Kjøpe min første luksusklokke - (nybegynner)

Eller kanskje en Omega Seamaster Aqua Terra hvis du ønsker noe litt "penere".
23112422101003.png

• Liker
Reaksjoner: JonA1
Denne var fin, men nå høres jeg sikkert veldig kresen og pirkete ut men jeg likte ikke de grønne detaljene :(
Det er ikke å være kresen, det er å ha sin egen smak.
Flaksen er, at Aqua Terra finnes i et utall varianter :) Og som sagt over her, kjøp med lenke. Denne vil være svindyr i ettertid, og det er masse remmer å velge i, til en mye hyggeligere pris.
image.jpeg

Angående de Frederique Constant over her, så blir det i overkant dressy for min del, særlig som eneste klokke.
Jeg har ikke hatt en, men det er sikkert rikelig med andre som kan fortelle deg om hvordan disse er :)

• Liker
Reaksjoner: Ban
Definitivt en fin klokke som jeg føler funker til mye.

Er det ingen som har noen ting positivt/negativt å si om Frederique Contest klokkene?

Jeg har aldri selv hatt en FC, men jeg har hatt en Pilot fra søsterselskap Alpina. Jeg var veldig fornøyd med den, inhouse urverk og veldig mye klokke for pengene. Allikevel føler jeg ikke at dette er helt i samme ligaen som Omega, Tudor med flere.
Jeg er forøvrig enig med @Skogsmatrosen i at FC blir i overkant dressy for hverdagsbruk, men det er selvfølgelig smak og behag:)

Som nevnt over finnes Omega Seamaster Aqua Terra i mange utgaver. Denne er jo både sporty og passe dressy :)

@Jon Henrik har skrevet en anmeldelse av Frederique Constant Slimline Moonphase her (link). Jeg har selv aldri eid klokke fra FC, men kunne absolutt tenkt meg det. Etter min mening er de pionerer innen å presse grenser med å stadig introdusere nye og spennende klokker til "rimelige" priser. Hvilke andre produsenter kan vise til in-house perpetual calendar til under 100k? Vet at det er ett par her på sonen. @andres har også skrevet en utmerket review her (link).

Jeg har aldri selv hatt en FC, men jeg har hatt en Pilot fra søsterselskap Alpina. Jeg var veldig fornøyd med den, inhouse urverk og veldig mye klokke for pengene. Allikevel føler jeg ikke at dette er helt i samme ligaen som Omega, Tudor med flere.
Jeg er forøvrig enig med @Skogsmatrosen i at FC blir i overkant dressy for hverdagsbruk, men det er selvfølgelig smak og behag:)

Jeg ble litt usikker selv, men Tudor falt ikke helt i smak dessverre.
Jeg føler mange med rem blir dressy, men skulle hatt en balanse mellom det men usikker hvem klokke det skulle vært.

Av de jeg synes ser veldig fine ut ved første øyekast er disse for øyeblikket:
Tag heuer:
https://www.instagram.com/p/BJbAxXOhxg7/?taken-by=tagheuer

Tag heuer:
http://www.nettbutikk.urmaker-bjerk...heuer-carrera-calibre-5-day-date-automatic-2/

Frederique Contest:
https://david-andersen.no/produkter/herre-klokker-automatiske-ur#pi/23886
Likte riktignok den med brunfargen på uret best fra første side.

Omega sin ser også bra ut:
https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/professional-moonphase/31133443201001/

Det her er ikke et enkelt valg og jeg setter pris på innspill. Dette er min første klokke og jeg ønsker som sagt det er en blanding av stil som kan brukes til anledninger, men samtidig til vanlig bruk til hverdagslige pen klær.

Mener å huske at @Christoffer91 er heldig eier av FC Classic Moonphase. Kanskje han har noen tanker å skyte inn? Rem kan du uansett bytte på egenhånd. Kan være greit å ha både brun og sort, slik at du har noe å bytte på.
Speedmaster er nevnt ved flere anledninger. Tidløs klassiker som tar seg godt ut på både lenke og rem :)
2898293D-003D-4162-92B6-5052C5ABB7F5_zpsbfyiqpnv.jpg
EC1ADA91-C461-40C4-B515-F616B0736B95_zps8utyt5gz.jpg
FF177E2C-A773-486A-8E9C-1509031A9C1B_zpsqucfe95c.jpg

edit: Gaaaad, der kom suget etter speedy igjen :(

Redigert:
Mener å huske at @Christoffer91 er heldig eier av FC Classic Moonphase. Kanskje han har noen tanker å skyte inn? Rem kan du uansett bytte på egenhånd. Kan være greit å ha både brun og sort, slik at du har noe å bytte på.
Speedmaster er nevnt ved flere anledninger. Tidløs klassiker som tar seg godt ut på både lenke og rem :)
Vis vedlegg 12541 Vis vedlegg 12542 Vis vedlegg 12543

Hvordan funker dette med rem? Er det slik at man kan få med flere på kjøpet?
Er det forskjellige kvalitet på det man får med hvis jeg kjøper en Omega for 30 000 og det jeg eventuelt bytter med /kjøper selv av rem?

