Kjøpe rolex klokke som er kjøpt i utlandet

Parallellimport som, lovlig eller ulovlig, unngår norsk mva er en plage for alle som driver salg av importerte varer i Norge. Klokkeselgernes strategi for å bekjempe dette kan man mene mye om, men det er uansett slik at den har fungert. Mens kjøpsland tidligere aldri var et tema, er det nå en prisdrivende faktor, enten man liker det eller ikke. Jeg mener mye av informasjonen om utenlandskjøpte ur grenser mot skremselspropaganda, men sålenge en andel av potensielle klokkekjøpere tror på dette vil alle måtte forholde seg til at markedet for slike ur vil være dårligere enn for klokker kjøpt i Norge - gitt at forholdene ellers er like.

Forøvrig synes jeg en applaus for det nyskapende uttrykket "norskjøptfornekter" er på sin plass.

Et par ting om utenlandskjøp:

Så lenge du har serfikat og en takstmann som har sett at klokken er ekte, så er det 0 problem ved vidersalg.
Kvittering blir så godt som alltid borte selv om du har norske eller utenlandske klokker.

Når det gjelder forsikring så får du det forsikret så lenge du har serfikat, kvittering fra den du handlet av (norsk firma) og takst fra takstmann. De som sier at du ikke får forsikret dette vet ikke hva de prater om, rett og slett.

Jeg har selv vært 3.eier av en klokke fra utlandet hvor kvitteringen har blitt borte (fortalt at den var tollet inn) og forsikring her gikk helt fint.

Og husk, alle klokker kommer i utgangspunktet fra utlandet. Rolex er vel ikke lagd i Norge?

Deg om det. Jeg ville aldri kjøpt en såpass dyr gjenstand som en klokke av en selger som ikke engang har klart å ta vare på en enkel kvittering. Det er nok klokker der ute, ingen grunn til å ta ekstra risiko.

Deg om det. Jeg ville aldri kjøpt en såpass dyr gjenstand som en klokke av en selger som ikke engang har klart å ta vare på en enkel kvittering. Det er nok klokker der ute, ingen grunn til å ta ekstra risiko.
Har du kvittering på alle klokker du har kjøpT

Ja. Kvittering og bekreftelse på betalt mva. Og sånn kommer det til å fortsette.

Jeg har hatt noen uten tidligere, men da har det alltid vært snakk om 20-30+ år gamle klokker.

Som sagt tidligere i tråden - det handler delvis om sikkerhet, men minst like mye om å stikke de kjeppene jeg kan i hjula for skattesvindlere.

Ja. Kvittering og bekreftelse på betalt mva. Og sånn kommer det til å fortsette.

Jeg har hatt noen uten tidligere, men da har det alltid vært snakk om 20-30+ år gamle klokker.

Som sagt tidligere i tråden - det handler delvis om sikkerhet, men minst like mye om å stikke de kjeppene jeg kan i hjula for skattesvindlere.

Var hysterisk på dette med mva. bekreftelse om ikke norskkjøpt klokker tidligere jeg og, men heldigvis har andre asylanter fått meg bort fra det. Prøver å kjøpe norske klokker, men cluet her er å kjøpe selgeren og skrive kjøpekontrakt om papirene ikke er å oppdrive. Kjøpte ei klokke av @Tom Henriksen for kort tid tilbake uten papirer f.ex som er HELT innafor :)

Det som fortsatt ennå plager meg litt er alle "finn folka" som selger forholdsvis komplette klokker der "sertifikatet er dessverre blitt borte i årenes løp, men ellers komplett.. Really! Jasså, så du tok vare på boks og bezelbeskytter +++, men sertifikatet klarte du å miste? Har du hatt det i lommeboka i alle år da eller?

Det er ingen vits å bli fanatisk og om man finner en god selger man ellers stoler på er jeg helt enig, da kan man se bort fra enkle tommelfingerregler. Selv har jeg gått bort fra å kjøpe brukt, så for meg er det overhodet ikke et problem lenger :) Ikke for de som evt. kjøper av meg i fremtiden heller.

