Klokkecafé – løst og fast om klokker

"På flere av sine filmer siden 90-tallet har han brukt psevdonymet Asa Von Doren. i 2016 endret han navnet sitt til Øyvind VonDoren Asbjørnsen."

For min del hadde appellen vært større hadde det stått Asbjørnsen på skiva...

Da burde han tatt med kammeraten Moe...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Minuteman
Tror denne er noe optimistisk priset altså. Antar en 19-20k er gjengs pris for en pen og relativt nyservet 2254.50.

Savnet begynner å bli stort eller? ;)
Den er savnet og før eller seinere må det bli en 2254.50 igjen, selv om det er litt i overkant med 3 svarte Omega i boksen;)
 
Dette har ingenting med janteloven å gjøre. Man må tåle kritikk når man har det samme designet og den samme bestefarhistorien som tusenvis av andre kickstarterprosjekter, og attpåtil slurver med kvaliteten.
FaensOldemor, - jeg kommenterer vanligvis ikke slike diskusjoner rundt vårt merke. Men denne må jeg nesten få lov til å kommentere. Jo vi tåler kritikk, men å hevde at vi har det samme designet som tusenvis av andre prosjekter er et stykke fra seriøs kritikk. Om du ser nøye på vår Grandmaster vil du oppdage at den har er et helt unikt design, veldig ulikt det aller meste som er laget. Vi har faktisk fått svært mye ros for dette unike designet, bl.a fra Teamet til MB&F på årets Baselmesse og flere rosende omtaler i utlandet. Bl.a denne. https://microbrandwatchworld.com/re...mark-ii-a-microbrand-dress-watch-masterpiece/
Og ja, det er en helt uavhengig artikkel og IKKE betalt for, og klokken ble returnert til oss fra California.

Du skriver også at vi "attpåtil slurver med kvaliteten", dette kunne ikke være lenger fra sannheten. Som jeg forklarte i mitt tilsvar til Jon Henrik sin omtale glapp denne ene "mandagsklokken" gjennom kontrollen på grunn av en rekke uheldige omstendigheter. Dessverre typisk Murphys lov at akkurat denne klokken ble sendt til TS for omtale...

Du skriver også: Og i tillegg må ty til den største patosklisjeen noen sinne «Helt siden jeg fikk min oldefars klokke som barn har jeg drømt om å skape en klokke for likesinnede – en klokke til individualister i begrenset opplag som et fåtall kan eie». Som om det endrer noe som helst.

Nei det endrer ikke noe, men belyser kanskje vår visjon og hva vi ønsker å oppnå med å produsere en helt særegen klokke i kun 200 eksemplarer.

Og er det virkelig den største patosklisjeen noensinne skrevet? ;) :)

Ønsker deg en fin dag videre og du er hjertelig velkommen til å studere våre klokker nærmere.

Beste hilsen

Øyvind Von Doren Asbjørnsen
Basic bilde.jpg
 
Redigert:
Uavhengig av at dette spesifikke eksemplar var preget av hastverk og slurv på fabrikken, så sier det meg mye om manglende holdning og dedikasjon. Når et ur som skal sendes ut til presseomtale, håndteres så lettvint og hastverkspreget at det ikke først sjekkes nøye.
Synes ellers at valgte løsninger på uret blir for kjipe for et ur i denne prisklassen.
 
Uavhengig av at dette spesifikke eksemplar var preget av hastverk og slurv på fabrikken, så sier det meg mye om manglende holdning og dedikasjon. Når et ur som skal sendes ut til presseomtale, håndteres så lettvint og hastverkspreget at det ikke først sjekkes nøye.
Synes ellers at valgte løsninger på uret blir for kjipe for et ur i denne prisklassen.

Det er mitt ansvar som leder at dette ble gjort, jeg var dessverre på reise og det ble ved en feil pakket ned et ur som ikke skulle vært sendt ut. Men igjen det er mitt ansvar og vi tar dette til etterretning. Vi er svært dedikerte, kvalitetsbevisste og ikke minst langsiktige.
Feil kan dessverre skje, selv om jeg skal gjøre alt i min makt for at slikt aldri skjer igjen.
Ha en fin dag videre. Vedlagt et bilde av Traditional dial varianten:
Perlage.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Run AC
Om du ser nøye på vår Grandmaster vil du oppdage at den har er et helt unikt design,
Der må vi nesten bare være uenige.

