Kjøpe min første luksusklokke - (nybegynner)

Mener å huske at @Christoffer91 er heldig eier av FC Classic Moonphase. Kanskje han har noen tanker å skyte inn? Rem kan du uansett bytte på egenhånd. Kan være greit å ha både brun og sort, slik at du har noe å bytte på.
Speedmaster er nevnt ved flere anledninger. Tidløs klassiker som tar seg godt ut på både lenke og rem :)
Vis vedlegg 12541 Vis vedlegg 12542 Vis vedlegg 12543
edit: Gaaaad, der kom suget etter speedy igjen :(

Når det gjelder min FC er dette en flott klokke, men ikke en jeg ville hatt som eneste klokke. Dette pga vanntett, størrelse og tykkelsen. Skinn reima er forøvrig også av for dårlig kvalitet og måtte byttes ut. Ikke at bytte av reim er noe problem :)

• Liker
Reaksjoner: lantin
Hei, det var pene Tag Heuer du hadde funnet. Om du velger en Tag, så vil jeg anbefale å sette av litt tid til å forhøre deg om pris og rabatter hos mange butikker, for det er mange som selger Tag.
Du er på utkikk etter en elegant og allsidig 3 hånds klokke og når jeg så de Tag klokkene du linket til tenkte jeg Grand Seiko SBGR061, men ser nå at ny pris på den overstiger budsjett.
grand-seiko-sbgr061-mechanical-automatic.jpg

7396_album1.jpg

Grand Seiko har de peneste 3 hånds klokkene. Finishen er bedre en Tag, Omega, Breitling og Rolex.

Andre alternativer er Omega Aqua Terra og Nomos som jo er nevnt.
Rolex explorer eller Rolex datejust. Men her er det brukt som gjelder om du ikke skal overskride budsjettet.
rolex-2010-explorer.jpg

Rolex

Datejust fins med et utall av skiver, forskjellige bezeler og i flere størrelser.

Longines legend diverse er nevnt, og Longines har flere vakre modeller i heritage serien.
watch-l1-611-4-75-4-320x658.png

watch-heritage-collection--L4.795.4.78.2-640x1400.jpg

Zenith Elite er og vakre klokker som du kan vurdere. Disse ligger rett over 30.000.-
Zenith-Elite-Captain-1.jpg

Du bør kjøpe med lenke, om det er et valg når du kjøper nytt. Det er fordi det i ettertid vil være veldig dyrt å kjøpe ny lenke.
De fleste klokkene kan bruke standard reimer. Det er "lug width" som gjelder, har klokka de en lug width på 22mm kan du bruke 22mm reimer, og da er det bare å søke på 22mm leather strap og du får litt å velge i.
Det er allerede nevnt at reimer fra klokkemerket er dyre. Du vil få tilsvarende eller bedre kvalitet på reim 30-50% billigere om du kjøper fra en anerkjent reim produsent som f.eks. Hirsch eller Hadley Roma. Dette gjelder om det er en rimelig kalveskinnsreim eller ei dyr alligator eller krokodille reim.

Hei!
Av de Tag heuer klokkene hvem føler du passer mest til daglig bruk?

Av de klokkene du viser til syns jeg faktisk den Longines klokken med brunt rem var flott. Pris på den?
Er den litt for pen til daglig bruk tro?

Den Rolex var også fin, har du pris på den?
Er det veldig uvanlig med rem på Rolex? Jeg ser det i alle fall sjeldent / aldri

Når det gjelder min FC er dette en flott klokke, men ikke en jeg ville hatt som eneste klokke. Dette pga vanntett, størrelse og tykkelsen. Skinn reima er forøvrig også av for dårlig kvalitet og måtte byttes ut. Ikke at bytte av reim er noe problem :)

Litt off topic, men men.

Har en svart Camille Fournet rem med blå sømmer til min FC Moonphase som passer veldig godt.
De er relativt dyre, men uten tvil de beste remmene jeg har hatt!

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Siden du sier du ikke tenker på gjensalgsverdien så er det lurt å bruke litt ekstra tid. Du har fått mange gode tips her, og alle kan vel prøves i butikk. Så ta noen runder, gå innom forskjellige urmakere og prøv litt forskjellig i den prisklassen. Så, når du tror du har bestemt deg, vent en uke eller to til. Grusomt vanskelig, men jeg tror det er verdt det.

