Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg klarer ikke forstå hatet mot etterlignet patina?
Kjøper du for eksempel alltid rå-denim olabukser? Eller er det en mulighet for at det er en tilgjort slitasje på disse også, i form av 'stonewash'?
Etterlignet patina selger, og er et hyggelig kompromiss for de som ikke ønsker (potensielt) skjørt, men autentisk 'vintage'-ur, men liker utseendet. Akkurat som det er noen som kjøper olabuksene sine forhåndsrevet i filler.
Hver sin lyst tenker jeg. Og disse CW-urene var fine.
I mange år så kjøpte jeg utelukkende rådenim ha. Nå har jeg åpnet opp for milde vasker. Man kan jo si at rådenim også etterligner slik jeans så ut i gamledager.

Jeg tror det er like mye at jeg synes det er lite pent, som at det er falsk patina. Og nei jeg er ikke prinsippfast mtp bukseeksempelet.

Ville du malt huset ditt med solbleket maling? Ville du kjøpt en ny bil med skjoldet flekkvis rød lakk?
Hva synes du om den longinesen med falsk patina som skal etterligne fuktskade på skiven?

Jeg er enig i at denne modellen fra cw er ganske fin, og med en annen lume og gjerne en reim som tåler vann. Da hadde de vært enda finere. Synes jeg da.
 
Hvis man skal være en one watch guy med et budsjett på rundt 80k. Hva ville dere valgt? La oss ekskludere Rolex for å gjøre det litt mer interessant.

Omega er det safe svaret. Panerai er noe jeg ville vurdere med glede og interesse.

8
 
Ser ut som om Hamilton endelig svarer på etterspørselen og slipper "Murph"-klokken fra Interstellar.

Teaser:
https://www.instagram.com/p/Btio_znnQRZ/



dffceb1f7a6dcc3fcb44a69a2818e0da.jpg
 
Ser ut som om Hamilton endelig svarer på etterspørselen og slipper "Murph"-klokken fra Interstellar.

Teaser:
https://www.instagram.com/p/Btio_znnQRZ/



dffceb1f7a6dcc3fcb44a69a2818e0da.jpg
Det der er ett stykke svært vellykket klokkedesign. Det var faktisk den modellen som vekket min klokkeinteresse til live igjen i sin tid, så om denne blir allment tilgjengelig har den en selvskreven plass i min lille samling.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Med den nye Intramatic-kronografen, Khaki Field-linjen, flere stilige piloter, undervurderte dykkere og noen veldig flotte klassiske og mer dressy varianter, så synes jeg Hamilton er noe av det beste Swatch Group har å by på. Rimelige klokker med et godt og historisk bevisst design som appellerer til klokkenerder.

Denne har for eksempel vært på kortlisten min i en god stund nå:

Hamilton-Khaki-Navy-Scuba-H82335131_001.jpg


Det er rett og slett merkelig at det ikke finnes en forhandler av Hamilton i Norge. Her er det garantert en etterspørsel som ikke blir tilfredsstilt.
 
Redigert:
Med den nye Intramatic-kronografen, Khaki Field-linjen, flere stilige piloter, undervurderte dykkere og noen veldig flotte klassiske og mer dressy varianter, så synes jeg Hamilton er noe av det beste Swatch Group har å by på. Rimelige klokker med et godt og historisk bevisst design som appellerer til klokkenerder.

Denne har for eksempel vært på kortlisten min i en god stund nå:


Hamilton-Khaki-Navy-Scuba-H82335131_001.jpg


Det er rett og slett merkelig at det ikke finnes en forhandler av Hamilton i Norge. Her er det garantert en etterspørsel som ikke blir tilfredsstilt.

Enig at denne er pent utført designmessig - MEN 10BAR - :rolleyes: - // ikke for det, vet om de som har dykket med tilsvarende ur uten problemer.
 
Enig at denne er pent utført designmessig - MEN 10BAR - :rolleyes: - // ikke for det, vet om de som har dykket med tilsvarende ur uten problemer.

