert få noe som ligner, har samme mål og utseende (homage) for under tusenlappen.

Tipper den koster mer å lage. Du kan jo også sikkert få noe som ligner, har samme mål og utseende (homage) for under tusenlappen.

Takk skal du ha - da slipper jeg å bruke over 60K på en 372.

Er ikke 372 limitert ? Trodde de fleste 47mm var det.

Du er nok inne på noe der, Entropy.
Jeg lot latskapen ligge og bladde til side 42 i augustutgaven av WatchTime. I tillegg til at den er limitert så er den også en hyllest, og nærmest en tro kopi, av den gamle berømtheten 6152/1. Denne ble levert med et rolexverk cal 618. Osv osv.

Det var på forhånd sagt at det skulle produseres 3000 enheter av 372, men dette er allerede oppe i 3500. Den er visstnok vanskelig å få tak i allerede nå og jeg har kikket litt på chrono24 og eBay hvor noen forlanger mer enn nypris for en mint 2011 og 2012.

Det er NÅ Bjerke har den og kanskje de aldri får den inn igjen. Jeg føler meg fristet til å rydde unna et par Omegaer...

Skjønner deg godt. Om du virkelig har falt pladask for denne, og den i tillegg vil bli mangelvare om ikke lenge... Decisions decisions. ;)

OG prisene skal opp i oktober? Ring Bjerke og hør om de kan reservere den til deg hvis du betaler 10% forskudd nå.

Takk skal du ha - da slipper jeg å bruke over 60K på en 372.

Du er nok inne på noe der, Entropy.
Jeg lot latskapen ligge og bladde til side 42 i augustutgaven av WatchTime. I tillegg til at den er limitert så er den også en hyllest, og nærmest en tro kopi, av den gamle berømtheten 6152/1. Denne ble levert med et rolexverk cal 618. Osv osv.

Det var på forhånd sagt at det skulle produseres 3000 enheter av 372, men dette er allerede oppe i 3500. Den er visstnok vanskelig å få tak i allerede nå og jeg har kikket litt på chrono24 og eBay hvor noen forlanger mer enn nypris for en mint 2011 og 2012.

Det er NÅ Bjerke har den og kanskje de aldri får den inn igjen. Jeg føler meg fristet til å rydde unna et par Omegaer...

Sorry, my friends....PAM372 er IKKE limitert, ergo leveres den heller ikke i spesial kassen, men i std. pæretre kasse.
Allerede på messen i 2010, da den ble presentert første gang, ble det av Richemont opplyst at et opplag på 3500 de første to år. Hva som ville bli produsert senere, ble det ikke sagt noe om. Dagens"O" serie produseres i 3500 eks.

M.h.t. modellen 6152/1, så er det helt korrekt som Minuteman skriver, føyer til at den synlige forskjellen i første omgang er en noe mer pute-formet kasse og tykkere lugs en den opprinnelige modellen.
Derfor er det heller ikke riktig å si at 372 har en 1950-kasse, men en noe modifisert 1950-kasse ;)

Iogmed 372, og forsåvidt de fleste andre PAM, har militære aner, synes jeg dette kan rettferdiggjøre min kombinasjon av en militær "bund"-rem :D

Flere nasjoner tilbyr sine militære mannskaper muligheten til å benytte en slik "bund"-rem. Ofte med en klaff over glasset for å hindre avslørende lume / reflekser.

God helg!

Klarer du det før denne helgen er over, vanker det premie! :D

Ha ha! Klarer det nok neppe før tirsdag - men avtale er inngått så i praksis er jeg Panerai-eier allerede ;)

Hjertelig takk for din "enabling" på søndag, forresten! Det var nest siste spark bak som jeg trengte! Siste spark kom i går ved min allerede myteomspunne homage :D

Første gang jeg så en Panerai var et av bildene til Brio. Påfølgende helg var jeg og konemor ute å spiste på Nodee, og noterte meg at klokken til servitøren var en PAM 005. Der og da bestemte jeg meg for å kjøpe en PAM innen 6 mnd. Har tittet frem og tilbake og nå er drømmen en 164, som ser ut som skikkelig smykke. Har ennå ikke fått prøvd en på armen men satser på en tur til Bjerke snart. Forresten noen som har handlet på chrono24 ? Er det garantert at man får en orginal klokke? Startet med å vurdere en 111 men nå er gralen en 164.......