Klokkecafé – løst og fast om klokker

0536411F-7D21-408C-B8EB-97CBDCF93273-2086-00000117C2A3591D_zps0ab3cb69.jpg


Likte bildet, fant ingen bedre sted å poste det.
 
Lurer på en ting, noen ganger når jeg bruker daytonaen, setter jeg i gang chrono´n, da jeg ikke liker at den store sekundviseren står stille, klokken er mye mer levende med litt bevegelse på skiva.

Har dette noe å si for urverket? Jeg vet at gangreserven går fr 72 til 68 timer ved kontinuerlig bruk av chronoen, men vil det øke slitasjen på noe som helt måte, hvis jeg velger å la den gå hele tiden?
 
Jeg er imponert over kaliber 899 i JLC MC NSD.

8 dager siden jeg sist synkroniserte den med UX'n. Har ført en useriøs avvikslogg helt siden det. Har ikke gått vitenskapelig til verks, men har notert meg avviket hver dag siden. Første dag gainet den 2 sekunder før den stabiliserte seg og gikk spot on frem til fredag.

Frem til torsag lå klokken med kronen ned på toppen av klokkeboksen om natten, men natt til fredag bestemte jeg meg for å sove med den for å sjekke hvordan lumen oppførte seg gjennom natta. Fredag rundt lunchtider hadde den mistet ca 4 sekunder på 24 timer. Ifht UX lå den nå -2 sekunder på 6 dager.

Natt til lørdag lot jeg den ligge på klokkeboksen med kronen ned, og dette påvirket ikke avviket. Det gikk fortsatt -2 sek ifht UX. Så i natt lot jeg den ligge med urskiva opp i håp om å få tatt igjen disse sekundene. Og joda, den gainet 2 sekunder.

Nå etter 8 dager siden sist synkronisering går den spot on ifht UX. Om jeg går med klokken hele dagen, og lar den ligge med kronen ned om natten så går den spot on på sekundet!

:)

899.png
 
Redigert:
Jeg savner en sentralisert og strukturert kilde til den verdifulle informasjonen som blir liggende begravet i forskjellige tråder her inne (og som ikke samles i stickies). Et slags Tidssonens Wikipedia om du vil. Eksempel på "headlines":

- Vedlikehold av klokker
- Reviews (flyttes fra selve forumet)
- Forsikring
- Kjøp/salg
- Lenkesamling
- Tips ved kjøp osv.
 
Seiko vs Steinhart

Er Seiko 6R15 urverket i samme klasse som ETA 2824? Lyst på en beater som holder tiden godt og tåler juling som en G-shock. Seiko Sumo sbdc001 vs Steinhart ocean vintage (homeage av Rolex) , er mest gira på Sumo på det grunnlag av at det er Seiko fra bunnen av og et litt merkelig/typisk Seiko design på kassen som ser behagelig ut mtp. plassering av krone og skrå hjørner. Steinhart ser tidløs og klassisk ut, men på litt feil grunnlag kanskje? :confused:
 
Er Seiko 6R15 urverket i samme klasse som ETA 2824? Lyst på en beater som holder tiden godt og tåler juling som en G-shock. Seiko Sumo sbdc001 vs Steinhart ocean vintage (homeage av Rolex) , er mest gira på Sumo på det grunnlag av at det er Seiko fra bunnen av og et litt merkelig/typisk Seiko design på kassen som ser behagelig ut mtp. plassering av krone og skrå hjørner. Steinhart ser tidløs og klassisk ut, men på litt feil grunnlag kanskje? :confused:

Urverket skal jeg ikke ha sagt noe om, men på generelt grunnlag anbefales Sumoen...
 
Kjøp deg sumo @-Emil-

Om du ser litt på kvaliteten til resten av klokken er sumoen overlegen sammenlignet med Steinharten.
 
Redigert av en moderator: