Kleskode til bryllup?

Poenget i denne tråden er nå ikke hvem som dikterer politikken - men hvem som dikterer takt, tone og korrekt stil. Vi er nok skjønt enige i at det ikke er homofile amerikanske designere som dikterer korrekt stil, men jeg mener altså at det er den gamle adelen fra hele Europa som man kan påtreffe på Rivieraen i sommermånedene.

Og de gifter seg villig vekk i nettopp smoking.

Men spørsmålet her i lille Norge er jo strengt tatt et helt annet: hva kan man regne med at gjestene faktisk stiller opp i? Iogmed at ikke en kjeft eier kjole og hvitt lenger, er smoking det mest formelle man kan regne med at alle andre enn brudgommen, hans far og forlover stiller i.

Vil du ha resten av gjestene i dress? Eller vil du være litt pragmatisk og be dem komme i smoking - og få en skikkelig stolt brud?
 
Folk skal få komme i hva de vil (eller ikke hva de vil, men du skjønner poenget ;)). Det jeg argumenterer for er hva jeg selv hadde stilt opp i. Og du må gjerne kalle meg snobbete eller eksentrisk, men jeg vil nok stilt opp i dress eller sjakett og deretter byttet til smoking på kvelden, om enn bare for å more meg selv ;)

Og siden du nevner det, så er jeg også en av de få som selv eier kjole og hvitt.
 
Redigert:
Sitter å funderer på å invitere til et storstilt GTG.
Kleskode vil bli som følger:
Dagtid - de deltagende bes ikle seg Galla med bruk av ordensmerker. For dem av de deltagende som ikke har anledning til å benytte seg av Ordensmerker oppfordres bruk av akademisk høytidsdrakt.

Kveldsantrekk - smoking. Tilreisende med avreisested syd for Moss oppfordres å ta i bruk sin hvite smokingjakke.
Militært personell bes benytte sitt store messeantrekk.

Det vil bli enkel servering uformelle av pølser i brød og lompe. Drikke er medbrakt. Plastbestikk og papp-tallerkener vil være tilgjengelig.
 
Problemet er man i dagens Norge må bryte minst en av følgende, uansett:

1. Man går ikke med smoking før kl. 1800
2. Man skifter ikke fra sjakett til smoking, men fra sjakett til kjole og hvitt
3. Man skifter ikke fra dress til smoking hvis man er brudgom, fordi samtlige av ens likesinnede som stiller i smoking i kirken friker ut og tror de er mer formelt kledd enn brudgommen
4. Bruden er lite lysten på å gifte seg etter kl. 1800

Jeg trodde "alltid" at jeg skulle gifte meg i sjakett. Så ble jeg mindre imponert over klovnesjakettene alle andre giftet seg i og måtte ta avstand.

For meg blir det med sjakett som med Rolex: kjempefint i seg selv, men jeg vil ikke assosieres med alle andre som går med det.
 
Problemet er man i dagens Norge må bryte minst en av følgende, uansett:

1. Man går ikke med smoking før kl. 1800
2. Man skifter ikke fra sjakett til smoking, men fra sjakett til kjole og hvitt
3. Man skifter ikke fra dress til smoking hvis man er brudgom, fordi samtlige av ens likesinnede som stiller i smoking i kirken friker ut og tror de er mer formelt kledd enn brudgommen
4. Bruden er lite lysten på å gifte seg etter kl. 1800

Enig, men det problemet løses enkelt ved å galant overse regel nummer 1, enten man ønsker å gifte seg i livkjole eller smoking. Det har man gjort i dette landet i mange år. (Jeg har brudebilde fra 30-tallet hvor min strengt korrekte bestefar og hans like korrekte venner poserer stramt i livkjole i solsteken) For ikke så veldig lenge siden var det knapt en sjakett å se på norske brudgommer. De fleste med noenlunde ønske om å kle seg formelt giftet seg i livkjole, ofte leid. Min oppfatning er at sjakettens inntog de siste årene ikke skyldes noens ønske om korrekt antrekk til vigseltidspunkt. Jeg tror heller det begynte med at de telefonkatalogtykke brudebladene ville ha varianter av antrekk på staffasjen til bildene sine, og det spredde seg derfra til brudeblogger og brudefora og alle de andre kanaler en stakkars gifteklar ungmø blir påvirket av.

Problemet er først og fremst at sjaketten som antrekk, ihvertfall i den vulgariserte varianten man finner utstilt i fotografvinduer i enhver småby i Norge, er et nokså oppspjåket og kostymeaktig antrekk. Man skal være over gjennomsnittet bevisst på sin egen opptreden for å se komfortabel ut i en slik. Desverre tror jeg det er nettopp det litt dekadentjålete uttrykket som apellerer til tidsånden. Har man brukt all tankekapasitet i ett år og hundretusener på storband og dokurver og kirkepynting og gaver til gjestene og monogram for å gjøre bryllupet så enestående og prinsesseuforglemmelig som mulig, er det liksom ikke nok at brudgommen står der i kjedelig sort/hvitt. Dermed ender man opp med bryllupsbilder hvor bruden stråler innøvd og lett hysterisk for om hun har glemt å legge samme antall fioler rundt hvert av de silketrykte bordkortene, mens brudgommen fingrer med flosshatten og prøver å ikke se ut som en statist fra Nationalteateret.


