Jeg trenger litt innspill......

...
Synes du har en god ide jeg, styr for all del unna brukt som gave til en ikke-klokkenerd. Tenk selv om du fikk et brukt smykke siden det var rimeligere.
...

Har positive (2. hånds) erfaringer med brukt jeg. Det faktum at det er brukt blir fort glemt når en ser hvor store diamanter en får råd til på auksjon. ;)

Men kommer vel, som alt annet, an på dama. :p
 
Nytt eller brukt?
Hvor klokkeinteressert er han egentlig?
Ligger det på window-shopping-nivå, eller leser han klokkemagasiner, surfer klokkesider på nettet, snakker mye om klokker osv?

Jeg anså meg selv som rimelig interessert i klokker gjennom 40 år, men bruktklokker utover de jeg hadde arvet var ikke engang i mine tanker - helt til jeg endte opp her på TS. Det var heller ikke aktuelt med klokkekjøp til noe særlig over 5K. Kona fablet om å kjøpte en Tag Heuer Carrera uten komplikasjoner til min 50-årsdag, noe jeg for et års tid siden mente var svært bra.

Så ble jeg tipsen om TS-forumet, takk for det iron-man, og da forandret alt seg. Jeg ble plutselig, ja nærmest over natten, klar for en brukt klokke. I april i år satte jeg meg som mål å finne "drømmeklokka" inne 50-årsdagen - som er om noen dager, og som jeg kunne kjøpe for konas midler. Dette endte med at jeg allerede i mai kjøpte en brukt Seamaster 2254.50. Nå har jeg handlet brukte og nye klokker for 70K+ og jeg leter fortsatt etter en 50-årsgave, men nå til en helt annen pris og av en helt annen type enn Carreraen.

Jeg tror du skal gå tilbake til plan A, kjøpe en flott klokkeboks med plass til f.eks fire klokker og legge inn en ny mekanisk klokke for "resten". Da får du en ny Longines, Certina eller mange andre som er foreslått tidligere i tråden.

Deretter forteller du han om dette forumet. Dersom han da går fullstendig fra vettet, det merker du når han ikke lenger kommuniserer med deg annet enn gjennom forumet (du er jo medlem allerede), alle sparepengene går til klokker og han fotograferer lanken morgen og kveld, da kan du begynne å spare til Rolex eller noe annet fint som han etter stor sannsynlighet kommer til å vise deg flere ganger i døgnet. Da sier han noe sånt som: Er ikke dette en flott klokke, hva synes du om denne osv sov.
 
......Jeg tror du skal gå tilbake til plan A, kjøpe en flott klokkeboks med plass til f.eks fire klokker og legge inn en ny mekanisk klokke for "resten". Da får du en ny Longines, Certina eller mange andre som er foreslått tidligere i tråden.

Deretter forteller du han om dette forumet. Dersom han da går fullstendig fra vettet, det merker du når han ikke lenger kommuniserer med deg annet enn gjennom forumet (du er jo medlem allerede), alle sparepengene går til klokker og han fotograferer lanken morgen og kveld, da kan du begynne å spare til Rolex eller noe annet fint som han etter stor sannsynlighet kommer til å vise deg flere ganger i døgnet. Da sier han noe sånt som: Er ikke dette en flott klokke, hva synes du om denne osv sov.


Takk for innspill. Det blir en tur til Lervik i desember sammen, så kan han velge selv.

Problemet med at jeg har meldt meg inn her, er jo at nå har jeg blitt hekta.... Det finnest utrolig mye fint, og det er veldig interessant å lese all den historien som ligger til grunn. Gøy å lære nye ting. Og gleder meg til å kjøpe meg en klokke selv som jeg kan vise her :)
 
Haha!
Godt å høre at du har blitt smittet. Finnes utrolig mye flotte klokker til damer. Alt fra mindre herreur til søte blomstrede Rolexer. ;) Gleder meg til å se hva du velger ut til deg selv! :)
 
Jeg fortsetter litt på denne tråden jeg liksågodt, siden dere allerede har hjulpet meg så mye. Må bare innrømme at jeg til nå har en laaang liste over hvilke klokker jeg skal kjøpe. Og alle er herreklokker, men de blir nok kjøpt så jeg også får låne de av og til. Litt usikker på om jeg tør å prøve å ramse opp navnene her, da jeg fremdeles ikke vet helt sikkert hva alle heter.
Men, kan prøve... Har iallefall lyst på en Patek Phillipe (i frykt for å høres veldig jentete ut akkurat nå...den sorte med firkanter), og må nok ha en Submariner...veldig gjerne en grønn eller blå, selv om min kjære helst vil ha en sort. Eventuelt en Daytona med sjokoladefarget skive og sort bezel? Og kanskje en Zenith også. Andre som jeg har lagt merke til her på forumet er Omega klokkene, og da helst den med ....var det 1863 urverk, fordi det var synlig på grunn av safir bak på kassa? (husker ikke helt, men ref. den tråden hvor valget stod mellom 3570 og 3573 Speedmaster) og her kommer vi da til mitt spørsmål...

Om jeg skal kjøpe en rimligere klokke til min kjære (nå i første omgang), kan man da få 'alle' typer klokker med synlig urverk? Er det noen av de rimligere klokkene, ala Longines Hydroconquest, som har finere urverk/mekanikk enn andre? Jeg vil gjerne se mekanikken, vet ikke om han er SÅ opptatt av det. Men, han vet at jeg liker det.....
 
