Klokkecafé – løst og fast om klokker

Hodinkee - An open letter from Roger W. Smith

Recently I witnessed a British watchmaking company claiming to have designed and made their new movement in house in England. If you can’t “kid a kidder,” just try kidding probably the best informed collecting community there is! Within minutes, eagle-eyed watch devotees online realised that the movement in question was designed and made in Switzerland. The fallout was astonishing, but not a surprise, because the watch devotees had been lied to and taken for fools. The statement was quickly retracted. But the damage was done – and not just to the individual company.

Sikkert mange som har sett denne videoen allerede, men jeg satt iallefall med kjeven godt plassert i bordplata da jeg så den. :)

[video=youtube;yIXPplShtg0]https://www.youtube.com/watch?v=yIXPplShtg0[/video]

Takk for tips, mye kult der ute.

Står vel igjen med disse:

Helson
548899d1358418580-meine-helson-shark-diver-bronze-geht-baden-kuenstlich-altern-lassen-dsc0018ry.jpg

Halios
1072937d1367756015-halios-tropik-strap-did-you-choose-15232_10151348538391689_1400174566_n.jpg

Archimede
ARCHIMEDE-pilot-42-bronze-automatic-2.jpg

Olivier
olivier-bronze-diver-watch-00.jpg

Synes Olivier er tøff, men kanskje en Helson 42 eller 45 med brun skive også er kul. Archimeden har jeg sett lite bilder av hvor den har fått fin patina, så litt usikker på legeringen.

Lüm-tec b18 eller b19 slår jeg gjerne et slag for. Passer utrolig godt med coin-edge til bronse, og så er det fantastisk lume, og min går usedvanlig korrekt og. Det påstår urverket er "ultra precision tuned", uten å definere det nærmere.

Bronse er ikke bronse...
Altså alt handler om den patina som skal komme frem senere: Noen ganger kan det bare gå helt skeiv og skitne.
Til nå er det vel kjent at den CuSn8 eller andre veldig similær tysk blandinger som får de beste resultater pga høy inhold i kobber etc.
Den CuSn8 er bare laget i Tyskland: Metallurgi er en kunst og der de tysker står best.
Panerai og Anonimo startet å bruke den og fikk den fra Tyskland: Så lenge kassene er laget i Asia er det ikke helt CuSn8 fordi de tyske produsenter nekter å eksportere rå CuSn8 bronse til Asia.
Det har også vært en god del trøbbel med varemerker som forsynte seg i Asia fordi de leverandør solgt den feil alloy og kassene måte byttes.

Det jeg vet er at mange av de merkene som er presentert der i tråden har kasser som stemmer fra Asia og at Olivier sine får ikke en bra patina over tid: Han fyren ble faktisk tatt med sin falske Tysk skjegg i den kinesisk postkasse ett stund siden...
Det fins ingen ekte CuSn8 under 1000$++ for å si det mildt. Materialet er dyrt.
Alt i alt vil jeg si at varemerkene som får sin bronse fra Tyskland(CuSn8 eller similær blanding) vil stå best når det er snakk om patina.
Jeg har selv ikke noe bronse klokker og har aldri forståt den /super hype/ der men jeg snakker om det jeg har observert på bronse bølgen.
Personlig, hvis jeg burde velge, hadde jeg tatt Aquadive eller Montres Militaire. Spørs om hvis man liker utseenden/størrelsen.
Jeg vet at Helson er veldig populær her på TS og sansynligvis bruker de en del CuSn8/similær blanding også men helt ærlig siden de er montert i Asia med mye komponenter der ifra, ville jeg gå for Aquadive sin kvalitet som er maskinert i Tyskland, montert i Sveits med circa 90% Tysk komponenter og trykktestet i Austria(min DLC var det i allefall)...

Takk for mange svar. Lum Tec seiler opp som favoritt. Da en B18 (sort skive).

Må naturligvis undersøke det @Hammerfjord nevner. Tenker å ha dette som en skitten beater som skal få være med på sjøen og på fjellet.

Redigert av en moderator:
Hammerfjord du mer om metaller enn meg og sikkert majoriteten av oss her på TS, men gjelder dette med eksport av
CuSn8 fortsatt? Helson er satt sammen i Asia, men er produsert i CuSn8, unntatt ur med serienummer under 690. se http://forums.watchuseek.com/f74/helson-benarus-bronze-recall-644688.html
Jeg har en slik bronseklump og patinaen kommer naturlig og kunstig fremkalt.
Heroic18 oppgir også at legeringen er CuSn8, men som du skriver er det flere produsenter som er blitt tatt med buksene nede når de har jukset med legeringen.

@Mathfjeld se Heroic18 sin bronseklokker: http://heroic18.com/product-list.php?category_id=18

Redigert av en moderator:
Ralf som eier Benarus er tysk og har mange kontakter der: De fikk før i tiden, til og med en model lagt i Tyskland med Fricker. Den 1km.
Da er det ikke noe stor problem for Benarus for å få seg CuSn8 fra Tyskland...
For Helson vet jeg ikke helt hvordan de får det til men de må har noen tett kontakter der: Helson er ikke heller en asiatisk født selskap.
De bare få det gjort i østen pga kostnadene.
I Tyskland de er ikke så varmt om å selge direkt CuSn8 til asiatisk klokkefirmer og man må ha noen fotfeste hos dem for å få det til: Så enkelt som det.
Som sagt er ikke bare den CuSn8 som er bra: Men man må si at den kobbertone metalen har er ganske vakker.
Etter det blir det smak og behag.
Men en ting er sikkert: Man får seg top kundeservice med Benarus og Helson så langt jeg vet.
Hvis jeg anbefaler Aquadive, det er pga kvalitet og kontrol som er ett hakk oppover de siste nevnte.

Lüm-tec b18 eller b19 slår jeg gjerne et slag for. Passer utrolig godt med coin-edge til bronse, og så er det fantastisk lume, og min går usedvanlig korrekt og. Det påstår urverket er "ultra precision tuned", uten å definere det nærmere.

Om du har en B1X spandert jeg gjerne en øl om jeg får prøve den en kveld!

Om Heroic18 kan jeg ikke mye men jeg oppfatter det sånn at det er mye asiatisk greie der.
Prisen er rimeligere en andre men de bruker en Miyota, ikke en ETA.
Ingenting feil med den Miyota 9015 i helle tatt: Bare prislappen som er lavere egentlig.
Grei pris i hvert fall, fordi forskjellen mellom disse og de andre merker som har ETA er rundt 400$ og tilsvarer mye mer enn urverks pris forskjell...
Hvis noen laboratorie kunne sjekke at det er ekte CuSn8 selvfølgelig....Mye omstridt der...