Klokkecafé – løst og fast om klokker

Ja av alle ur som slår ned som lyn fra quartz himmel så har jeg plutselig en total avstandscrush på denne. Videreutviklingen av den opprinnelige som gjennom tyve år pluss har vist seg som en sann toolwatch. Nå ville det jo vært vanvidd å bytte en Krone mot en quartz men verre ting har skjedd, folk har jo kjøpt og betalt for Corum Admirals Cup også...

 
Ja av alle ur som slår ned som lyn fra quartz himmel så har jeg plutselig en total avstandscrush på denne. Videreutviklingen av den opprinnelige som gjennom tyve år pluss har vist seg som en sann toolwatch. Nå ville det jo vært vanvidd å bytte en Krone mot en quartz men verre ting har skjedd, folk har jo kjøpt og betalt for Corum Admirals Cup også...


Jeg må få skyte inn her at baksiden på disse er særdeles tøffe! En jet-turbin! Det matcher egentlig godt for en quartz klokke. Hvis det først skal være en quartz så er ikke dette et dårlig valg. Jeg hadde en kort periode Tissot Aerospace, som er maken, dog selvfølgelig en rimeligere variant. Det var en artig klokke i titan.

Dette er vel, var i alle fall, den eneste quartz klokken som var chronometer certifisert.

8
 
Jeg må få skyte inn her at baksiden på disse er særdeles tøffe! En jet-turbin! Det matcher egentlig godt for en quartz klokke. Hvis det først skal være en quartz så er ikke dette et dårlig valg. Jeg hadde en kort periode Tissot Aerospace, som er maken, dog selvfølgelig en rimeligere variant. Det var en artig klokke i titan.

Dette er vel, var i alle fall, den eneste quartz klokken som var chronometer certifisert.

8
Det er ikke den eneste i alle fall.
O6sL5nq.jpg
 
Ja av alle ur som slår ned som lyn fra quartz himmel så har jeg plutselig en total avstandscrush på denne. Videreutviklingen av den opprinnelige som gjennom tyve år pluss har vist seg som en sann toolwatch. Nå ville det jo vært vanvidd å bytte en Krone mot en quartz men verre ting har skjedd, folk har jo kjøpt og betalt for Corum Admirals Cup også...

Prøvde denne på mandag hos Bjerke. Skal jeg ha quartz er denne helt klart første valget!
 
Rå, men gikk Power reserve fra 42 når den ikke gikk og nedover når han windet? Er ikke det ulogisk...

Grunnen til at den går fra 42 til 0 er fordi den sier noe om hvor lenge siden den var fult opptrukket @andres
"Apparently, this is another vestige of something old that F.P. Journe wanted to put into the F.P. Journe Chronometre Souverain - apparently borrowed again from marine chronometer clocks. There, the purpose of the power reserve indicator is not to indicate how many hours of power remain, but rather how many hours since you last wound the movement."
 
Kom over en annonse hos våre svenske naboer som kanskje er interessant for noen, så tenkte jeg skulle dele. Svart-hvit poster av 116610 i A3 format. Finnes verre ting å bruke en kvart tusing på :)