Det viktigste her er nok at den har skru-krone. Hundre meters vanntetthet er i seg selv mer enn nok for vanlig dykking hvor man sjelden passerer 30m. Med bestått trykktest ville jeg ikke hatt noen problemer med å bruke denne, om jeg var en dykker. :)

Det er i det hele tatt litt for mye viktighet knyttet til det å ha hundrevis av meter med vanntetthet for en dykkerklokke. Her er en interessant tråd fra WUS hvor en fyr dykker med en av de billigste digitale klokkene fra Casio, som kun er spesifisert til 30m. Klokken var med på flere dykk og taklet det fint.

https://forums.watchuseek.com/f74/can-i-dive-30m-wr-watch-empirical-experience-1847322.html
 
Redigert:
Det viktigste her er nok at den har skru-krone. Hundre meters vanntetthet er i seg selv mer enn nok for vanlig dykking hvor man sjelden passerer 30m. Med bestått trykktest ville jeg ikke hatt noen problemer med å bruke denne, om jeg var en dykker. :)

Det er i det hele tatt litt for mye viktighet knyttet til det å ha hundrevis av meter med vanntetthet for en dykkerklokke. Her er en interessant tråd fra WUS hvor en fyr dykker med en av de billigste digitale klokkene fra Casio, som kun er spesifisert til 30m. Klokken var med på flere dykk og taklet det fint.

https://forums.watchuseek.com/f74/can-i-dive-30m-wr-watch-empirical-experience-1847322.html

Skal ikke lage noen polemikk ut av dette, men det er i utgangspunktet snakk om gjentatt dykking. Da tror jeg også denne Casioen ville ha fått en "liten lekkasje". ISO6425 operer med 100m dybde - trykk/ 11 kg pr kvadrat cm, så er det egentlig opp til produsenten hvorvidt den er laget for å tåle dette.
 
Skal ikke lage noen polemikk ut av dette, men det er i utgangspunktet snakk om gjentatt dykking. Da tror jeg også denne Casioen ville ha fått en "liten lekkasje". ISO6425 operer med 100m dybde - trykk/ 11 kg pr kvadrat cm, så er det egentlig opp til produsenten hvorvidt den er laget for å tåle dette.

Det kan godt være, men testen viser ihvertfall at selv 30m vanntetthet kan brukes. Min bestefar har hatt en Seiko quartz med 30m vanntetthet på armen siden tidlig 80-tall, og utenom batteribytter har den fått minimalt med ettersyn. Den har vært igjennom flere sommerbad på hytten, som har inkludert utallige stup fra bryggen, og den virker fremdeles fint uten tegn på fuktskader. Den lever nå rolige dager på armen til en 95-åring. :)

En klokke med 100m vanntetthet og skru-krone som er bygget skikkelig burde kunne dykkes med daglig i flere år uten problemer før pakningene byttes ut.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Med den nye Intramatic-kronografen, Khaki Field-linjen, flere stilige piloter, undervurderte dykkere og noen veldig flotte klassiske og mer dressy varianter, så synes jeg Hamilton er noe av det beste Swatch Group har å by på. Rimelige klokker med et godt og historisk bevisst design som appellerer til klokkenerder.

Denne har for eksempel vært på kortlisten min i en god stund nå:

Hamilton-Khaki-Navy-Scuba-H82335131_001.jpg


Det er rett og slett merkelig at det ikke finnes en forhandler av Hamilton i Norge. Her er det garantert en etterspørsel som ikke blir tilfredsstilt.

Enig, snodig at Hamilton ikke har norsk forhandler.
Denne er en av mine favoritter - dog ikke i boksen enn så lenge...

F35A3034-EEAE-4B71-A7C1-9A93E5A7C2E2.png
 
Den er på min liste også - men da "vurdere å kjøpe, men må sees live først". Hvorfor? Fordi den ser tyyykkkk ut.
 
Etter å ha sett bilder på nett i et par uker så har jeg nå bestilt meg Certina DS PH200M. Virker som man får bra value: flott design, 200m, 80t gangreserve. Eneste jeg er litt usikker på er størrelsen og hvordan bezel føles når man roterer den. Har ikke prøvd den på handa selv, men har lest at noen synes den er for stor. Noen som har erfaring med hvordan den er på handa, og hvordan kvaliteten føles?
 
Etter å ha sett bilder på nett i et par uker så har jeg nå bestilt meg Certina DS PH200M. Virker som man får bra value: flott design, 200m, 80t gangreserve. Eneste jeg er litt usikker på er størrelsen og hvordan bezel føles når man roterer den. Har ikke prøvd den på handa selv, men har lest at noen synes den er for stor. Noen som har erfaring med hvordan den er på handa, og hvordan kvaliteten føles?

Jeg bestilte en, men den ble dessverre igjen i butikken. Virkelig flott klokke, med bra kvalitetsfølelse i forhold til pris - men den er alt for stor :(

Skulle gjerne sett at Certina hadde lagt seg nærmere originalen, som er helt perfekt :)
5B5F5103-A3D2-4CDB-9C44-13C1B381CBB9.jpeg