Så, tips nr 2: ikke tenk bare utseende. Les litt om produsentenes historie, prøv og finn ut hva aktuelle modeller "betyr" for deg, og om du liker navnet osv. Kan bety litt på sikt det. Liker du hestesport f.eks så er Longines verdt en ekstra titt. Omega er jo veldig kjent for måneferdene sine, og for meg er Tag Heuer mest forbundet med racing. Slikt betyr noe for meg i alle fall.

Og nr 3: bestem deg for om du vil ha en klokke andre folk kjenner igjen eller ikke (eller om det rett og slett ikke betyr noe for deg). Når en kollega eller bekjent spør deg om den, blir du flau eller stolt av å ha en klokke som blir gjenkjent som dyr? Tag Heuer f.eks er jo relativt kjent, og mange vet at de koster litt. Grand Seiko derimot vil vel vanligvis bli oppfattet som Seiko og dermed sett på som billig. Og Nomos har vel få hørt om, og har de det så vet du at de er bra folk. ;)

Siden du sier du ikke tenker på gjensalgsverdien så er det lurt å bruke litt ekstra tid. Du har fått mange gode tips her, og alle kan vel prøves i butikk. Så ta noen runder, gå innom forskjellige urmakere og prøv litt forskjellig i den prisklassen. Så, når du tror du har bestemt deg, vent en uke eller to til. Grusomt vanskelig, men jeg tror det er verdt det.

Så, tips nr 2: ikke tenk bare utseende. Les litt om produsentenes historie, prøv og finn ut hva aktuelle modeller "betyr" for deg, og om du liker navnet osv. Kan bety litt på sikt det. Liker du hestesport f.eks så er Longines verdt en ekstra titt. Omega er jo veldig kjent for måneferdene sine, og for meg er Tag Heuer mest forbundet med racing. Slikt betyr noe for meg i alle fall.

Og nr 3: bestem deg for om du vil ha en klokke andre folk kjenner igjen eller ikke (eller om det rett og slett ikke betyr noe for deg). Når en kollega eller bekjent spør deg om den, blir du flau eller stolt av å ha en klokke som blir gjenkjent som dyr? Tag Heuer f.eks er jo relativt kjent, og mange vet at de koster litt. Grand Seiko derimot vil vel vanligvis bli oppfattet som Seiko og dermed sett på som billig. Og Nomos har vel få hørt om, og har de det så vet du at de er bra folk. ;)

Hei,

Takk for mange gode poeng du tar opp.

Jeg merker at dette er et vanskelig valg.

2. Kult at du tar opp dette. Jeg er verken interessert i racing eller hest, men samtidig vet jeg at Tag Heuer er kjent for førstnevnte.
Jeg synes Longines flagship ser ganske smashing ut på side to. Usikker på prisen på den som er på side to. Ut fra hva jeg fant, rundt 10 000 bare.

3. Jeg synes jo det er gøy at man vet man har kjøpt en "dyr" klokke. Da er vel Tag Heuer valget å gå for av de som nevnes?
Seiko trodde jeg helt ærlig ikke fantes i denne prisklassen :)

Igjen er det viktig den brukes til hverdagen og det er nettopp her jeg sliter med å finne en klokke som ikke blir ALT for pen.

Høres virkelig ut som du har lyst på en Tag Heuer. Da er jo saken grei. Dra til en forhandler og prøv dem. I prisklassen du er, er det mye nice, men ikke vær redd for å gå for pre-owned. Så nettopp en Grand Seiko bli solgt her inne for bare noen tusenlapper over budsjettet ditt.

Tviler på du møter mange som kjenner igjen klokkene dine uansett, størrelse og gullfarge bruker å ha bedre effekt enn merket, så vil du ha kompliment, kan du like gjerne gå for noe oversized kvartsræl.

Hadde jeg hatt ditt budsjett, ville jeg ha sett på enten Nomos eller en brukt Omega Aqua Terra på lenke (og kjøpt en ekstra reim til). Nomos vil du trolig få kompliment for, for de er pene og med stor skive/smal bezel, viser de lett igjen. Omega vil krysse av at folk vet at den er dyr - hvis det er et mål.

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Høres virkelig ut som du har lyst på en Tag Heuer. Da er jo saken grei. Dra til en forhandler og prøv dem. I prisklassen du er, er det mye nice, men ikke vær redd for å gå for pre-owned. Så nettopp en Grand Seiko bli solgt her inne for bare noen tusenlapper over budsjettet ditt.

