Klokkecafé – løst og fast om klokker

Tja, jeg vil nå tro at det blir overført noen "sjokkbølger" til klokka om man holder et grovere kaliber i et tohåndsgrep.
 
Tja, jeg vil nå tro at det blir overført noen "sjokkbølger" til klokka om man holder et grovere kaliber i et tohåndsgrep.
Ja det gjør det men med mindre det er en kanon man holder så går det nok bra. Mine har overlevd store mengder hel og halvautomatisk lek over flere år. Flisegulv og toåringer derimot....
 
Min Longines Silver Arrow fra midten av femtitallet overlevde militærtjenesten uten problemer. Og da inkludert mitraljøse (12-7) og luftvernkanon. Det skal nok veldig kraftig trykk til for at armen ikke absorberer mer enn nok til at klokka holder.

Tror det bare er i kriminalromaner at klokka dør sammen med eieren, så jeg holder en knapp på Frodes uttalelse i denne saken.
 
Min Longines Silver Arrow fra midten av femtitallet overlevde militærtjenesten uten problemer. Og da inkludert mitraljøse (12-7) og luftvernkanon. Det skal nok veldig kraftig trykk til for at armen ikke absorberer mer enn nok til at klokka holder.

Tror det bare er i kriminalromaner at klokka dør sammen med eieren, så jeg holder en knapp på Frodes uttalelse i denne saken.

Mitt ur kommer til å dø ca48timer etter meg:cool:
 
Da er vel den saken avgjort:)

Nei, ikke ut fra de svarene du har fått ovenfor.

Man kan nemlig ikke gi et entydig svar på dette dersom man legger alle automatiske ur i samme kurv.
Det er nemlig store variasjoner i "robustheten" på automatiske klokker, og hvilken bruk/formål de er produsert for.
Noen har vesentlig større sårbarhet/følsomhet for støt/brå bevegelser enn andre. Selv sportsur er ulike her.

Når vi kommer til de tunge komplikasjoner og finmekanikk som enkelte dressur eksempelvis kan ha, vil det være stor grad av risiko å ta dette på armen under en runde golf.
Det er et generelt råd å ikke benytte uret til slikt formål. Fordi det ikke er konstruert for denne form for belastning.
I slik setting vil et mer robust og "mer formålstjenlig" sportsur heller være å anbefale.

For min del har jeg valgt å forholde meg til de velmenende råd fra min AD, og vil aldri utfordre uret på dette.

Mitt generelle "råd" vil være at du stiller det spørsmålet til en AD avhengig av hvilket ur du har.
Better safe than sorry....
 
Nei, ikke ut fra de svarene du har fått ovenfor.

Man kan nemlig ikke gi et entydig svar på dette dersom man legger alle automatiske ur i samme kurv.
Det er nemlig store variasjoner i "robustheten" på automatiske klokker, og hvilken bruk/formål de er produsert for.
Noen har vesentlig større sårbarhet/følsomhet for støt/brå bevegelser enn andre. Selv sportsur er ulike her.

Når vi kommer til de tunge komplikasjoner og finmekanikk som enkelte dressur eksempelvis kan ha, vil det være stor grad av risiko å ta dette på armen under en runde golf.
Det er et generelt råd å ikke benytte uret til slikt formål. Fordi det ikke er konstruert for denne form for belastning.
I slik setting vil et mer robust og "mer formålstjenlig" sportsur heller være å anbefale.

For min del har jeg valgt å forholde meg til de velmenende råd fra min AD, og vil aldri utfordre uret på dette.

Mitt generelle "råd" vil være at du stiller det spørsmålet til en AD avhengig av hvilket ur du har.
Better safe than sorry....
Godt poeng. For min del må jeg skyte inn at urene jeg selv refererer til har vært komplikasjonsløse foruten et modifisert 7750. Og det er heller ikke særlig komplisert for å si det sånn.
 
@Moore stiller som alltid med gode svar.
Gjør et forsøk til å hoppe efter Wirkola.

Allt dette koker ned til statistikk og sannsynlighet. (Ja noe så gøy som statistikk går å bruke @Wangensten ;) ;) )

Du kommer alltid finne brukergruppen A som badet og dykker med sine ur med vannbestandighet på 100m, 50m, 30m og de kommer med stor sannsynlighet anbefalle deg å bade med ditt ur.

