Må innrømme at selv om jeg forguder dykker-ur, så er det kanskje på tide å lete etter et nytt dress-ur.
Det var vel 4 eller 5 år siden jeg ble sugd inn i klokkeverden og slo til med min første automatiske klokke, en Tissot Visodate. Dette er fortsatt den eneste dress-klokken jeg har eid. Siden den gang har jeg utelukkende vært innom sportsklokker, ergo har jeg ikke blitt noe klokere på dress-ur. Jeg har selvfølgelig blitt oppmerksom på ur fra JLC, A. Lange, Patek osv. men jeg vil helst holde meg under 15k i denne omgang. Jeg beveger meg med andre ord inn i ukjent terreng, og hadde satt pris på noen råd eller innspill fra andre som har eid dress-ur i denne priskategorien.
Ut fra min research har én klokke utpekt seg som mulig kandidat: Longines Master Collection 38.5mm (L2.628.4.78.3)
Vis vedlegg 67560
Det jeg liker ved denne er at den er under 40mm, har visere som tydelig skiller seg fra urskiven og ser ut til å bære ganske lavt. (Dato-visningen er for så vidt også utført på en god måte.)
Noen som kan snakke fra erfaring med Longines Master Collection, eller som har andre favoritter i denne kategorien?