Tviler på du møter mange som kjenner igjen klokkene dine uansett, størrelse og gullfarge bruker å ha bedre effekt enn merket, så vil du ha kompliment, kan du like gjerne gå for noe oversized kvartsræl.

Hadde jeg hatt ditt budsjett, ville jeg ha sett på enten Nomos eller en brukt Omega Aqua Terra på lenke (og kjøpt en ekstra reim til). Nomos vil du trolig få kompliment for, for de er pene og med stor skive/smal bezel, viser de lett igjen. Omega vil krysse av at folk vet at den er dyr - hvis det er et mål.

Jeg har egentlig lyst på en Tag Heuer ja, men igjen jeg blir usikker for det her var ikke lett.

Så faktisk litt på Nomos etter at Hansur postet sitt innlegg og må si de så veldig pene ut. Jeg kan ikke se at det finnes en forhandler i Oslo? Så da blir det verre med å prøve de klokkene.

Jeg tok en titt på Omega sine, syns de her var fine:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fc/87/96/fc87969b1f4833b76fb9ff85501b10a3.jpg
https://truetimetools.files.wordpre...seamaster-aqua-terra-xxl-small-seconds-01.jpg

Så faktisk litt på Nomos etter at Hansur postet sitt innlegg og må si de så veldig pene ut. Jeg kan ikke se at det finnes en forhandler i Oslo? Så da blir det verre med å prøve de klokkene.

Thune har vel Nomos, men jeg vet ikke hvor mye de har inne til enhver tid.

Du sier at gjensalgsverdien ikke har så mye å si og det er jo en god tanke. Det er jo dit vi vil, kjøpe den klokken vi har mest lyst på uten tanke på hva vi kan selge den for igjen;) Dette skal jo handle om klokkeglede og ikke penger.

Et problem kan imidlertid være at man, spesielt i starten av interessen, ikke vet helt hva man vil ha. Kanskje blir man bitt av basillen, bruker litt for mange timer her på TS og litt etter litt (eller plutselig o_O) finner man noe annet man har lyst på.
De færreste planlegger å selge igjen det de har kjøpt men allikevel ender det ofte der:confused:

Så selv om gjensalgsverdien ikke skal være hovedgrunnen for å kjøpe en klokke så bør man kanskje ha det et sted i bakhodet til man føler seg trygg på at klokken man kjøper er en keeper. Ikke for at dette skal være en investering (få kjøp er det), men for å slippe å tape alt for mye. Eller man kan kjøpe brukt, da har noen andre tatt seg av mye av verdifallet og man kan få seg en dyrere klokke innenfor budsjett.

• Liker
Reaksjoner: Newbie
Jeg valgte Tag Heuer som første dyre klokke. La ut 28.000,- for en ny Aqua racer chrono, vilket ikke var det mest økonomisk fornuftige valget. Ganske raskt etterpå ville jeg heller ha en Omega speedmaster co-axial. Først da skjønte jeg hvilket pristap det er på ny Tag og endte opp med å kjøpe speedmaster og bare beholde tag'n for å ikke tape så mye på den. Moralen er: bruk god tid nå på å finne klokken som passer deg og dine behov, ellers blir det fort mye penger av det... (mye penger er ikke det samme som dyrt ;):))

• Liker
Reaksjoner: RemiWM og Ban
Jeg har egentlig lyst på en Tag Heuer ja, men igjen jeg blir usikker for det her var ikke lett.

Jeg tok en titt på Omega sine, syns de her var fine:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fc/87/96/fc87969b1f4833b76fb9ff85501b10a3.jpg
https://truetimetools.files.wordpre...seamaster-aqua-terra-xxl-small-seconds-01.jpg
@SoulG er inne på noe her. Hvis det er Tag du vil ha så gå for det :) Fine klokker. Men hvis du er opptatt av "value for money" så er det vel opplest og vedtatt at Tag kanskje ikke er det beste valget der. Ref ditt punkt 3: Er det status du er opptatt av, at folk kjenner igjen klokka, så ville jeg heller ikke gått for Tag. Joda, folk har hørt om Tag, men det er mye på grunn av den massive markedsføringen de har kjørt gjennom mange år og også fordi det er et relativt "affordable" merke. Ta en titt på Finn.no. Det er pt ca 140 Tag Heuer til salgs, og de blir gjerne liggende lenge (se innlegg fra @bjojo også).
Var sammen med en kollega i går og byttelånte klokke litt med hans 20 år gamle Speedmaster. For en klokke! Uendelig klassisk med masse historie og blir bare sjarmerende penere med årene.