Tja, det er alltid mulig å prøve og prute til seg noen ekstra remmer når man kjøper ny hos AD. Ellers så er det mulig å kjøpe remmer hos de fleste klokkebutikker, internett, brukt/ny her på sonen, håndlaget av eks. @Olando og @Nessuno79 . Det eneste du trenger for å bytte rem/lenke selv er denne kjøpt i webshop.

Tja, det er alltid mulig å prøve og prute til seg noen ekstra remmer når man kjøper ny hos AD. Ellers så er det mulig å kjøpe remmer hos de fleste klokkebutikker, internett, brukt/ny her på sonen, håndlaget av eks. @Olando og @Nessuno79 . Det eneste du trenger for å bytte rem/lenke selv er denne kjøpt i webshop.

Men av det jeg leser får jeg da et alligator rem f.eks. ved kjøp av en Tag Heuer , kan jeg få av samme kvalitet ved å kjøpe separert over Internett?
Kanskje jeg synes det høres dyrere ut enn det faktisk er?

Men av det jeg leser får jeg da et alligator rem f.eks. ved kjøp av en Tag Heuer , kan jeg få av samme kvalitet ved å kjøpe separert over Internett?
Kanskje jeg synes det høres dyrere ut enn det faktisk er?
Ingen problem å få kjøpt orginal rem separat på nett eller hos ad.

Vet du hva prisen på det er?
Prøvd å søke litt på forskjellige nettsider av forhandlere, men ingen har det i nettbutikken ser det ut til.
Varier veldig mellom produsenter og materiale. Det beste er å høre med AD om det er en spesifikk rem du ønsker. Det er heller ingen selvfølge at original rem er av noe bedre kvalitet enn rimeligere alternativer. Lite som slår håndlagde remmer fra sonens remmakere :)

Når det kommer til remmer er det greit å vite at Omega, Tag Heuer osv gjerne faser ut denne produksjonen til faktiske remprodusenter og plusser på et premium siden produktet har deres logo. Sier ikke nødvendigvis at Omega og Tag Heuer gjør dette, men er veldig normalt blant klokkeprodusentene. Mener å ha hørt at Hirsch produserer for endel merker.

Når det kommer til remmer kan du sjekke ut disse nettsidene:
cheapestnatostraps
watchobsession
watchgecko
watch-band-center
crown&buckle
toxicnato
strapcode

Burde være nok å velge mellom.

Støtter for øvrig forslaget om Speedy. Flott hverdagsklokke som vel gjerne går for 26ish pent brukt - så har du et par tusen til overs å slenge på reimer. :)

Hei, det var pene Tag Heuer du hadde funnet. Om du velger en Tag, så vil jeg anbefale å sette av litt tid til å forhøre deg om pris og rabatter hos mange butikker, for det er mange som selger Tag.
Du er på utkikk etter en elegant og allsidig 3 hånds klokke og når jeg så de Tag klokkene du linket til tenkte jeg Grand Seiko SBGR061, men ser nå at ny pris på den overstiger budsjett.
grand-seiko-sbgr061-mechanical-automatic.jpg

7396_album1.jpg

Grand Seiko har de peneste 3 hånds klokkene. Finishen er bedre en Tag, Omega, Breitling og Rolex.

Andre alternativer er Omega Aqua Terra og Nomos som jo er nevnt.
Rolex explorer eller Rolex datejust. Men her er det brukt som gjelder om du ikke skal overskride budsjettet.
rolex-2010-explorer.jpg

Rolex

Datejust fins med et utall av skiver, forskjellige bezeler og i flere størrelser.

Longines legend diverse er nevnt, og Longines har flere vakre modeller i heritage serien.
watch-l1-611-4-75-4-320x658.png

watch-heritage-collection--L4.795.4.78.2-640x1400.jpg

Zenith Elite er og vakre klokker som du kan vurdere. Disse ligger rett over 30.000.-
Zenith-Elite-Captain-1.jpg

Du bør kjøpe med lenke, om det er et valg når du kjøper nytt. Det er fordi det i ettertid vil være veldig dyrt å kjøpe ny lenke.
De fleste klokkene kan bruke standard reimer. Det er "lug width" som gjelder, har klokka de en lug width på 22mm kan du bruke 22mm reimer, og da er det bare å søke på 22mm leather strap og du får litt å velge i.
Det er allerede nevnt at reimer fra klokkemerket er dyre. Du vil få tilsvarende eller bedre kvalitet på reim 30-50% billigere om du kjøper fra en anerkjent reim produsent som f.eks. Hirsch eller Hadley Roma. Dette gjelder om det er en rimelig kalveskinnsreim eller ei dyr alligator eller krokodille reim.