Har iallefall lyst på en Patek Phillipe (i frykt for å høres veldig jentete ut akkurat nå...den sorte med firkanter), og må nok ha en Submariner...veldig gjerne en grønn eller blå, selv om min kjære helst vil ha en sort. Eventuelt en Daytona med sjokoladefarget skive og sort bezel?


Det kan se ut som budsjettet ditt må strekkes litt over tid, jeg regner med at den sorte klokken med firkanter du nevner Patek Philippe Twenty-4 på denne ligger prisen på rundt 100000 kr. Daytonaen du nevner er heller ingen billig sak, ny av året, kommer kun i rosègull og koster 170000 kr. :)

Artig at du synes klokker er gøy, samboern min går selv med en av mine Rolexer, mest fordi jeg maste veldig på hun, men også litt fordi hun synes den er fin. Hvertfall nå som hun har blitt vant med en så stor klokke.

Submariner som du nevner kan ikke slå feil. Om du går for en pent brukt 14060 får du er klokke som går til alt og som du også kan bruke. Når det er snakk om klokker i denne prisklassen ville jeg blitt mer enn fornøyd selvom klokken var brukt. Med forbehold om at det ikke er masse riper og bruksmerker etter forrige eier, de vil jeg helst lage selv. (PS: Submariner med blå skive kommer bare i hvittgull og koster litt over 200000 kr)
 
Ingen mann kan være så til de grader heldig å finne en slik kvinne. Hun må være mann - sånn aller aller innerst inne.

Eller er nena en mann som holder ap med oss alle sammen?


;)
 
Det kan se ut som budsjettet ditt må strekkes litt over tid, jeg regner med at den sorte klokken med firkanter du nevner Patek Philippe Twenty-4 på denne ligger prisen på rundt 100000 kr.

.......elllers mener hun Aquanaut, den har jo en "tendens" til å dukke opp her inne til gunstige priser;)

Gall_Patek407.jpg
 
Herregud nena! Vil du gifte deg med meg?! :D

Ønskelisten din er på nivå med de garvede klokkenerder har. Begrunnelser til at du vil ha dem like så. (ref speedmasteren).
Jeg er imponert over hvor mye kunnskap og innsikt du har fått på kort tid, jeg brukte mye lenger tid på det samme selv..
 
Ingen mann kan være så til de grader heldig å finne en slik kvinne. Hun må være mann - sånn aller aller innerst inne.

Hm. Selvsagt en høyst reell mulighet. Men la oss ikke henge oss opp i virkeligheten her. Kan ikke hver av oss beholde den fantasien som passer til ens egne preferanser? :mrgreen: En kjæreste som blir klokkegal er jo reneste drømmen. Selvom jeg er usikker på om det hadde vært udelt positivt for økonomien. :D
 
En kjæreste som blir klokkegal er jo reneste drømmen.

Det kommer helt an på.

Interessert i urverk/historie og har full forståelse for at 60K er ganske rimelig for en 70talls Rolex ExplorerII = drømmen

Gir blanke i ur generelt men kan uten problemer skille mellom vintage og moderne samt anslå korrekt verdi = marerittet
 
Relevant.

Det kommer helt an på.

Interessert i urverk/historie og har full forståelse for at 60K er ganske rimelig for en 70talls Rolex ExplorerII = drømmen

Gir blanke i ur generelt men kan uten problemer skille mellom vintage og moderne samt anslå korrekt verdi = marerittet
 
Nå er vel ikke en brukt Aquanaut spesielt "gunstig priset" selv om den er pent brukt... :p
En fullsize koster vel kjapt 90' eller så i bruktland enda?
 
Er nok ingen mann nei, jenter kan da vel også like dyre ting.... kan vi ikke? ;)

Men ja, klokkedrømmene mine blir nok over veldig lang tid. Jeg har sett noen priser og innsett at det kanskje ikke helt gjennomførbart alt....men det er jo lov å drømme. En klokke blir det iallefall.

Men dere glemte jo litt spørsmålet mitt da.... Billigere klokker med glass bak, og som samtidig har flott urverk....noen forslag?
 
Er nok ingen mann nei, jenter kan da vel også like dyre ting.... kan vi ikke? ;)

Men ja, klokkedrømmene mine blir nok over veldig lang tid. Jeg har sett noen priser og innsett at det kanskje ikke helt gjennomførbart alt....men det er jo lov å drømme. En klokke blir det iallefall.

Men dere glemte jo litt spørsmålet mitt da.... Billigere klokker med glass bak, og som samtidig har flott urverk....noen forslag?


Støtter deg, nena!
Hos meg er du jente og "....innocent until proven otherwise";)

Mitt korte svar på spørsmålet (og erfaring så langt)....er
- at definisjonen på flott urverk relativt ofte henger sammen med høy pris.
Derfor smaker jeg litt på spørsmålet, og finner nesten å si at de to faktorene dine - billig klokke og flott urverk - ikke er så kompatible.

Men så er det jo det med smaken, da. Hva er vakkert og flott? Det trenger ikke være av det mest kostbare.
I min tidlige klokkeinteresse var jeg svært så fascinert av åpen bakside generelt, uten å reflektere nevneverdig over om urverket var av såkalt "high end" kvalitet (les: in-house, dvs. produsert av manufakturen selv), og ikke var ETA-base eller annet.
Da var eksempelvis Longines, TAG Heuer og Omega hyggelige ur å se inn i. Dette er nok ur som kan gi en hyggelig visuell opplevelse også i dag. Men, jeg kjenner ikke markedet så godt her.
Uansett, jeg vil absolutt tro det vil strømme på tips i denne tråden utover kvelden, så det er nok bare å "stay tuned", så kommer det nok både tekst og bilder.
:cool: