Kjenner jeg er veldig skeptisk til en butikk som ikke klarer å kle på modellene sine engang.Hva sier ekspertene om disse smokingene fra House of Singles? Jeg så på de og likte de godt når jeg kjøpte ny dress der i vinter.
Jeg har i flere bryllup brukt mørk dress i kirken for så å bytte til smoking til middagen... Er kanskje ikke svaret trådstarter hadde håpet på, i og med at det fordrer kjøp av både ny dress og smoking, men er etter min mening det beste alternativet. Da kan du også med god samvittighet dra på deg lakkskoene på kvelden.
Skjorte med legg er det vanlige i Norge. Engelskmenn synes kanskje det er gammeldags, men jeg synes bare at marcella er penere. En marcellaskjorte har bare piké på bryst, snipp og mansjetter.
Knappestolpen kommer i to alternativer: skjult knepping og med vanlig knepping. Den vanlige kneppingen skal ha knapphull også på høyre side av brystet, slik at man kan fjerne knappene og bruke studs i stedet. Studs er de "sorte knappene", som fungerer som mansjettknapper.
Alt er strengt tatt korrekt: skjulte knapper, hvite perlemorsknapper eller studs. Men jeg mener det er god kutyme å ikke bytte ut de vanlige hvite perlemorsknappene med studs, med mindre studsene øker antrekkets eleganse betraktelig. Med andre ord liker jeg ikke sorte plastknapper i rustfritt stål fra en tullebutikk. Snobbete? Joda. Men smoking er et antrekk for snobber.
Egentlig er det det jeg synes om både dress og smoking generelt: de fleste ser best ut om de holder seg til det aller enkleste og mest klassiske, i god kvalitet og korrekt snitt.
Ser ut som om Craig har helt enkle perlemors-studs på det siste bildet - klassisk, enkelt og elegant.
Selv bruker jeg marcellaskjorte og jakke med jakkeslag, ikke sjalskrave, fordi jeg synes det er penere og det er innenfor grensene til korrekt.
Dette. Jeg er i en alder hvor absolutt hele min bekjentskapskrets nylig har giftet seg eller snart skal det, og det er veldig, veldig mange som når jeg spør ser litt tomt på meg og svarer "sjakett, selvfølgelig - det er jo det man gifter seg i".Og, med fare for å tråkke noen på tærne: Sjakett er fint på kongelige og i britiske formiddagsbryllup, men det er et nokså jålete antrekk med mange komponenter som få idag kan behandle: Kan man ikke hatteregler, bør man ihvertfall ikke bruke flosshatt, det samme gjelder hvite hansker, knytting av kravattknuter osv. De fleste norske menn, som i utgangspunktet kler seg nokså uformelt, ser i sjakett ut som de er på karneval. Eller enda verre: De ser ut som om bruden, som har forlest seg på bryllupsmagasiner, har bestemt antrekket for brudgommen. Ikke et godt omen.
Jeg synes sjalskrave er langt mer elegant enn jakkeslag, men sist det ble diskutert her inne fikk jeg beskjed om at sjalskravkledde så ut som de hadde lånt sin bestefars antrekk. Har moten skiftet så fort? Sist jeg kjøpte smoking, for ikke så veldig lenge siden, var det nesten bare sjalskraver å se - det hang kanskje en med jakkeslag beregnet på en pudding som ikke var helt komfortabel med smoking og derfor ville ha en mindre stiv hybrid. Er det helt omvendt nå?
I bøkene står det riktignok at man gifter seg i dress eller sjakett på dagtid, og skifter til smoking eller snippkjole før middagen.
I praksis gifter man seg - adelen, altså - ofte i smoking eller snippkjole på dagtid. Ref. siste to prinsessebryllupene i Sverige.
Mesteparten av den europeiske adelen er da overhodet ikke engelsk.
Selv ikke den franske og russiske revolusjon tok knekken på adelsslektene.