Du kommer også finne brukergruppen B som faktisk haft en dårlig pakning på et 200m, 300m-ratet ur som kommer anbefalle deg trykktest og skifte av pakninger før du går ut en regnværsdag.

På samme måte kommer den store majoritet av brukere av ur si at "min klokke tålte ditt og datt" så bare kjør på.

Tilsvarende kommer de som vært uheldige og skrudd sammen IKEA-møbler med sine ur og vært uheldige og dunket in uret på en uheldig måte i Billyhylle si at all form for fysisk aktivitet fordrer Quartz-ur.

Jeg har bare det å si at bruk bruksting med måte og på forsvarlig vis. Forsvarlig som du ser det. Arveklokken efter far skal kanskje ikke med på utdrikkingslag men quartzeateren kan være et valg. Atter andre syns vintage-Rolex egner seg til motlegg når du kløyver ved.
 
Redigert av en moderator:
Nei, ikke ut fra de svarene du har fått ovenfor.

Man kan nemlig ikke gi et entydig svar på dette dersom man legger alle automatiske ur i samme kurv.
Det er nemlig store variasjoner i "robustheten" på automatiske klokker, og hvilken bruk/formål de er produsert for.
Noen har vesentlig større sårbarhet/følsomhet for støt/brå bevegelser enn andre. Selv sportsur er ulike her.

Når vi kommer til de tunge komplikasjoner og finmekanikk som enkelte dressur eksempelvis kan ha, vil det være stor grad av risiko å ta dette på armen under en runde golf.
Det er et generelt råd å ikke benytte uret til slikt formål. Fordi det ikke er konstruert for denne form for belastning.
I slik setting vil et mer robust og "mer formålstjenlig" sportsur heller være å anbefale.

For min del har jeg valgt å forholde meg til de velmenende råd fra min AD, og vil aldri utfordre uret på dette.

Mitt generelle "råd" vil være at du stiller det spørsmålet til en AD avhengig av hvilket ur du har.
Better safe than sorry....


He he, du har jo selvfølgelig helt rett i det. Jeg kunne jo aldri tenkt meg å bære dress uret mitt på jakt. Og siden det var snakk om skyting (i videste forstand) tok jeg det for gitt at skytteren bar et sports ur.

Frode.
 
Over til noe helt annet. Jeg må si jeg synes denne er et veldig friskt innslag om en vurderer chrono. Prisen er jo ikke skremmende heller.
Tudor-Ducati-Fastrider-3.jpg

chrono_42000_silverarab_95730_b_square.jpg

chrono_42000_blackindex_tissu_b_square.jpg
 
Ja Tudor har vært spenstig i det siste. Noe som også reflekteres i en usedvanlig flott og variert katalog fra den kanten.


Black Bay og Pelagos var fantastiske ur som virkelig falt i smak. Her er jeg for så vidt mer usikker, men det er vell en smakssak. "Racingstiper" på rem, som sett på Heritage Chrono var en ting, men her på skiven synes jeg det var noe malplassert.
 
Nei, ikke ut fra de svarene du har fått ovenfor.

Man kan nemlig ikke gi et entydig svar på dette dersom man legger alle automatiske ur i samme kurv.
Det er nemlig store variasjoner i "robustheten" på automatiske klokker, og hvilken bruk/formål de er produsert for.
Noen har vesentlig større sårbarhet/følsomhet for støt/brå bevegelser enn andre. Selv sportsur er ulike her.

Når vi kommer til de tunge komplikasjoner og finmekanikk som enkelte dressur eksempelvis kan ha, vil det være stor grad av risiko å ta dette på armen under en runde golf.
Det er et generelt råd å ikke benytte uret til slikt formål. Fordi det ikke er konstruert for denne form for belastning.
I slik setting vil et mer robust og "mer formålstjenlig" sportsur heller være å anbefale.

For min del har jeg valgt å forholde meg til de velmenende råd fra min AD, og vil aldri utfordre uret på dette.

Mitt generelle "råd" vil være at du stiller det spørsmålet til en AD avhengig av hvilket ur du har.
Better safe than sorry....

Nå har det seg slik at jeg ikke eier klokker med tunge komplikasjoner og finmekanikk og slipper derfor å forholde meg til slike vanskelige avgjørelser.

"Hvilke komplikasjoner passer best til de rutemønstrede golfbuksene?"

Men da jeg i fremtiden håper på å bli det, er dette greit å ta med seg videre.

Takker!