Klokkecafé – løst og fast om klokker

Klokker uten markant bezel, hvor skiva utgjør mye av diameteren, virker gjerne større enn de er. Eternaen på 42mm framstår for eksempel som et monster ved siden av ExplorerII, selv om den bare er 2mm større.

IMG_7216.jpg

Interessant poeng, fordi den nye Seikoen min er 46,5mm, men føles faktisk ikke større ut enn Hamilton Pioneeren min som er 43mm, og virker ikke mer voldsom enn Omega PO 8500 på 42mm som jeg hadde før. Dette har nok med nettopp det du snakker om her å gjøre! Den sitter også relativt lavt, noe som selvsagt hjelper på. :)

Til sammenligning:

Seiko SRP637 (46,5mm):

16590054832_0ebe873d55_b.jpg


Hamilton Khaki Pioneer (43mm):

16535770181_f127da88a1_b.jpg


Omega Planet Ocean 8500 (42mm)

14641801243_dbd23f88ac_b.jpg
 
Redigert:
PO

Selv har jeg i "min dårlige fortid" uttalt at en PO skal være 45,5mm, men jeg må innrømme at jeg nå, på mine gamle dager, har begynt å få mer sansen for PO i 42mm...

Hvordan det har seg vet jeg ikke. Det kjennes ikke plagsomt sist da jeg prøvet en 45,5mm, men nå var en 42mm mer tiltalende. Omega har klart å tilpasse designet.

8-D
 
Selv har jeg i "min dårlige fortid" uttalt at en PO skal være 45,5mm, men jeg må innrømme at jeg nå, på mine gamle dager, har begynt å få mer sansen for PO i 42mm...

Hvordan det har seg vet jeg ikke. Det kjennes ikke plagsomt sist da jeg prøvet en 45,5mm, men nå var en 42mm mer tiltalende. Omega har klart å tilpasse designet.

8-D

42mm er ganske optimal syns jeg også. Og jeg har ingen problem med å bære en 45+
Men alt er avhengig om hvordan man har det inn i seg: Noen ganger man har lyst til å ha en stor klokke, noen ganger man har lyst for noen medium greie.
Det kan også bli avhengig om hva man skal gjør: 40-42mm passer seg bra som skru-beater for eks.
Også, jobbinterview er ikke passelig med en 50mm U-Boat syns jeg. Uansett at man kan bære det... Men hver sin lyst:rolleyes:
Skal man ut på puben...Da alt er lov...
Har man planer til å bli ut og møkka over helle byen, da er en solide titanium beater helt perfekt:mrgreen:(Autozilla tar kaken der)
Triksen er å ha klokker fra 40 til 50mm i boksen. Jeg er fornøyd med det for min del.
 
42mm er ganske optimal syns jeg også. Og jeg har ingen problem med å bære en 45+
Men alt er avhengig om hvordan man har det inn i seg: Noen ganger man har lyst til å ha en stor klokke, noen ganger man har lyst for noen medium greie.
Det kan også bli avhengig om hva man skal gjør: 40-42mm passer seg bra som skru-beater for eks.
Også, jobbinterview er ikke passelig med en 50mm U-Boat syns jeg. Uansett at man kan bære det... Men hver sin lyst:rolleyes:
Skal man ut på puben...Da alt er lov...
Har man planer til å bli ut og møkka over helle byen, da er en solide titanium beater helt perfekt:mrgreen:(Autozilla tar kaken der)
Triksen er å ha klokker fra 40 til 50mm i boksen. Jeg er fornøyd med det for min del.

Hmmm....
Helt enig... Jeg ville vært veldig fornøyd med begge.
Min favoritt har alltid vært den hel-Orange... En 42 og en 45.5. Det kunne jeg like!

Skulle jeg velge en burde det kanskje vært 45.5.... Ettersom jeg har en del klokker på 40-42.

Hmmmm..... Tenker...

:cool:
 
Sånn kan det altså gå:

TIEM48v.jpg


Veldig glad for at jeg hadde den på Zulu-rem ellers så kunne jeg nok ha sagt hadebra til denne klokka. Burde vært obligatorisk for arbeidsklokker ;)
 
Godt man har flaksen på sin siden innimellom! Men er det en Zulu? Trodde dette var en NATO, og at Zulu var den som gikk enkel igjennom uten sikkerhetsstroppen? Regner med jeg har misforstått, men ville spørre. @acnorway

Finnes både 3-rings Zulu (som er slik du beskriver) og 5-rings Zulu (som er slik som denne). Kjennetegnet på Zulu er vel ringene og at det er litt tykkere nylon :)
 
Redigert av en moderator:
Sånn kan det altså gå:

BILDE

Veldig glad for at jeg hadde den på Zulu-rem ellers så kunne jeg nok ha sagt hadebra til denne klokka. Burde vært obligatorisk for arbeidsklokker ;)

Samme skjedde meg i går på en litt fuktig bytur - bortsett fra at jeg greide å knekke begge bar'sa samtidig(oddsen?). Fikk litt hjerteinfarkt når jeg så en rem, uten klokke, hengende på håndleddet noen få minutter senere. Fant den på mirakuløst vis igjen, som ny uten så mye som en ripe. Denne lå altså på gulvet på et fullstappa utested. :eek:
 
Det er godt at det virker slik som planlagt, @acnorway!
Enten må det være slik eller så må man ha flaks som @OBHaugland! (Og det skader slett ikke det heller!)