For meg blir det med sjakett som med Rolex: kjempefint i seg selv, men jeg vil ikke assosieres med alle andre som går med det.

Vel...nei, den orker jeg ikke begynne på nok en gang. :)


Edit: Når jeg leser gjennom påny ser jeg det kan virke som om jeg misliker sjakett. Det gjør jeg ikke. Jeg synes bare plagget ikke passer til så veldig mange. Men møter jeg i et bryllup hvor brudgommen skifter fra sjakett til livkjole etter vielsen, noe jeg ikke har opplevd hittil, har han min evige beundring.
 
Redigert:
Skal i bryllup i USA nå i August. Invitasjonen sier ingenting om antrekk. Brudgommens far skal gå i lyse "slacks", hvit skjorte og slips - ingen jakke. Han anbefaler at jeg stiller uten jakke, da jeg vil bli den eneste i bryllupet som eventuelt gjør det. Han anbefaler også kortermet (!) skjorte uten slips.

WTF?

Vurderer shorts, t-skjorte og sandaler ...
 
Jeg forventer å bli hatet for dette, og muligens bli kalt en nasjonalromantisk Ivo Caprino-figur, men i Norge er det en enkel måte å unngå problemet på: Bunad.

Uansett kleskode er bunad lov i bryllup, så vidt meg bekjent. Fint med lommeur også. Problem løst.
 
Bunad kan brukes til alt. Også galla. Eller hva, @Hopalong?

Nå var det ikke meg du spurte, men tenkte jeg kunne svare allikevel ;) Etter hva jeg vet er bundad godkjent som gallaantrekk i Norge. I utlandet er nasjonaldrakter ofte godkjent som galla, men dette er i noen tilfeller spesifisert i invitasjonen. Ellers er det ikke mange årene siden jeg husker det var et klipp på nyhetene om en norsk kvinne som hadde stilt i bunad i selskap på Buckingham Palace :D
 
Redigert av en moderator:
Skal i bryllup i USA nå i August. Invitasjonen sier ingenting om antrekk. Brudgommens far skal gå i lyse "slacks", hvit skjorte og slips - ingen jakke. Han anbefaler at jeg stiller uten jakke, da jeg vil bli den eneste i bryllupet som eventuelt gjør det. Han anbefaler også kortermet (!) skjorte uten slips.

WTF?

Vurderer shorts, t-skjorte og sandaler ...

Dersom dette bryllupet foregår i den sørlige delen av USA og på dagtid utendørs er det nok en god grunn til at du blir anbefalt kortermet (grøss) skjorte uten slips.
Få ting er så ukomfortabelt som å få heteslag... been there - done that...
 
@Trulle75
Jeg ser den, men kortermet skjorte ...

Bryllupet er forresten i Minnesota, men der ligger det gjerne på godt over 30 C i august. Jeg er ikke spesielt glad i varme og er slik sett happy med at det ikke er mørk dress eller smoking.
 
Redigert av en moderator:
Dette er nok riktig forum for enda et bryllupsrelatert spørsmål: skal om noen uker i et bryllup hvor majoriteten vil stille i bunad (dette passer da best til lokalet og stedet generelt). For en stakkar som ikke har bunad, er da dress akseptabelt her? Vet at etter selve vielsen vil det bli ett klesbytte, for gjestene i alle fall, så på kveldstid vil jeg tro det vil være flere enn meg i dress.. Tips tas imot med takk da bryllupet er i regi av min bedre halvdels familie, så tabber vil jeg helst unngå.. :rolleyes:
 
Dette er nok riktig forum for enda et bryllupsrelatert spørsmål: skal om noen uker i et bryllup hvor majoriteten vil stille i bunad (dette passer da best til lokalet og stedet generelt). For en stakkar som ikke har bunad, er da dress akseptabelt her? Vet at etter selve vielsen vil det bli ett klesbytte, for gjestene i alle fall, så på kveldstid vil jeg tro det vil være flere enn meg i dress.. Tips tas imot med takk da bryllupet er i regi av min bedre halvdels familie, så tabber vil jeg helst unngå.. :rolleyes:

I min erfaring er det lov å spørre. Bedre enn å få bridezilla på nakken.
 
En pen dress bør fungere greit - det er som kjent ikke alle som har bunad.

Edit : selv ikke Bridezilla kan forlange at alle får sydd bunad til bryllupet.
 
Huff, bridezilla har jeg ikke en gang møtt tidligere.. Så da får jeg tråle byen etter bunadsutleie :p

Ta en telefon og sjekk - det kan tenkes at bridezilla ikke er helt gal (usannsynlig men allikevel)