Men hør på hva SoulG og en del andre sier her inne - I den prisklassen du skal kjøpe for du så enormt mye mer spennende ur for pengene enn en Tag. Nomos (<3) har blitt nevnt. Omega er aldri feil. Hva med Tudor (som jeg selv skal ha)? Brukt Breitling?

Selv om jeg sikkert høres ganske negativ ut må jeg bare presisere at jeg absolutt ikke har noe imot Tag Heuer. De lager mange fine klokker, selv om jeg selv ikke villle hatt en av de nye (heller en vintage Heuer). Men uansett hva som sies i dette forumet koker det ned til hva du vil ha selv, og ingen vil dømme deg for valget ditt (så lenge du ikke plutselig går for Invicta!). Lykke til og ta oss med på unboxingen uansett hva det blir :)

@SoulG er inne på noe her. Hvis det er Tag du vil ha så gå for det :) Fine klokker. Men hvis du er opptatt av "value for money" så er det vel opplest og vedtatt at Tag kanskje ikke er det beste valget der. Ref ditt punkt 3: Er det status du er opptatt av, at folk kjenner igjen klokka, så ville jeg heller ikke gått for Tag. Joda, folk har hørt om Tag, men det er mye på grunn av den massive markedsføringen de har kjørt gjennom mange år og også fordi det er et relativt "affordable" merke. Ta en titt på Finn.no. Det er pt ca 140 Tag Heuer til salgs, og de blir gjerne liggende lenge (se innlegg fra @bjojo også).
Var sammen med en kollega i går og byttelånte klokke litt med hans 20 år gamle Speedmaster. For en klokke! Uendelig klassisk med masse historie og blir bare sjarmerende penere med årene.

Men hør på hva SoulG og en del andre sier her inne - I den prisklassen du skal kjøpe for du så enormt mye mer spennende ur for pengene enn en Tag. Nomos (<3) har blitt nevnt. Omega er aldri feil. Hva med Tudor (som jeg selv skal ha)? Brukt Breitling?

Selv om jeg sikkert høres ganske negativ ut må jeg bare presisere at jeg absolutt ikke har noe imot Tag Heuer. De lager mange fine klokker, selv om jeg selv ikke villle hatt en av de nye (heller en vintage Heuer). Men uansett hva som sies i dette forumet koker det ned til hva du vil ha selv, og ingen vil dømme deg for valget ditt (så lenge du ikke plutselig går for Invicta!). Lykke til og ta oss med på unboxingen uansett hva det blir :)

Hei!

Jeg har ikke brukt Breitling, men skulle jeg har hatt en breitling klokke ville jeg gått for en med brunt rem, men jeg føler utvalget ikke er så stort ut fra hva jeg er ute etter dessuten virker det som de er en del dyrere?

Angående Nomos, synes jeg de så bra ut, men virker som markedet for dem er begrenset noe som gjør det vanskeligere å teste/prøve dem ut kanskje.

Som du er inne på, er status en del av det, av de merkene jeg har sett på, hvem ville du gått for og hvem mener du at du får mest for pengene?

Jeg må innrømme at jeg verken likte Seiko eller Tudor ut fra utseende uten at jeg håper noen tar meg for det :)

Det skal sies at jeg likte Omega sin Seamster veldig godt som vist på linken her:

Men usikker på pris?

Virker som du kanskje spør feil gruppe med mennesker.

Først og fremst: Forsvinnende få kommer til å legge merke til uret ditt, med mindre det stikker ut som et juletre.
Så hvis du vil ha en klokke som "vanlige folk" lar seg imponere av, så må du gå for noe digert og gullfarga. Skal merket i seg selv bringe status, er det absolutt ingen tvil om at TAG < Omega < Rolex.

Skal du ha noe som kjennere vil la seg imponere av, så bør du vurdere sånt som Zenith, Nomos (som du får prøvd hos Thune, Aker Brygge), Jaeger-LeCoultre, og selvsagt Rolex er aldri feil.

Og til slutt nevner du "mest for pengene". Men det er ikke alltid det lar seg kombinere med de andre ønskene du har. Tror en Omega Speedmaster er mest innafor her. Mye for pengene, har en viss status blant entusiaster, og folk flest har sett at James Bond bruker en Omega.

