Jeg syns du svarer godt for deg
@Von Doren.
For min del har jeg ingen grunn til å tvile på at designet er deres eget, og at komponentene blir produsert eksklusivt for dere. Og jeg syns også at en del av kritikken her er usaklig, og grenser mot det ondsinnede.
Personlig har jeg ikke så mye å utsette på designet. Jeg tror jeg skjønner hvor dere ville, og syns det er kult.
Derimot svikter det en del på execution. Min personlige vurdering er at kvaliteten, eller den opplevde kvaliteten, ikke helt matcher prisklassen for denne klokken (som jeg også skrev i omtalen). Og det å være minst like gode som resten, er nok spesielt viktig for nye og små merker.
I tillegg spilles det veldig hardt på nettopp høy kvalitet, inspirasjon fra naturen, Art Noveau osv. – det hele blir i overkant svevende. Og uten den relative kvaliteten i bunn, blir det litt mye overflate, og litt for lite substans. Da bikker det hele for over i å være et slags karikatur på hva "luksusklokker" faktisk er – og det er nok her en del klokkeinteresserte reagerer.
EDIT:
Det er viktig å understreke at jeg ikke sitter med noen fasit på opplevd kvalitet – bare min personlige "følelse". Jeg toucher heller ikke innpå det immaterielle ved klokken, som jo er en stor del av klokker (enten vi vil eller ei). Linken til sjakk er unik – Von Doren selv er jo litt av en innsider i dette mijøet – og selv om jeg dermed ikke er i målgruppen, så kan det godt tenkes at enkelte sjakkfrelste kan se på sjakklinken som noe positivt.