Kjøkkenstoler

Medlem
4. des. 2011
Sted
Rogaland
Jeg vet ikke om denne passer under stil, men jeg prøver meg. Har kikket etter kjøkkenstoler _lenge_ nå, uten å egentlig finne noe jeg faller helt for. Siste utvei er ofte å spør på TS :D

Vurderer Eames DSR, og HAY About A Chair 12, selv om jeg ikke har forelsket meg i noen av dem. DSR har vokst på meg, og selv om den er designet på 50 tallet, så føler jeg av en eller annen grunn av den ikke er helt tidløs? Jeg tar nok feil der vil jeg tro. :) Noen innvendinger? Andre forslag?

0013244_0000F62D.jpg

about-a-chair-aac-12-.jpg

Eames-stolene er jo klassikere, mens Hay i mitt hode er mer "mote" og mindre tidløst. Valget hadde vært enkelt for meg - men så er jeg jo også veldig svak for designklassikere..

Selv har vi "Stealth-utgaven" av Eames stolene i spisestuen. Svart plast med helt svart understell i treverk - er veldig fornøyd!

Jeg vet ikke om denne passer under stil, men jeg prøver meg. Har kikket etter kjøkkenstoler _lenge_ nå, uten å egentlig finne noe jeg faller helt for. Siste utvei er ofte å spør på TS :D

Vurderer Eames DSR, og HAY About A Chair 12, selv om jeg ikke har forelsket meg i noen av dem. DSR har vokst på meg, og selv om den er designet på 50 tallet, så føler jeg av en eller annen grunn av den ikke er helt tidløs? Jeg tar nok feil der vil jeg tro. :) Noen innvendinger? Andre forslag?
Vi kjøpte 4 Eames DSR i november, og har sjelden vært så fornøyd med en stol. Vi kjøpte dem først og fremst fordi vi har katter som skal klore på alt, og polypropylen er ikke så fristende ... Men sittekomfort er uovertruffen, og de kan brukes både som spisestoler og arbeidstoler, så vi er strålende fornøyde. For å være litt lekne kjøpte vi forskjellige farger, og det er morsomt og tar seg godt ut i helhvite rom. Den med armlener (heter den DAR, tro?) er stivere i ryggen, mens den uten har litt gyngetendenser. Vi kjøpte to av hver, men kommer nok til å kjøpe flere, og da med rygg. Fantastisk at en over 60 år gammel design kan føles så moderne; tidløs er vel ordet. Solide og uslitelige stoler som varmt kan anbefales.

0013244_0000F62D.jpg
about-a-chair-aac-12-.jpg

Her er riktig valg Eames. Har selv Eames DSR i sort med ben i tre hjemme og er strålende fornøyd.

Vi har valgt Fjord Fiesta

Er veldig fornøyde både med komfort og utseende. At de er norske er også pluss i min bok

Har 10 stk. hvite Eames DSR med stål ben som spisestuestoler, og er meget fornøyd. Får stadig kommentarer fra gjester om at stolene er flotte, og de fleste blir nokså overrasket når de hører hvor gammelt designet er. Stolene er av god kvalitet, som tidligere nevnt er de solide og tåler en støyt. Løp og kjøp!

Redigert:
Jeg ville aldri valgt stoler i "plast" eller andre materialer som ikke puster eller som patineres stygt.
..Men jeg ville også sørget for at sittehøyde, design på stolrygg og evt. armlenere må passe med spisebordet.
Så skulle jeg gitt noen tips til stoler med god sittekomfor, tidløse, å som bare blir penere med alder og patian er dette min liste. (Stolen fra Varier leverer også i skinn)

1: CH 24 Y-Stolen av Hans J. Wegner. 1950
CH24_mix_front.png

CH24_mix_side.png

2: CH20 Elbow Chair av Hans J. Wegner (denne kan stables) 1956
Disse er helt fantastiske. Å skulle du ikke tro meg. Ta en tur innom Maaemo å sett deg ned å nyt de over et bedre måltid.

