Mens vi venter på
@walteren...
En produsent som fikk mye publisitet under årets Baselmesse fra Pita Barcelona. Pita er hjertebarnet til den selvlærte urmakeren Aniceto Jimenez Pita. Selv om han ikke har gått på skolen, så har han blitt medlem av AHCI - foreningen for de flinkeste uavhengige urmakerne.
Så vidt jeg har skjønt, er det gode muligheter for personlige vrier på urene. Modellene er blant annet: Minimal:
...Som finnes i 1 - 2 og 3 håndsmodeller. Den har ikke krone og stilles med en ring nederst på kassen. Kjøpere står relativt fritt til å velge visere og skiver, har jeg skjønt.
Oceana
Er en dykkervariant. Også uten krone så den kan stilles under vann.
Pita Molinos
Viser tiden uten visere, bare med tannhjul. Skal du ha en av disse må du nok skynde deg, siden de bare lages i 5 eksemplarer.
Sol y Luna
Ser ut som en månefase, men viser timene på en kreativ måte som jeg ikke helt skjønner ut fra bildene.
Carousel
Hvor hele urverket roterer. Denne koster i overkant av 100.000
Sweet Candy
En 32mm modell for damene, og til slutt...
Kronografen Roadster.
Som kan bestilles direkte på nettsidene og koster ca. 25.000 + mva. Så langt har jeg bare sett tegninger og et par prototype-bilder av denne, så jeg er litt usikker, men den har noe.
Alt i alt en spennende produsent med idéer utenom det vanlige, og tett kundeoppfølging. Alt man vil ha hos en uavhengig urskaper.