• Liker
Reaksjoner: ReallyCleverPun
Det er ingen vits å bli fanatisk og om man finner en god selger man ellers stoler på er jeg helt enig, da kan man se bort fra enkle tommelfingerregler. Selv har jeg gått bort fra å kjøpe brukt, så for meg er det overhodet ikke et problem lenger :) Ikke for de som evt. kjøper av meg i fremtiden heller.
Jf. min AD går salget som aldri før noe som er fantastisk, så tror flere og flere tyr til nytt når de skal kjøpe. Bra for lokallagene, kjipt for de som selger brukt, noe bumping og antall horder av annonser på ulike fora som ikke blir solgt bekrefter.

Noen må ta seg av verditapet også ;)

(Når det er sagt, bruktprisene er jo til tider helt idiotiske, den siste Rolexen jeg kjøpte kunne jeg gått rett på forumet og tjent mange tusen på. Og den kjøpte jeg ny over disk i Norge.)
Stregt talt blir vel ingenting solgt nå heller da virker det som. Kommer vel av at folk har flippet opp klokkene i verdi et par K hver gang og en gang sier det stopp. Men fortvil ikke folkens, nå kommer snart feriepenger og skattepenger, så da blir det vel galemattias igjen ;)

• Liker
Reaksjoner: kvasbo og Preacher
Noen må ta seg av verditapet også ;)

(Når det er sagt, bruktprisene er jo til tider helt idiotiske, den siste Rolexen jeg kjøpte kunne jeg gått rett på forumet og tjent mange tusen på. Og den kjøpte jeg ny over disk i Norge.)
Flink til å prute du;)
Nei seriøst, bruktprisene ser nå ut til å trenge en liten justering noe de mange "tungsolgte", men attraktive ur som ligger ute for salg f.t. tyder på.
Mine nåværende ur er kjøpt nye av meg hos Norske AD'r og jeg ser vel ikke for meg å handle brukte ur noen gang, i hvert fall ikke til priser som bare er en "tur på byen" lavere enn å kjøpe nytt.

Samme her, skal jeg kjøpe brukt igjen er det fordi det er eneste måten å få tak i noe sjeldent på. Finnes det fabrikknytt blir det fabrikknytt.

Ser ikke noe poeng med å være rasjonell når man driver med noe så irrasjonelt som dette.

Flink til å prute du;)
Nei seriøst, bruktprisene ser nå ut til å trenge en liten justering noe de mange "tungsolgte", men attraktive ur som ligger ute for salg f.t. tyder på.
Mine nåværende ur er kjøpt nye av meg hos Norske AD'r og jeg ser vel ikke for meg å handle brukte ur noen gang, i hvert fall ikke til priser som bare er en "tur på byen" lavere enn å kjøpe nytt.
Nå har ikke alle like gode "rabatter" hos AD som mange her inne og brukt kan jo være et rimeligere alternativ hvor en og kan slippe noe ventepølsetid. For å dra diskusjonen tilbake til trådstarter så skal man ikke alltid se blindt på norske klokker som "norske" klokker, ettersom flere og flere kjøpes på eksport for så å flippes i Norge på direkten. Relativt sikker på at mange av 3 ukes storflipperne driver slikt for å tjene noen kroner. Dette har @Thomas84 kommentert flere ganger uten at det virker som at folk tar det til seg. Jeg syns han har et meget godt poeng og noe som bør belyses

• Liker
Reaksjoner: kvasbo
Nå har ikke alle like gode "rabatter" hos AD som mange her inne og brukt kan jo være et rimeligere alternativ hvor en og kan slippe noe ventepølsetid. For å dra diskusjonen tilbake til trådstarter så skal man ikke alltid se blindt på norske klokker som "norske" klokker, ettersom flere og flere kjøpes på eksport for så å flippes i Norge på direkten. Relativt sikker på at mange av 3 ukes storflipperne driver slikt for å tjene noen kroner. Dette har @Thomas84 kommentert flere ganger uten at det virker som at folk tar det til seg. Jeg syns han har et meget godt poeng og noe som bør belyses
Vær stille nå, sjefen syntes dette var en tullete avsporing. Da er det nok nettopp det...

Det er viktig å være skinnhellig, helt til det ikke kan bevises. Så lenge man svindler Norge AS i Norge, er det greit. Gjør man det fra utlandet er det pisken. Dobbeltmoral.

IMG_9479.PNG

Regner med at alt var ok her.

Altså, jeg har hatt masse bruktklokker uten fulle papirer jeg. Noen nyere, andre vintage. Jeg har bare valgt å slutte med å kjøpe dem nå fordi jeg ikke kan vite hvor de kommer fra.