In-house

Hva med Audemars Piguet? :D

AP har brukt verk fra JLC. Girard Perregaux er en annen kandidat men jeg tror de har brukt Valjoux 7750.

Ellers er jeg helt enig i at listen ikke uttrykker noe om produsentenes kvalitet. Dette er kun historisk interessant.

Kanskje det ikke blir noen igjen på lista i det hele tatt.:(

(Men vi regner ikke med Quarts urverk, det blir urettferdig. Et lite glipptak da alle var redd for at quartsklokkene skulle overta hele markedet.)

Synes denne tråden er både morsom, interessant, og relevant.:D
Det er jo ikke måte på hvilke illusjoner det kraftige markedsføringsapparatet til klokkeprodusentene påfører oss.;)

Videre lesning om hvor mye endel fabrikanter faktisk gjør på verk fra ETA de kaller modifisert kan man gjøre i denne artikkelen, Smoke and Mirrors: del 1, del 2.

@krille; Har lest artiklene flere ganger. Morsom og interessant lesing. Men, de står jo veldig ubesvart. De er dessuten veldig farget ev en nokså forutintatt pesonlig mening.
Som tankevekkende underholdning har de verdi, men fremstår som et slags kvasi-vitenskapelig oppgulp hvor antagelser råder. Men som sagt; morsomt.:)

Holdt på å si Rolex, selv om jeg ikke er noen Rolex-ekspert, men så kom jeg jo på at de blant annet har hatt El Primero-verk i noen Daytonaer.

Ellers må man vel kunne nevne MB&F, gutta som lager "Horological Machines". Verdt en googling hvis man ikke har hørt om dem før. Må vel kunne sies å være SVÆRT in-house :D

Ellers må man vel kunne nevne MB&F, gutta som lager "Horological Machines". Verdt en googling hvis man ikke har hørt om dem før. Må vel kunne sies å være SVÆRT in-house :D

Holdt på å nevne MB&F selv, men det stemmer visst ikke helt.. Unikt er det ihvertfall!

HM2:
"Movement:
Jean-Marc Wiederrecht/Agenhor designed functionality regulated and powered by a Girard-Perregaux base"

http://www.uniquewatchguide.com/mbf.html

LOL. Den listen der kommer nok fortsatt til å være farlig kort.:D

Det tror jeg også. Jeg tviler på at noen sveitsiske eller tyske produsenter utover de helt minste har holdt seg kun til egne verk. Kanskje Minerva, men de led jo dessverre oppkjøpsdøden for noen år siden.

Men russiske Poljot og Vostok har vel kun laget egne verk?

Forøvrig enig med Krille.

Det tror jeg også. Jeg tviler på at noen sveitsiske eller tyske produsenter utover de helt minste har holdt seg kun til egne verk. Kanskje Minerva, men de led jo dessverre oppkjøpsdøden for noen år siden.

Men russiske Poljot og Vostok har vel kun laget egne verk?

Forøvrig enig med Krille.

Minerva kjøpte også inn urverk fra andre produsenter; både fra Venus, Valjoux, Kelek og Eta, i tillegg til inhouse.

De russiske produsentene vet jeg for lite om, men i dag bruker de vel kinesiske urverk? Chronographverkene til Poljot var i utgangspunktet basert på Valjoux, men produsert av Poljot.

Russerene "raidet" verkfabrikkene i Sveits på 60- og 70tallet,så veldig mange kalibre derfra er gamle AS,Venus ++
Tror listen over merker med utelukkende in-house er ensifret,selv om flere nærmer seg selvforsynt nå..

Minerva kjøpte også inn urverk fra andre produsenter; både fra Venus, Valjoux, Kelek og Eta, i tillegg til inhouse.

De russiske produsentene vet jeg for lite om, men i dag bruker de vel kinesiske urverk? Chronographverkene til Poljot var i utgangspunktet basert på Valjoux, men produsert av Poljot.

Jeg blir mektig imponert over din kunskap om klokker og urverk! Slike som deg som gjør tidssonen til hva det er:)

Noe av grunntanken med Sveitsisk klokkeindustri var jo samarbeid, delproduksjon osv. De færreste hadde f.eks muligheter til å ta fram egne chronografer og skulle de ha noen sertifiserte chronometere kunne de kjøpe disse fra leverandører som Eta og AS.
Derfor er også diskusjonen opphetet i dag når Hayek og Co. vil nekte å levere urverk, nivarox fjærer eller hva det nå heter alt sammen til mindre aktører. Det ryster de historisk beviste Sveitserne. Men så er vi vel også i en annen tidsalder :)

Franck Muller og Richard Mille hører vel begge med på lista. De er begge så nye merker at de ikke er fanget av ebauches-historien, men har gått rett på manufaktur veien