Kleskode til bryllup?

akr

Støttemedlem
Medlem
12. juli 2010
Innlegg
1.059
Sted
Østlandet
Jeg skal i bryllup i til min kusine i august og trenger i den anledning noen tips av dere stilbevisste gentlemen.

I invitasjonen er det skrevet kleskode "mørk dress/smoking". Jeg går ut ifra at det er skrevet mørk dress i tillegg til smoking for å gjøre det lettere for de som ikke eier smoking. Faller under denne kategorien selv, men det å komme "underdressed" er selvfølgelig ikke aktuelt.

Til info så kommer det garantert flere bryllup i relativt nær fremtid (er 25 år).

Bør jeg:

1. Utnytte sjansen og få kjøpt meg smoking?
1.1. Sort eller mørk blå?
1.2. Hvor mye "må" legges i smokingantrekket (inkl. sko, skjorte etc.)? Trenger ikke high end på noen måte, men må få kjøpt en med riktig snitt.

2. Gå for mørk dress? (Har hatt en plan om å få kjøpt en mørk blå dress, så dette kan brukes som unnskyldning for dette kjøpet også)

Tilleggsspørsmål:
Hvilken klokke bør kjøpes inn? (Burde selvfølgelig vært hovedspørsmålet i dette fora, men dette kunne jeg mest sannsynlig funnet ut av selv ;))
 
Nå tenker jeg bare høyt, men mørkblå dress hvis mesteparten stiller i sort smoking ville vel risikert å stilt deg "underdressed". Å den andre siden er bruksområdet for dress noe bredere (i hvert fall i min hverdag - job?)
 
Strake veien på dressmann og kjøp en sort dress til 149,- inkl alt. (også sko sikkert)

Så kommer vi til det du egentlig spør om: hvilken klokke passer i bryllup, det er vel det du egentlig lurer på hvis jeg tolker innlegget riktig.

Da kan jeg bare svare følgende: Rolex datejust 36mm. Farger og materiale spiller ingen trille, alt passer uansett. Håper du fikk svar på alt du lurte på og lykke til! Skål!
 
  • Liker
Reaksjoner: TidErPenger
Det er ganske stor forskjell på mørk dress - uansett hvor elegant og korrekt - og smoking, hva gjelder eleganse og stil. Hvis du er opptatt av å ikke være underdressed, vil du nok føle deg noe ubekvem i dress...

Tror ikke det er så lett å få tak i en mørk blå i Norge, med mindre du enten får sydd eller handler i en tullebutikk. Mørk blå har (som du sikkert vet) den effekten at den i aftensbelysning virker mørkere enn hva sort gjør. Dette er jo en morsom effekt, men på denne tiden av året vil du se marineblå ut mesteparten av døgnet. Siden det er litt "bad form" å skille seg ut i noen andres bryllup, ville jeg vært litt forsiktig og valgt en sort smoking.

Jeg har nylig hjulpet min svoger, studenten, med smoking til bryllup. Minimumsbudsjettet var:
Smoking fra Menswear, 4000
Lakksko fra Menswear, 1500
Skjorte fra TM Lewin, superslim med "Marcella" bryst, 25 GBP på salg
Sløyfe fra TM Lewin i sort silkesateng, selvknytt, 20 GBP på salg
Magebelte fysj!
Bukseseler på lån

Det hadde nok faktisk lønt seg å fly ham til London på dagstur, men det fant vi ut av litt sent. I tillegg liker engelskmennene av enellerannen merkelig grunn litt sånne ballongbukser til smoking, mens det som selges i Norge er litt mer kontinentalt og har penere bukseben. Derimot er det umulig å få tak i skjorter med Marcella bryst i Norge, mens dette er mest vanlig i England. Marcella er en slags piké, lik den på kjoleskjorter men mykere. Jeg fortalte noen-og-tyveåringen hos TM Lewin med signetring og full Queen's English at det eneste man fant i Norge var smokingskjorter med legg, og han sa "what? But that is something only old people wear". :)

Klokkemessig liker jeg å bruke en arvet Omega 35mm i gult gull, selv om jeg strengt tatt har finere. Smoking er litt av en anakronisme og da passer det best med en liten, lett og elegant klokke.
 
Redigert:
Takk for utfyllende svar @Edward , da blir det nok kjøpt inn en sort smoking i løpet av sommeren :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg er i store trekk enig med Edward. Smoking er det vanligste i norske bryllup, det er mulig å finne billige smokinger, men det beste er å å kjøpe så dyr man kan, og så legge penger i tilpasning.

Når det gjelder skjortebryst er dette en smakssak, de aller fleste bruker legg av den enkle grunn at det er det som selges i Norge.

I forhold til klokker er egentlig det korrekte å ikke bruk klokke (!). Det nest beste er et mindre ur som passer til mansjettknappene - stort sett gull.

Du vil imidlertid se at de fleste bruker sportsur av typen sub eller Breitling, noe som er et klart brudd på "reglene" - i den grad du bryr deg.

Kos deg i bryllupet!
 
Jeg var av oppfatning at klokke til smoking er innenfor såsant det er klokke uten komplikasjoner, lav kasse, helst hvit skive, materiale matcher mansjettknapper og rem matcher sko i farge og tekstur.
Jlc ultra thin, vacheron patrimony, breguet classique etc.

Min erfaring i norske bryllup er dessverre at det er få som stiller i smoking... Enig i at det er dumt å være underdressed, men nesten kjipere å være mer elegant enn brudgom og forlover.
Forhør deg om hva andre planlegger å stille i.
Banner nok i kirken nå, men husk at det er tillatt med smokingskjorte til dress (Og strengt ulovlig med vanlig skjorte til smoking). Kanskje en god mellomløsning på å føle deg korrekt antrukket?

Husk også at flotte smokinger kan leies.
 
Nei nå har TS gjort det igjen! Skal selv i bryllup i sommer og hadde slått meg til ro med at den mørke blå dressen jeg kjøpte for en liten tid tilbake holdt for denne annledningen.

Men da ser det ut som om jeg må få tak i en smoking jeg og!
 
  • Liker
Reaksjoner: TidErPenger
Sort sløyfe er viktig.
Ellers så kan det jo være veeeeldig varmt i august og da er følgende antrekk absolutt å anbefale:p

jcrispin.jpg


Nipple-piercing er valgfritt, men til bryllup så bør man vel ha dem i gult gull.....
 
  • Liker
Reaksjoner: TidErPenger
Nei nå har TS gjort det igjen! Skal selv i bryllup i sommer og hadde slått meg til ro med at den mørke blå dressen jeg kjøpte for en liten tid tilbake holdt for denne annledningen.

Men da ser det ut som om jeg må få tak i en smoking jeg og!

Eller kanskje finne en fin vest som du spriter opp med lommeur
 
Banner nok i kirken nå, men husk at det er tillatt med smokingskjorte til dress (Og strengt ulovlig med vanlig skjorte til smoking).
Skjorte med legg til dress? Knekksnipp også, da? Og en lekker lyserosa sløyfe?

Hvor i all verden er dette OK? På pensjiscruise i karibien? Nei, jeg vet: på slottsball hvis du er SV-politiker. :)
 
Redigert:
@The Player, litt artig at jeg måtte hjem for å kunne se hva slags uhumskheter du poster, chippendales.com er åpenbart sperret for min beskyttelse på jobb :)

@Edward, for ordens skyld, hva er etter din mening det mest korrekte valg for smokingskjorte - knekksnipp eller "vanlig"? Hvis vanlig snipp til sløyfe, er det da spread collar som gjelder? Og skjorte med legg, snakker vi da om dette trekkspillet på tvers av skjortebrystet?

Hilsen forvirret, som ikke har ikledd seg smoking siden det var standardutrustning i hans fordums studentkor. (Da gikk det i skjorte med trekkspill og knekksnipp, svart sløyfe med "hurtigkobling" og svart magebelte (som jeg av tidligere innlegg forstår at også kvalifiserer til "fysj") :)
 
Redigert av en moderator:
Haha, her kom det følelser ja.

Det er to stk skreddere (ferner Jacobsen og en skredder i Bergen) som har understreket at dette er fullt akseptabelt. Det er da ikke med knekksnipp. Men av denne typen med skjulte knapper; http://follestad.no/media/catalog/p...mokingskjorte_med_struktur_50027801801411.jpg
Det gjelder selvfølgelig ikke andre veien, altså vanlig skjorte til smoking.

Det jeg synes er komisk er at råd om smoking som blir gitt, ikke tar hensyn til når bryllupet starter. De fleste norske bryllup starter i god tid før 18.00 og skal man benytte smoking er man da avhengig av et dag-antrekk også. Jeg vil tro dette spiller inn for trådstarter.

Ps. Håper ikke du vurdere å stille på slottsball i smoking, slottball har normalt kleskode "Galla" og da skal menn være antrukket livkjole.
 
Redigert:
Det finnes regler for hvordan en mann skal være antrukket i formelle anledninger. Det er godt mulig at disse reglene er laget av den gamle overklassen for å kunne skille mellom "dem" og "oss", men de er nå engang der og de fleste ser ut som tullinger (eller sosialistiske politikere) når de bryter dem.

Når det er sagt, er det fullt mulig å se mer elegant ut ved å bryte en regel. Det krever imidlertid full kjennskap til alle regler og en stor grad av forsiktighet. Jeg ville ikke rådet noen til å bryte en regel uten at de allerede er blant de aller best kledde i forsamlingen.

Eller, det har jeg jo allerede gjort - beklager. Mavebelte til smoking er forsåvidt mer korrekt enn å gå uten, selv om det er korrekt å gå uten så lenge man knepper jakken med en gang man reiser seg. Men det er vanskelig å se bra ut i mavebelte. Er man feit blir man enda feitere; er man slank og ikke har det stramt nok blir man feit; er man vant til å gå med buksa på hoftene og har beltet for lavt ser man ut som en tulling; går man med det i korrekt høyde er det mange tullinger som synes man ser ut som en tulling; har man det feil vei ser man ut som en tulling (eller i beste fall en amerikansk soldat); har man valgt feil silke i forhold til silken på jakken er det veldig synlig.

Følgende er mest korrekt:
Lakksko av klassisk utforming (!)
Sorte silkestrømper
Tradisjonell enkeltspent smoking i helt korrekt snitt, passform og størrelse
Mavebelte og selvknyttet (!) sløyfe i tilnærmet samme silke som jakkeslagene
Skjorte med marcellabryst eller legg, vanlig eller knekksnipp, skjult knappestolpe eller med avtagbare knapper og hull til studs
Mansjettknapper, de enkleste og mest formelle du har, helst i gull
Hvitt lommetørkle i lin (til nød silke)

(Damene legger nok mest merke til om selve smokingen sitter pent. :) )

De fleste av disse reglene er ufravikelige. Man ser ikke mer elegant ut i en for kort jakke, for trange bukser, for blankt stoff eller med sløyfe i morsomme farver. Vil man skille seg ut og fremdeles være korrekt kledd kan man bruke dobbeltspent jakke (i såfall uten mavebelte!). I noen veldig få anledninger (kun hjemme hos noen, hvis man er enten vert eller boende som "house guest") kan man bruke fløyelsjakke og/eller fløyelssko. De ytterst få som kan fravike andre regler og få det til å se bedre ut, bør nok heller ikke ha lest seg opp på et internettforum....

Og hvorfor i all verden skulle man bruke smokingskjorte til dress? Det er helt korrekt å bruke en enkel mørk dress med en pen hvit skjorte og en mørk ensfarvet sløyfe til, selv om man kanskje ser ut som Per Fugelli, og en smokingskjorte legger ikke noe til et slikt antrekk. Risikoen for å bli tatt for en tulling er derimot høyst tilstede. :)
 
for ordens skyld, hva er etter din mening det mest korrekte valg for smokingskjorte - knekksnipp eller "vanlig"? Hvis vanlig snipp til sløyfe, er det da spread collar som gjelder? Og skjorte med legg, snakker vi da om dette trekkspillet på tvers av skjortebrystet?

Begge skjortene er strengt tatt korrekt. Men smokingen oppstod som et mindre formelt og mer behagelig alternativ til livkjole, og siden livkjole har stivt bryst og knekksnipp vil jeg kanskje påstå at skjorte med legg (mykt) og uten knekksnipp er aller mest korrekt.

Den vanlige snippen er ikke veldig spread, nei.

Selv bruker jeg marcellaskjorte og jakke med jakkeslag, ikke sjalskrave, fordi jeg synes det er penere og det er innenfor grensene til korrekt.
 
Jeg skal i bryllup i til min kusine i august og trenger i den anledning noen tips av dere stilbevisste gentlemen.

I invitasjonen er det skrevet kleskode "mørk dress/smoking". Jeg går ut ifra at det er skrevet mørk dress i tillegg til smoking for å gjøre det lettere for de som ikke eier smoking. Faller under denne kategorien selv, men det å komme "underdressed" er selvfølgelig ikke aktuelt.


Men herre gud a´ folkens... Denne er jo lett ;)

Jeg har i flere bryllup brukt mørk dress i kirken for så å bytte til smoking til middagen... Er kanskje ikke svaret trådstarter hadde håpet på, i og med at det fordrer kjøp av både ny dress og smoking, men er etter min mening det beste alternativet. Da kan du også med god samvittighet dra på deg lakkskoene på kvelden.

Edit; Når det gjelder snipp på smokingskjorte synes jeg personlig at "vanlig" snipp er å foretrekke ifht knekksnipp.. Og selvsagt må man ha selvknytt sløyfe. Tok meg 20-30 min å lære å knyte en pen sløyfe ved hjelp av youtube :)
 
Redigert:
Hva sier ekspertene om disse smokingene fra House of Singles? Jeg så på de og likte de godt når jeg kjøpte ny dress der i vinter.

images


548354_335060576589192_761552869_n.jpg