Klokkecafé – løst og fast om klokker

Må innrømme at denne "caught my eye" - the price... not so much.

s0120079528_f_v1_2_3840h_2.jpeg


https://www.shinola.com/lake-erie-monster.html
 
Takk for mye gode svar! Trakk den et godt stykke lenger (mer enn hva jeg trodde jeg burde), og da gikk den rundt 36 timer. Ser altså ut som det bare var en rookie mistake... :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Hva synes folk om Christopher Ward og Steinhart? Sett litt på Christopher Ward "c60 trident titanium pro 600" og Steinhart "Ocean black dlc".
 

Vedlegg

  • c60-43-a-ktkksi-v2-b_3d.png
    c60-43-a-ktkksi-v2-b_3d.png
    972,1 KB · Visninger: 0
  • o1black_1kx1k_01_1.1502444020.jpg
    o1black_1kx1k_01_1.1502444020.jpg
    164 KB · Visninger: 0
  • c60-43ada2-t2kk2-bo_fr.jpeg
    c60-43ada2-t2kk2-bo_fr.jpeg
    91,3 KB · Visninger: 0
  • 2cc726b5ffdde29da5a602417ea80b54_orig.jpg
    2cc726b5ffdde29da5a602417ea80b54_orig.jpg
    38,4 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Må innrømme at selv om jeg forguder dykker-ur, så er det kanskje på tide å lete etter et nytt dress-ur.

Det var vel 4 eller 5 år siden jeg ble sugd inn i klokkeverden og slo til med min første automatiske klokke, en Tissot Visodate. Dette er fortsatt den eneste dress-klokken jeg har eid. Siden den gang har jeg utelukkende vært innom sportsklokker, ergo har jeg ikke blitt noe klokere på dress-ur. Jeg har selvfølgelig blitt oppmerksom på ur fra JLC, A. Lange, Patek osv. men jeg vil helst holde meg under 15k i denne omgang. Jeg beveger meg med andre ord inn i ukjent terreng, og hadde satt pris på noen råd eller innspill fra andre som har eid dress-ur i denne priskategorien.

Ut fra min research har én klokke utpekt seg som mulig kandidat: Longines Master Collection 38.5mm (L2.628.4.78.3)
Longines Master Collection 38.5mm.png

longines-master-collection-l26284783-automatico-385-mm.jpg


Det jeg liker ved denne er at den er under 40mm, har visere som tydelig skiller seg fra urskiven og ser ut til å bære ganske lavt. (Dato-visningen er for så vidt også utført på en god måte.)

Noen som kan snakke fra erfaring med Longines Master Collection, eller som har andre favoritter i denne kategorien?
 
Hva synes folk om Christopher Ward og Steinhart? Sett litt på Christopher Ward "c60 trident titanium pro 600" og Steinhart "Ocean black dlc".
Christopher Ward er kule i alle fall. Jeg har hatt fire av dem, har fortsatt én. Er på min tredje Trident faktisk. 38mm Trident GMT har jeg nå, og jeg er utrolig fornøyd med den. Mye klokke for pengene. Gmt, hurtigjustering på lenke, keramisk bezel osv osv. Og fem år garanti, og to mnd pengene-tilbake hvis du ikke er fornøyd. Virker som om det er et mye mer ambisiøst merke enn Steinhart. Kan absolutt anbefale Ward.
 
Hva synes folk om Christopher Ward og Steinhart? Sett litt på Christopher Ward "c60 trident titanium pro 600" og Steinhart "Ocean black dlc".

Hei har aldri eid noen av disse. Derimot har jeg vært når ved å kjøpe Steihart. Enkelte av disse jeg mer egne design mens andre er relativt Rolex-inspirert. Mange er jo det. Det var en slik Rolexvariant jeg tenkte på å kjøpe. De har fått greie kommentarer fra de jeg har lest om.

CW synes jeg ser mer billig ut.

8
 
Må innrømme at selv om jeg forguder dykker-ur, så er det kanskje på tide å lete etter et nytt dress-ur.

Det var vel 4 eller 5 år siden jeg ble sugd inn i klokkeverden og slo til med min første automatiske klokke, en Tissot Visodate. Dette er fortsatt den eneste dress-klokken jeg har eid. Siden den gang har jeg utelukkende vært innom sportsklokker, ergo har jeg ikke blitt noe klokere på dress-ur. Jeg har selvfølgelig blitt oppmerksom på ur fra JLC, A. Lange, Patek osv. men jeg vil helst holde meg under 15k i denne omgang. Jeg beveger meg med andre ord inn i ukjent terreng, og hadde satt pris på noen råd eller innspill fra andre som har eid dress-ur i denne priskategorien.

