Klokkecafé – løst og fast om klokker

Design kan jo alltid diskuteres, men det som ikke får meg til å tenne på konseptet her, er at det tilbys kjipe og billige tekniske løsninger - i et ur som selges til en «premium» pris.
Det er dessverre (eller heldigvis), ikke tilstrekkelig bare det står «Swiss made» på skiven.
 
Jeg syns du svarer godt for deg @Von Doren.

For min del har jeg ingen grunn til å tvile på at designet er deres eget, og at komponentene blir produsert eksklusivt for dere. Og jeg syns også at en del av kritikken her er usaklig, og grenser mot det ondsinnede.

Personlig har jeg ikke så mye å utsette på designet. Jeg tror jeg skjønner hvor dere ville, og syns det er kult.

Derimot svikter det en del på execution. Min personlige vurdering er at kvaliteten, eller den opplevde kvaliteten, ikke helt matcher prisklassen for denne klokken (som jeg også skrev i omtalen). Og det å være minst like gode som resten, er nok spesielt viktig for nye og små merker.

I tillegg spilles det veldig hardt på nettopp høy kvalitet, inspirasjon fra naturen, Art Noveau osv. – det hele blir i overkant svevende. Og uten den relative kvaliteten i bunn, blir det litt mye overflate, og litt for lite substans. Da bikker det hele for over i å være et slags karikatur på hva "luksusklokker" faktisk er – og det er nok her en del klokkeinteresserte reagerer.

EDIT:
Det er viktig å understreke at jeg ikke sitter med noen fasit på opplevd kvalitet – bare min personlige "følelse". Jeg toucher heller ikke innpå det immaterielle ved klokken, som jo er en stor del av klokker (enten vi vil eller ei). Linken til sjakk er unik – Von Doren selv er jo litt av en innsider i dette mijøet – og selv om jeg dermed ikke er i målgruppen, så kan det godt tenkes at enkelte sjakkfrelste kan se på sjakklinken som noe positivt.
 
Redigert:
fxqgchbh61v01.png
 


Litt søkt "miljøprofil". Det kommer til å skape blest i "miljøkretser", men det er vel ikke de som vil betale mye ekstra for å få en klokke som er "montert lokalt"? Så spørs det også om "miljøaspektet" blir bedre av å frakte deler og å veve stoff til remmene.... (Selvfølgelig må vel det også bli lokalt). De kan nok spare en del på å ikke levere med x antall bokser og ytterbokser etc. Jeg liker det, men det er mange som putter disse i nærmeste søppelkasse.

Så gjenstår det å se hva "de politisk korrekte kjøpere" mener.

8
 
Skjønner. Hmm, hva med en Chronoris på lenke? 100m vanntetthet, litt frisk oransje farge i skiven og ca. 30k igjen i lommeboken til ferien. :)

ORIS_CHRONORIS_WRIST_1.jpg


Eller kanskje vente på Tudor Fifty-Eight?

Godt forslag! Den der studerte jeg da den ble lansert. Skal sjekke ut på nytt!

Ja, BB58 er pen, men blir kanskje lenge å vente på? Mulig også ventelister? Kan det være mulig? Håper for guds skyld ikke..
 
Ja, BB58 er pen, men blir kanskje lenge å vente på? Mulig også ventelister? Kan det være mulig? Håper for guds skyld ikke..
Du må nok pent søke om å få stå på venteliste. Tror ikke kravene er helt urimelige. Jeg ble forespeilet nærmere informasjon på sensommeren. AD får sikkert fem BB58 for hver Rolex sportsmodell i stål.