CH20_ASNL_Front.png

CH20_ASNL_Back_Stack.png

CH20_ASNL_Back.png

3: 3107 Syvern av Arne Jacobsen 1955 (kan stables)
Denne stolen passer omtrent til alle spisebord og rom.
Den kan stables, har fortreffelig sittekomfor da ryggen flekser. Å man slipper å bli klam i hakket siden sete er i tre, å ikke av plast eller syntet. Finnes i åtte forskjellige tresorter, i naturell eller beiset, lakket finnish, finnes også i strekt stoff eller lær. Med og uten armlenere og i bardiskutgave. Én eller flere smaker for alle :)
Stolen finnes i tre størrelser.
display

display

4: Varier Invite av Olav Eldøy
Denne stolen gir god bevegelsesfrihet. Noe som er viktig ved lange middager. Sete har vippemekanisme som følger kroppens naturlige bevegelser. Avrundet ryggstøet gir god støtte til korsryggen.
Bra nok for Onda!
LKR_20150714_003.jpg

Redigert:
Wow! Overveldende respons, takk alle sammen. Mange som tydeligvis har DSR-stolen, og mange andre som kommer med andre forslag, spesielt takk til @Edzilla som gir meg en leksjon man bare kan få på TS :)

Problemet derimot er at jeg trodde jeg hadde strekt strikken langt med et budsjett på 3000-3500 per stol... Det har jeg tydeligvis ikke :)

Hans J Wegner hadde utrolig mye flott, og Fjordfiesta treffer meg midt i hjertet. Får se om jeg får spare en stund til, eller går for denne som jeg kikket på i dag.

@Fosen
Når det gjelder kvalitetsmøbler. Å spesielt stoler/lenestoler så kjøper man det gjerne second hand.
Mine syvere har jeg alle kjøpt brukt. Den eldste er fra tidlig sekstitallet, å er penere enn den nyeste fra tidlig 2000-tallet.
Wegner og Arne Jacobsen sine stoler kjøper du gjerne brukt på www.finn.no eller www.lauritz.com.

Vitra Wire Chair er stilig, og god å sitte i. Velg den med stoff i sete og rygg. Finnes i naken utgave også. Setehøyde 42cm.

vitra-wire-chair-dkr-08_zoom.jpg

Børge Mogensen J39/Folkestolen . God å sitte i. Ser imho bra ut.

fre_j39os_k4.jpg

Arne Jacobsen Myren er langt mere spenstig enn den nesten kjedelige Syvern.

8476266_1.jpg

En annen ting som kanskje ikke så mange er opptatt av, er at Eams sine skallstoler opprinnelig ble produsert av Herman Miller i glassfiber. I dag lages de på lisens av Vitra som produserer de i plast (plast polymer, C3H6)
Orginalen finnes f.eks. her
Se bare på hvor deilig patina disse glassfiberstolene får. http://www.relove.dk/portfolio_page/sideshells-lager/

• Liker
Reaksjoner: lobergen
Eames er favoritten her også (med trebein), men det er et problem med de. De er lavere i sitteputen enn veldig mange andre stoler, noe som gjør at ihvertfall ikke jeg sitter godt på den inntil et bord. Sittekomforten i seg selv er nydelig, men en får følelsen av å ha bordet oppunder haka. For ordens skyld er jeg 184cm.
Jeg brukte en slik som "kontorstol" en periode, og endte opp med vond rygg fordi jeg ble sittende for lavt i forhold til pulthøyden. Det er verd å teste ut før en går til storhandel.

Derfor er Abaout a chair fra Hay over Eames på handlelista her.

Problemet kan selvfølgelig løses ved å putte en del tusen i et litt lavere stilig spisebord, men vi er ikke helt der ennå.

Det er viktig med sittekomfort og -høyde, men ingen snakker om å beskytte gulvet.

Hvilke stoler er gode å sitte på + ser OK ut + ikke lager riper i gulvet?

Virkeligheten er mer komplisert. Knotter kjøpt fra hvert gatehjørene (Clas O, Biltema, etc.) gir elendig beskyttelse når stolen faktisk ER i aktivt bruk. Limet på knottene er alpha/omega. På billigvariantene (kan jeg kalle det dritt?), så henger limet igjen på gulvoverflaten og all verdens dritt henger igjen på gulvet.

Liker det ikke - men OGSÅ HER betyr kvalitet noe...

Jeg tipper produsentene har tenkt på dette.

Ellers:

bg971005s_1.jpg

• Liker
Reaksjoner: Chalshus