Ut fra min research har én klokke utpekt seg som mulig kandidat: Longines Master Collection 38.5mm (L2.628.4.78.3)
Vis vedlegg 67560
longines-master-collection-l26284783-automatico-385-mm.jpg


Det jeg liker ved denne er at den er under 40mm, har visere som tydelig skiller seg fra urskiven og ser ut til å bære ganske lavt. (Dato-visningen er for så vidt også utført på en god måte.)

Noen som kan snakke fra erfaring med Longines Master Collection, eller som har andre favoritter i denne kategorien?

Med et budsjett på 15k ville jeg også tatt en titt på Nomos :) Denne for eksempel?

IMG_0224.JPG


f9567232.jpg



https://www.hodinkee.com/articles/a-week-on-the-wrist-the-nomos-orion

Ikke utenkelig at det kommer et black friday-salg på Nomos Store heller.
 
Må innrømme at selv om jeg forguder dykker-ur, så er det kanskje på tide å lete etter et nytt dress-ur.

Det var vel 4 eller 5 år siden jeg ble sugd inn i klokkeverden og slo til med min første automatiske klokke, en Tissot Visodate. Dette er fortsatt den eneste dress-klokken jeg har eid. Siden den gang har jeg utelukkende vært innom sportsklokker, ergo har jeg ikke blitt noe klokere på dress-ur. Jeg har selvfølgelig blitt oppmerksom på ur fra JLC, A. Lange, Patek osv. men jeg vil helst holde meg under 15k i denne omgang. Jeg beveger meg med andre ord inn i ukjent terreng, og hadde satt pris på noen råd eller innspill fra andre som har eid dress-ur i denne priskategorien.

Ut fra min research har én klokke utpekt seg som mulig kandidat: Longines Master Collection 38.5mm (L2.628.4.78.3)
Vis vedlegg 67560
longines-master-collection-l26284783-automatico-385-mm.jpg


Det jeg liker ved denne er at den er under 40mm, har visere som tydelig skiller seg fra urskiven og ser ut til å bære ganske lavt. (Dato-visningen er for så vidt også utført på en god måte.)

Noen som kan snakke fra erfaring med Longines Master Collection, eller som har andre favoritter i denne kategorien?


Solgte en Master Collection Big Date for et par-tre uker siden. Har hatt ur fra denne serien flere ganger tidligere. Synes det gir mye godfølelse for pengene. Har i grunnen bare gode erfaringer. De er flotte å se på og kommer med følelsen av å være et "skikkelig ur". Noe de også er. Dersom det ikke er veldig viktig å ha et helt nytt ur på armen, og du ikke utelukker en flippings down the road, ville jeg kanskje prøvd å plukke opp et pent brukt eksemplar. Longines er vel ikke det merket som holder seg best i pris her hjemme. Er imidlertid usikker på hvor enkelt det er å få tak i når det gjelder versjonen på 38,5 som du viser til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
http://wornandwound.com/hamilton-brings-back-affordable-classic-new-khaki-field-mechanical/

fieldTrio2.jpg


Hamiltons nye vintage field-klokke ser vellykket ut på de fleste områder, bortsett fra at de insisterer på å bruke safirglass, som garantert ikke har AR-behandling i denne prisklassen. Her ville jeg foretrukket om de tok den helt ut og brukte akryl. Som man ser på bildet så reflekterer glasset noe voldsomt, og dette minner meg om min egen Hamilton Pilot, som jeg liker godt, men mangelen på AR-behandling er et så stort minus at jeg har vurdert å sende den inn til noen som kan gjøre dette. Hvis man er ute en overskyet dag og titter ned på klokken kan skiven se helt hvit ut.

Husker dette var en utfordring da jeg tok bilder av den, og krevde at jeg måtte holde hånden over lyset jeg brukte i nøyaktig rett vinkel for å skygge over skiven og fjerne refleksjonene. Samtlige bilder jeg tok får det til å se ut som om den har særdeles god AR-behandling, noe som er løgn og bedrag. ;)

16379115871_16fa9516a0_c.jpg


16169451069_f15b8b0c2d_c.jpg
 
Er ny FREDERIQUE CONSTANT Horological smartwatch til $399 bra kjøp?

Hvordan er Frederique merket? Lett å evnt selge? Gode greier?