Klokkecafé – løst og fast om klokker

Sannsynligvis bedre, hvis vi snakker standard 2824. ;)

Det er jeg skeptisk til. Har hatt et titalls ETA 2824-2 opp gjennom årene. Alt fra standard, top og chronometer grade. Aldri hatt problemer, og de har gått tilfredsstillende. De aller fleste gikk innenfor COSC spec (-4 til +6 sek per 24 timer).

Har hatt en Seiko Prospex Marine Master 300m som har et Grand Seiko urverk. Dette hadde mye mer avvik per døgn, og gikk som en jojo. Ikke særlig pålitelig. Dette urverket skal være bedre enn det som står i Seiko Sumo.

Det er bare mine erfaringer. ETA 2824-2 er kanskje ikke et spennende urverk, men det er en arbeidshest som man kan stole på. Det er grunn til at dette urverket blir brukt hyppig av produsenter som IWC, Breitling m.m.
 
Urverket skal jeg ikke ha sagt noe om, men på generelt grunnlag anbefales Sumoen...
Bikker mest mot den, tenkte på SKX007/9 men savner ikke den jeg hadde så mye.
Sannsynligvis bedre, hvis vi snakker standard 2824. ;)
Har du erfaring 6R15?

Kjøp deg sumo @-Emil-
Blir mest sannsynlig det, enten 001 eller 003 (svart eller blå).
Om du ser litt på kvaliteten til resten av klokken er sumoen overlegen sammenlignet med Steinharten.
Tviler ikke på at Seikoen er kvalitet i alle ledd, men er Steinhart ikke så "bra" som rykte skal ha det til?
@-Emil- fnusnu sin på K&S? :)
Takk for tipset! Har ikke sett den før du nevnte det nå, ser bra ut den og prisen er ikke verst, men spørs om han har den når jeg skal ha klokke. Ikke 100% sikkert at det blir Sumo, men den jeg har mest lyst på for øyeblikket.
Det er jeg skeptisk til. Har hatt et titalls ETA 2824-2 opp gjennom årene. Alt fra standard, top og chronometer grade. Aldri hatt problemer, og de har gått tilfredsstillende. De aller fleste gikk innenfor COSC spec (-4 til +6 sek per 24 timer).

Har hatt en Seiko Prospex Marine Master 300m som har et Grand Seiko urverk. Dette hadde mye mer avvik per døgn, og gikk som en jojo. Ikke særlig pålitelig. Dette urverket skal være bedre enn det som står i Seiko Sumo.

Det er bare mine erfaringer. ETA 2824-2 er kanskje ikke et spennende urverk, men det er en arbeidshest som man kan stole på. Det er grunn til at dette urverket blir brukt hyppig av produsenter som IWC, Breitling m.m.

Hadde det urverket i en TagHeuer Aquaracer cal5 500M for en stund siden, ingen ting å utsette på det. Gikk rimelig presist og virket ikke å bli påvirket av litt tøff bruk. Det er mest 6R15 kaliberet til Seiko jeg lurer mest på, har hatt Skx009 og den gikk fra starten av 15sekunder for fort i døgnet, mulig mer nå da broren min er litt lei av å stille tida.

GS verket i MM 001 er vel ikke justert like nøye som de andre Seikoene i GS linja, de selges vel fort for det dobbelte også? Men likevel rart den ikke går mer presist, er ingen billig klokke MarineMaster heller og når den selges med et GS verk burde den gå nokså presist. Tenkte faktisk på kjøpe en slik for ikke lenge siden, men fant ut at det fort kunne by på problemer med service av det verket. 6R15 er vel mer et vanlig urverk igjen som urmakere forstår seg på tror jeg.
 
Redigert av en moderator:
Nei men alvorlig, ble litt optatt av dette med månefase i bruksklokke, det trenger jo alle hjortejegere!
Ball:
Ball-Engineer-Master-II-Moon-Phase-watch.jpg


Seagull:
2010112243552708.jpg

Under 400 $!

Oris:
max-artix-complication-oris-watch.jpg


Og jeg synes særlig Oris'en var tøff! ca 15000,- hos urverket, fåes også med sort skive!

oris-915-7643-4054-LS_LRG.jpg
 
Det er jeg skeptisk til. Har hatt et titalls ETA 2824-2 opp gjennom årene. Alt fra standard, top og chronometer grade. Aldri hatt problemer, og de har gått tilfredsstillende. De aller fleste gikk innenfor COSC spec (-4 til +6 sek per 24 timer).

Har hatt en Seiko Prospex Marine Master 300m som har et Grand Seiko urverk. Dette hadde mye mer avvik per døgn, og gikk som en jojo. Ikke særlig pålitelig. Dette urverket skal være bedre enn det som står i Seiko Sumo.

Det er bare mine erfaringer. ETA 2824-2 er kanskje ikke et spennende urverk, men det er en arbeidshest som man kan stole på. Det er grunn til at dette urverket blir brukt hyppig av produsenter som IWC, Breitling m.m.

