Klokkecafé – løst og fast om klokker

Denne var kul! Synd at de ikke ligger rundt 30-35k…

IMG_4921.jpeg
 
20231003_181508.jpg

Klokken min går for sakte :cautious:
Drøyt 16 sekunder i døgnet i følge watchcheck. Jeg er ikke så veldig opptatt av nøyaktighet da klokkene mine ofte er av armen så lenge at de stopper og jeg uansett må stille dem, men dette er litt irriterende.
Husker ikke påstått presisjon, men er dette så mye at jeg kan/bør gå til Bjerke og klage?
Kjøpte den der høsten -19 (eller - 20)
 
Super Index’er, 0,5mm tykk :cool:

Vis vedlegg 347566
Velger å gå for den konspirasjonsteorien at det er fransk atomavfalls dumping gjennom klokkesalg :D

Seriøs... Jeg savner initiativet Pequignet hadde tatt, og er ikke så imponert over disse små prosjektene som lever på japansk urverk eller kinesisk urverk ettermontert i Frankrike (liksom inhouse).
Man må ikke glemme at det tyngste urmaker miljøet var opprinnelig fransk, før en eksklusiv katolsk religiøs bestemmelse i 1685, fikk alle protestantiske(bla urmakerne) til å flykte til Sveits, og de andre protestante landene rundt Frankrike.
Takk til Paven og Roma....
 
Velger å gå for den konspirasjonsteorien at det er fransk atomavfalls dumping gjennom klokkesalg :D

Seriøs... Jeg savner initiativet Pequignet hadde tatt, og er ikke så imponert over disse små prosjektene som lever på japansk urverk eller kinesisk urverk ettermontert i Frankrike (liksom inhouse).
Man må ikke glemme at det tyngste urmaker miljøet var opprinnelig fransk, før en eksklusiv katolsk religiøs bestemmelse i 1685, fikk alle protestantiske(bla urmakerne) til å flykte til Sveits, og de andre protestante landene rundt Frankrike.
Takk til Paven og Roma....
Tunge tanker for simple EUR550. Men, ikke det, religion og miljøer deromkring elsker penger og jordiske verdier.
 
Tunge tanker for simple EUR550. Men, ikke det, religion og miljøer deromkring elsker penger og jordiske verdier.
Det handler ikke om prisen, men mest om at Frankrike tok seg aldri opp igjen etter +300år.
Bortsett fra med Pequignet.

Det skulle bli lov å nevne det.
Alle tror på at urmakerikunsten kommer fra Sveits. Historisk sett, det gjør det ikke.
Bare synd de fleste som kommer ut nå fra Frankrike, er så overfladiske og ikke rettet mot ekte urmakeri.
Som sagt, alt gikk til helvete når de Huguenots flyktet landet.
Det er en tema selv direktøren av Pequignet tok på høyeste hold i den franske politikken for å kunne overleve.