8-D
 
Redigert av en moderator:
Veldig glad for at jeg hadde den på Zulu-rem ellers så kunne jeg nok ha sagt hadebra til denne klokka. Burde vært obligatorisk for arbeidsklokker ;)

Spørsmålet er om det hadde skjedd i det hele tatt dersom det hadde vært en annen type rem? Virker som om belastningen på barettene blir større ved bruk av NATO/zulu. Jeg har opplevd å finne klokka hengende slik et par ganger når jeg har brukt nato i kombinasjon med baretter med "skuldre", som sitter litt grunnere i kassen enn på klokker med gjennomgående stifthull. Aldri opplevd at baretten knekker eller popper ut ved bruk av lenke eller todelt rem.
 
Spørsmålet er om det hadde skjedd i det hele tatt dersom det hadde vært en annen type rem? Virker som om belastningen på barettene blir større ved bruk av NATO/zulu. Jeg har opplevd å finne klokka hengende slik et par ganger når jeg har brukt nato i kombinasjon med baretter med "skuldre", som sitter litt grunnere i kassen enn på klokker med gjennomgående stifthull. Aldri opplevd at baretten knekker eller popper ut ved bruk av lenke eller todelt rem.

Tror du har ett poeng her! Det samme har hendt meg noen ganger ved bruk av nato sammen med baretter med skuldre. Leksen man bør lære er vel at alle klokker bør ha lug-holes :rolleyes:
 
Fant forresten en "Longines" i smykkebøtta på FreTex i går. Den tar solide endelinker til et nytt nivå ved å integrere hele leddet i kassen...:)

E76BF538-0830-49EB-8178-4EBA6B66E1CF_zpsn2palad0.jpg
 
Er dette en ny måte for Seiko å lage pakninger for dykkerklokkene sine, eller har det alltid vært slik med Prospex (pro spesifications) serien? Vet ihvertfall at SKX og de gamle monster modellene bare har pakning i kronen. Kjekt med ekstra beskyttelse. :)

Bilde av den nye SRP637 Prospex (monster tuna) lånt fra WUS:

attachment.php
 
Spørsmålet er om det hadde skjedd i det hele tatt dersom det hadde vært en annen type rem? Virker som om belastningen på barettene blir større ved bruk av NATO/zulu. Jeg har opplevd å finne klokka hengende slik et par ganger når jeg har brukt nato i kombinasjon med baretter med "skuldre", som sitter litt grunnere i kassen enn på klokker med gjennomgående stifthull. Aldri opplevd at baretten knekker eller popper ut ved bruk av lenke eller todelt rem.

I akkurat dette tilfellet tipper jeg det ville skjedd uansett je. Greide å hekte hele klokken i et stilas og rev den rett av :p Utrolig nok ikke et merke på klokken.

Det stemmer nok som du sier at det blir litt ekstra belastning på barettene med NATO, ihvertfall dersom det er litt trangt og remen ligger å presser på baretten. Samtidig så er NATOen så fleksibel at kraften ikke vil bli jevnt fordelt utover hele baretten. Da har den lett for å bøyes.
 
I en nato rem kan de barettene bøyes, derav forkortes og miste gripen fra de lugs hullene raskere enn hvis de er fangst inn i en stål rem sitt rør: Da er det fast, kan ikke bøyes og bare en rive styrke som er kraftig nok til å knekke de små pinner ut av lugs hulene skal gjør at de drar seg av.
 
Da er det fast, kan ikke bøyes og bare en rive styrke som er kraftig nok til å knekke de små pinner ut av lugs hulene skal gjør at de drar seg av.

Var akkurat det som skjedde med klokken nå. Baretten ble ikke bøyd, men de små pinnene hadde rett og slett knekt. (Ja jeg la meg på golvet å lette etter baretten :p )
 
Stemmer nok som dere sier at NATO kan gi litt ekstra belastning på barettene. Kommer selvfølgelig an på hvor hardt man strammer reima også. For min del hekta seg klokken fast i noe ukjent, og jeg røsket til meg armen. Vips så var klokka borte. Var jeg ikke helt ved mine fulle fem i gjerningsøyeblikket - så hvor mye kraft som skulle til for å røske av begge barettene samtidig er uvisst.

På tross av at NATO er fleksibelt, som gjør at barettene kan bøye seg, tror jeg ikke det er så aktuelt problem at de "trekker seg sammen" og dermed popper ut. Med et spenn på 22 mm er det ikke mye slingringsmonn/flex før det simpelthen knekker vil jeg tro.