Men det handler til slutt om følelser. Virker som du har bestemt deg for en TAG, og ønsker at vi her inne skal være 100% enige med ditt valg. Selv ville jeg aldri funnet på å kjøpe en butikkny TAG. Men jeg vet hvordan det er å ha lyst på noe, så hvis du vil ha en TAG, støtter i hvert fall jeg deg 100%, og gleder meg til å se hva du ender på :)

Tag Heuer har vært diskutert i det uendelige her.
Oppsummert: TH er gjerne overpriset ift hva du sitter med på lanken.
Merkevaren utvannet da TH så gjerne vil ha mange rare modeller i alle mulige prisklasser.
Tag Heuere går det tretten av på dusinet i diverse konfirmasjonsfester over vårt langstrakte land.
Kombinert med litt dodgy markedsføring ispedd en liten løgn eller to, ja da har du oppskriften på en anti-WIS klokke.
Når det er sagt har de noen få svært estetisk tilfredsstillende modeller med en solid stamtavle. Monaco anyone?

For 30k ++ har du en enorm mengde med pene og interessante klokker der ute.
Zenith er nevnt. Maurice LaCroix. Baume & Mercier.

Bruk tiden din til å finne den klokken som er mest "deg".
Det er pussig hvordan klokkesmaken utvikler seg etter at den første kjøpedesperasjonen har gitt seg.;)

Først og fremst takk for mange gode forslag og hjelpen dere har gitt meg.

Det å kjøpe seg en klokke i denne prisen er ikke lett har jeg funnet ut av og det å gå for en Tag Heuer har gjort meg mer skeptisk enn før jeg var innom dette forumet :)

Det er virkelig ikke et must at det må bli en Tag Heuer på meg, men jeg liker stilen og er det noen som kan matche den nogen lunde er jeg åpen for det.
Jeg ønsker en enkel men samtidig classy klokke som kan brukes til daglig bruk men også finere anledninger og det er egentlig dette som gjør meg mest usikker med valg av klokke.

Syns Zenith og Nomos har mye fint, men virker som førstnevnte overstiger budsjettet en del.

Du begynner å bli skeptisk til TH, synes Zenith blir dyrt og Nomos litt utilgjengelig. Høres ut som du står igjen med Omega:) Se litt nærmere på Speedmaster og Seamaster så finner du nok en klokke du liker;)

• Liker
Reaksjoner: RemiWM
Redigert:
Hei!

Jeg har ikke brukt Breitling, men skulle jeg har hatt en breitling klokke ville jeg gått for en med brunt rem, men jeg føler utvalget ikke er så stort ut fra hva jeg er ute etter dessuten virker det som de er en del dyrere?

Angående Nomos, synes jeg de så bra ut, men virker som markedet for dem er begrenset noe som gjør det vanskeligere å teste/prøve dem ut kanskje.

Som du er inne på, er status en del av det, av de merkene jeg har sett på, hvem ville du gått for og hvem mener du at du får mest for pengene?

Jeg må innrømme at jeg verken likte Seiko eller Tudor ut fra utseende uten at jeg håper noen tar meg for det :)

Det skal sies at jeg likte Omega sin Seamster veldig godt som vist på linken her:

Men usikker på pris?
Den Omegaen du linker til ser for meg ut som denne? (dette er den nye da): http://www.nettbutikk.urmaker-bjerk...kker/omega-seamaster-aqua-terra-automatic-24/

To ting til så skal jeg gi meg her:
1. Gå og prøv! Det er eneste måte å finne ut av det på. Hvis du så kjøper noe og går lei så kan du selge det videre. Men skal du kjøpe noe som du ser for deg å selge videre en gang: ikke kjøpt ny Tag. Det er en dårlig investering. Det at du ikke liker f.eks. Seiko er feil. Det finnes tusen forskjellige Seikomodeller. Det finnes en du liker. Dessuten er det nesten umulig å ikke like SKX. Kanskje en idè å kjøpe en litt rimeligere enn først så du får prøvd typen klokke du er ute etter uten å sprenge budsjettet med en gang?
2. Reimer kan også kjøpes separat. Ikke la det at en klokke ikke kommer originalt med brun skinnrem stoppe deg fra å kjøpe klokka hvis du liker den.

• Liker
Reaksjoner: reim