Du skriver også at vi "attpåtil slurver med kvaliteten", dette kunne ikke være lenger fra sannheten. Som jeg forklarte i mitt tilsvar til Jon Henrik sin omtale glapp denne ene "mandagsklokken" gjennom kontrollen på grunn av en rekke uheldige omstendigheter. Dessverre typisk Murphys lov at akkurat denne klokken ble sendt til TS for omtale...
Dette er åpenbart slurving med kvaliteten. Når man betaler tjue tusen skal man forvente bedre enn støv og hår under glasset. Jeg har full forståelse for at feil skjer, selv i høye prisklasser, men er det ikke naturlig å ta en ekstra sjekk på det ene eksemplaret som skal være reklameplakaten til nye kjøpere? Etter det jeg forstår ut fra artikkelen er det snakk om slurv som er veldig enkelt å oppdage. Når akkurat denne klokken blir levert med slurvefeil er det et veldig dårlig tegn med tanke på slurvefeil på klokker som det ikke skal blogges om. Dette er saklig kritikk som ikke burde avfeies med «dette kunne ikke vært lenger fra sannheten», det har beviselig vært slurv.

Du skriver også: Og i tillegg må ty til den største patosklisjeen noen sinne «Helt siden jeg fikk min oldefars klokke som barn har jeg drømt om å skape en klokke for likesinnede – en klokke til individualister i begrenset opplag som et fåtall kan eie». Som om det endrer noe som helst.

Nei det endrer ikke noe, men belyser kanskje vår visjon og hva vi ønsker å oppnå med å produsere en helt særegen klokke i kun 200 eksemplarer.

Problemet er ikke å bruke patos i markedsføringen når du skal selge klokken, det gjør de fleste klokkeprodusenter i større eller mindre grad, og jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med det. Problemet er at du åpner forsvarsmailen mot at du blir konfrontert med slurv med at å spille på følelser rundt din drøm om klokker og din oldefar, og det mener jeg er veldig dårlig stil. Du henter deg inn med at du legger deg flat, men å nærmest unnskylde slurv med at du bare mente alt godt fordi du har en visjon og en oldefar er et latterlig retorisk poeng å møte saklig kritikk med.
 
Nå har @Von Doren forklart hendelsen, og det er åpenbart at han har lært, og vet nå mer enn før. Ikke minst at en liten organisasjon trenger en godt bemannet kontrollavdeling.

Da jeg så klokken oppdaget ikke jeg støv og oljesøl. For meg var det, som skrevet, designet som ikke traff.

Uansett så vil jeg tro at dette er lærdommer som kommer godt med til neste modell.

Det at noen kaster seg ut i slikt står det respekt av.

8
 
Er det bare jeg som får følelsen av at Hr. Von Doren kun er en inve(i)stor, som søker en rask, kjapp og enkel fortjenste - melket av oss klokkenerder?
 
  • Liker
Reaksjoner: time
Nå har @Von Doren

Det at noen kaster seg ut i slikt står det respekt av.

8

Kaster seg ut i hva?

Å bla gjennom katalogen til en mindre kjent sveitsisk leverandør for å finne kasse, visere og skive krever ikke akkurat høy utdannelse innen design.

"Von Doren" er nøyaktig like generisk og billig som diverse andre "norske" klokkemerker som er i vinden for tiden.
Som f.eks "Valhalla", "Berg", "Linjer", "Bjerkeli".
At disse Von Doren er satt sammen i Sveits gjør dem ikke mer eksklusive av den grunn.
 
Kaster seg ut i hva?

Å bla gjennom katalogen til en mindre kjent sveitsisk leverandør for å finne kasse, visere og skive krever ikke akkurat høy utdannelse innen design.

"Von Doren" er nøyaktig like generisk og billig som diverse andre "norske" klokkemerker som er i vinden for tiden.
Som f.eks "Valhalla", "Berg", "Linjer", "Bjerkeli".
At disse Von Doren er satt sammen i Sveits gjør dem ikke mer eksklusive av den grunn.

Påstår du at den ikke er "Designed in Norway"?
 
Kaster seg ut i hva?

Å bla gjennom katalogen til en mindre kjent sveitsisk leverandør for å finne kasse, visere og skive krever ikke akkurat høy utdannelse innen design.