Tror du har vært uheldig med din MM. Jeg har ur med både 2824-2 og 6R15, og begge fungerer godt. Ingen av oss her på forumet har vel annet enn personlige erfaringer å basere oss på, men det jeg reagerer på er at det tilsynelatende tas for gitt at et Seiko-verk er dårligere enn et ETA-verk. Derfor skrev jeg litt på fleip "sannsynligvis bedre". Smiley'en skulle vise at det var ment "tongue in cheek".
Om ikke før, så kommer respekten for Seiko når du har hatt et Grand Seiko ur på hånden. 6R15 er vel nivåmessig Seikos 2824-2, og jeg vil gjerne se statistikk eller en teknisk analyse før jeg går med på at det er et dårligere verk.
 
Redigert:
@-Emil- Ja, jeg har erfaring med 6R15. Gode erfaringer, men se min kommentar over.
 
Redigert av en moderator:
Trenger en anbefaling på urmaker i Oslo som kan gi en kjapp rens og en liten fiks på to klokker jeg har, henholdsvis Dievas Vortex og Tissot TRC 200. Noen som er bedre/billigere enn andre?
 
Trenger en anbefaling på urmaker i Oslo som kan gi en kjapp rens og en liten fiks på to klokker jeg har, henholdsvis Dievas Vortex og Tissot TRC 200. Noen som er bedre/billigere enn andre?

Jeg har gode erfaringer med Urmaker'n i Torggata. God pris og rask tilbakemelding.
 
Trenger en anbefaling på urmaker i Oslo som kan gi en kjapp rens og en liten fiks på to klokker jeg har, henholdsvis Dievas Vortex og Tissot TRC 200. Noen som er bedre/billigere enn andre?

Vet ikke hvor stor pågangen er men en PM til kjernekarlen Greg her kan være en løsning :)
 
Ser dere på IWC Portuguese som en dress eller casual klokke?
Den er jo litt tykk i forhold til andre dressklokker.

Går det an dresse den opp/ned ved bruke tykkere skinnreimer, croc, nato, gummi etc er blir det helt feil?
 
Redigert av en moderator:
Hvor får jeg kjøpt Suunto "klokker" billigst. Ser modellen jeg er ute etter ligger på 3500-4000 kr på finn, og det blir litt i øverste laget.
 
Auch, kommer hjem en sen fredagskveld, våkner opp idag, ser at 1k er trukket fra kortet. Bestilte visstnok en Seiko Orange Monster i natt. Lurer på om det må ryke med tanke på en nært forestående russetid, men må uansett se an kvaliteten først :D
 
Auch, kommer hjem en sen fredagskveld, våkner opp idag, ser at 1k er trukket fra kortet. Bestilte visstnok en Seiko Orange Monster i natt. Lurer på om det må ryke med tanke på en nært forestående russetid, men må uansett se an kvaliteten først :D

Jammen godt det bare var en Seiko Monster som ble trukket fra kortet:p
 
Hahaha, må aldri handle i fylla! Eller med for stort unerskudd på søvn. La nylig inn bud på et lommeur i sølv litt sent en natt på ebay. Fikkd et riktignok for under seks hundre kroner inkl. frakt, så skulle tro det var et godt kjøp. Men det er en fyr fra Hellas som selger det som har en bulgarsk epostadresse, så jeg kjenner jeg er litt skeptisk... Jaja, man setter sin litt til eBay buyer protection/PayPal. Bruker å funke, det.
 
Ser dere på IWC Portuguese som en dress eller casual klokke?
Den er jo litt tykk i forhold til andre dressklokker.

Går det an dresse den opp/ned ved bruke tykkere skinnreimer, croc, nato, gummi etc er blir det helt feil?

Hvilken portuguser tenker du på? Jeg har 5001 med hvit skive og blå visere, og hadde den med sort skive før. Jeg bruker den kun til casual wear. Litt for tjukk til at jeg ser på den som en "penklokke".

Ganske bra spenn fra veldig "dressy" til veldig sporty, spør du meg...
orig.jpg

IWC_YachtClub_group_LG.jpg
 
Hahaha, må aldri handle i fylla! Eller med for stort unerskudd på søvn. La nylig inn bud på et lommeur i sølv litt sent en natt på ebay. Fikkd et riktignok for under seks hundre kroner inkl. frakt, så skulle tro det var et godt kjøp. Men det er en fyr fra Hellas som selger det som har en bulgarsk epostadresse, så jeg kjenner jeg er litt skeptisk... Jaja, man setter sin litt til eBay buyer protection/PayPal. Bruker å funke, det.

Du får krysse fingrene :) Potensiale til en egen tråd dette egentlig, "Hva har du kjøpt i øyeblikk med svekket allmentilstand"
 
Hørte av en ansatt i en klokkebutikk for en stund siden at brå bevegelser og støt som kan oppstå ved golfspilling/ skyting ikke er bra for automatiske klokker.

Noe sanhet i dette?
 
Hørte av en ansatt i en klokkebutikk for en stund siden at brå bevegelser og støt som kan oppstå ved golfspilling/ skyting ikke er bra for automatiske klokker.

Noe sanhet i dette?

Nei!

.
.
.
.
.
.
.
.
.

Golf spilling gir ingen nevneverdige støt i klokkearmen. Unntaket er hvis du plasserer klokka på peg'en isteden for ballen.
Det samme gjelder skyting, dvs. skyting med rifle eller hagle. Unntaket her er om du plasserer klokka på kolbekappen eller forran løpet idet du trekker av.

:D :D :D :D


Frode.