"Von Doren" er nøyaktig like generisk og billig som diverse andre "norske" klokkemerker som er i vinden for tiden.
Som f.eks "Valhalla", "Berg", "Linjer", "Bjerkeli".
At disse Von Doren er satt sammen i Sveits gjør dem ikke mer eksklusive av den grunn.

Jeg vil anta at Von Doren har investert et par kroner i dette og at han har lagt ned et par timers arbeid.

8
 
Det er så mange ‘slike’ klokker med ETA2824 på markedet allerede. Til 20’’ kan man finne mye fint med både historie og design på plass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Sjø
Kaster seg ut i hva?

Å bla gjennom katalogen til en mindre kjent sveitsisk leverandør for å finne kasse, visere og skive krever ikke akkurat høy utdannelse innen design.


Vi har jobbet beinhardt over veldig lang tid og lagt ned vanvittig mye arbeid i å designe vår egen kasse, glass, krone, visere og skive. ALT i vår klokke bortsett fra urverket er designet av undertegnede og designer Knut Harald Longva fra KIND (Et multi-prisvinnende designbyrå, - av flere regnet som et av de ypperste i verden), Longva har for øvrig en master i design og har fått flere utmerkelser og “honors” for sitt arbeide. Selv har jeg jobbet profesjonelt med Art Direction og design siden sent 80-tall.

Vi laget mange tegninger, 3D-modeller, former og prototyper av bl.a skive, kasse og visere før vi ble fornøyde. Som team har vi vært kompromissløse hele veien og utsatte bl.a lanseringen av klokken i 6 måneder fordi det var noen ørsmå detaljer vi ville skulle bli enda bedre.


Jeg har personlig gått all inn og satset hus og hjem på Von Doren, ikke tatt ut noe lønn eller utbytte og er overhodet ikke i denne bransjen for kortsiktig profitt, slik det påstås av en av dere her. Jeg har en brennende passion og dedikasjon i mitt arbeide med ur. Mitt ønske og håp, er at jeg kun er første generasjon i Von Doren Watch Company.


Å påstå at vi har bladd gjennom en katalog, og bare plukket ut kasse, visere og skive er ikke bare kunnskapsløst og forutinntatt, men direkte ondskapsfullt og nedlatende.

Sikkert lett å være anonym på Tidssonen-forumet og rakke ned på meg og oss, men det er frustrerende å måtte svare på usaklige påstander og antagelser uten rot i virkeligheten.


"Von Doren" er nøyaktig like generisk og billig som diverse andre "norske" klokkemerker som er i vinden for tiden.
Som f.eks "Valhalla", "Berg", "Linjer", "Bjerkeli".
At disse Von Doren er satt sammen i Sveits gjør dem ikke mer eksklusive av den grunn



Vel jeg skal ikke kommentere hver enkelt av de ovennevnte merker, annet enn å vise til det jeg har skrevet over her. Jeg er like mye imot ferdigproduserte hyllevare-komponenter og den såkalte “Disrupting the watch industry - without the middle man” - greia, som dere.

Vi designer ALT selv og får støpt former, lager prototyper og jobber beinhardt for å lage noe unikt. Her er det ikke snakk om hyllevare som du insinuerer. Dette er ekte entusiasme og passion og kanskje derfor er skuffelsen så stor når man blir møtt med mistro og falske anklager. Vi har valgt skikkelige løsninger i komponenter og materiale og kan f. eks fortelle at safirglasset er av ypperste kvalitet og har en særdeles høy score på Knoop hardhetstest.

Eksklusivt betyr at noe er forbeholdt noen få utvalgte, og når en klokke er produsert i kun 200 eksemplarer er den forbeholdt kun 200 personer. Så kan man enten like eller mislike designet, men å møte så mange negative og usanne påstander er bare trist og skuffende.
Noen av dere skal kanskje på TID-messen på Grand Hotel den 31. mai. Der er Von Doren et av 17 merker som presenteres.
Avslutter med å strekke ut en hånd, og invitere dere dit for å studere våre klokker nærmere…

Jeg har tro på at Norge - på sikt - kan bli en betydelig aktør innen klokkebransjen. Vi har kompetanse på engineering og design og vi har råvarer.
Noen tekniske tegninger vedlagt.
Visere.jpg

SkisseDesignMArkII.jpg
 
Redigert: