Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg har ett par monster baretter i 22mm og som ser ultra solid ut.
De kom med en isofrane rem fra Aquadive.
Disse er det man trenger for å ikke miste klokken uansett med en nato.
Mest av barettene er tynn og ikke skapt for nato rem bruk.
Man må ikke glemme at de første nato remmer var skapt for å brukes på militære klokker som hadde massive baretter i stål sveiset på kassen.

Noe sånn er også greit hvis man har nok plass mellom kassen og baretten:
http://www.ebay.com/itm/10-pcs-Heav...t=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item92af23f5e0
 
Redigert:
Jeg betaler ikke for tek.no sin pluss utgave, men denne artikkelen så interessant ut. Når jeg ser sånt tenker jeg med en gang på om det blir mulig å "printe" ut deler til urverk, skiver, visere osv. i fremtiden. Denne her ser jo lur ut med at du bare printer ut delen i høyden på en flate. For å få den løs er det vel bare kutte den ut og pusse vekk overflødig materiale. Må selvsagt komme langt nok til at det kan printes i metall først, men det er jo en tanke... :)

Dette ville jo være gull verdt i klokkeverdenen, og da spesielt med tanke på deletilgang og service av eldre klokker. Om man trenger et tannhjul til et utgått urverk i en vintage klokke, så kan det enkelt printes ut. De større klokkemerkene burde seriøst satse litt på R&D av denne teknologien selv synes jeg.

http://www.tek.no/artikler/hvorfor-printe-i-3d-nar-du-kan-printe-i-2-5d/167716
 
Redigert:
Jeg betaler ikke for tek.no sin pluss utgave, men denne artikkelen så interessant ut. Når jeg ser sånt tenker jeg med en gang på om det blir mulig å "printe" ut deler til urverk, skiver, visere osv. i fremtiden. Denne her ser jo lur ut med at du bare printer ut delen i høyden på en flate. For å få den løs er det vel bare kutte den ut og pusse vekk overflødig materiale. Må selvsagt komme langt nok til at det kan printes i metall først, men det er jo en tanke... :)

Dette ville jo være gull verdt i klokkeverdenen, og da spesielt med tanke på deletilgang og service av eldre klokker. Om man trenger et tannhjul til et utgått urverk i en vintage klokke, så kan det enkelt printes ut. De større klokkemerkene burde seriøst satse litt på R&D av denne teknologien selv synes jeg.

http://www.tek.no/artikler/hvorfor-printe-i-3d-nar-du-kan-printe-i-2-5d/167716

Interessant!
Håper noen har en PDF av den å legge ut her...

:cool:
 
Aktivitetsmåler/Pulsklokke

Noen som gjort seg formeninger eller lest seg opp / brukt (Pulsklokker) Aktivitetsmåler?

Sett på Jawbone Up3 og Polar M400/V800. Fitbit er vel også et alternativ.

Kollega hadde ny Polar og digget idéen å måle aktivitet/søvn.
Om ikke for noe annet så for å få en spark derbak at jeg beveger meg for lite :)

Jawbone er jo ganske beskjeden og "diskre", vil jo helst ikke erstatte uret eller gå med dobble klokker.
 
Noen som gjort seg formeninger eller lest seg opp / brukt (Pulsklokker) Aktivitetsmåler?

Sett på Jawbone Up3 og Polar M400/V800. Fitbit er vel også et alternativ.

Kollega hadde ny Polar og digget idéen å måle aktivitet/søvn.
Om ikke for noe annet så for å få en spark derbak at jeg beveger meg for lite :)

Jawbone er jo ganske beskjeden og "diskre", vil jo helst ikke erstatte uret eller gå med dobble klokker.


Bruker Fitbit Flex og det funker heilt fint, måler søvn og teller skritt og diverse. Ser ut som eit svart armbånd og merker ikkje at eg har det på armen. Det har ikkje skjerm men kun noken små dioder som viser prosentvis kor langt du er kommen på dagsmålet. Må logge på med mobil eller pc for å sjå eksakt. Eineste minus er at det må lades ca kvar 5. dag.
 
Noen som gjort seg formeninger eller lest seg opp / brukt (Pulsklokker) Aktivitetsmåler?

Sett på Jawbone Up3 og Polar M400/V800. Fitbit er vel også et alternativ.

Kollega hadde ny Polar og digget idéen å måle aktivitet/søvn.
Om ikke for noe annet så for å få en spark derbak at jeg beveger meg for lite :)

Jawbone er jo ganske beskjeden og "diskre", vil jo helst ikke erstatte uret eller gå med dobble klokker.

Jeg har lurt på akkurat det samme, og sett mest på Fitbit Charge HR. Bekymra for at det skal bli litt klumpete til høyrearmen, og nekter å ikke bruke mekanisk ur.
 
Eg angrer litt på at eg ikkje kjøpte denne (bilde stjelt fra internett)

Garmin vivofit.
Er omtrent samme størrelse som Fitbit flex men har skjerm og treng ikkje lades. (har batteri som varer eit år) :)
 
Eg angrer litt på at eg ikkje kjøpte denne (bilde stjelt fra internett)

Garmin vivofit.
Er omtrent samme størrelse som Fitbit flex men har skjerm og treng ikkje lades. (har batteri som varer eit år) :)

En fordel er formen. Det er (kan brukes som) armbånd. Da tar den ikke klokken sin plass..

:cool:
 
Poster denne hodinkee artikkelen litt i forlengelsen av posten min om 3d printing på forrige side:

Posten min:

Jeg betaler ikke for tek.no sin pluss utgave, men denne artikkelen så interessant ut. Når jeg ser sånt tenker jeg med en gang på om det blir mulig å "printe" ut deler til urverk, skiver, visere osv. i fremtiden. Denne her ser jo lur ut med at du bare printer ut delen i høyden på en flate. For å få den løs er det vel bare kutte den ut og pusse vekk overflødig materiale. Må selvsagt komme langt nok til at det kan printes i metall først, men det er jo en tanke... :)

Dette ville jo være gull verdt i klokkeverdenen, og da spesielt med tanke på deletilgang og service av eldre klokker. Om man trenger et tannhjul til et utgått urverk i en vintage klokke, så kan det enkelt printes ut. De større klokkemerkene burde seriøst satse litt på R&D av denne teknologien selv synes jeg.

http://www.tek.no/artikler/hvorfor-printe-i-3d-nar-du-kan-printe-i-2-5d/167716


Er litt å tenke på. En ting er at det må finnes nok urmakere som kan reparere, men det andre poenget er at det må være mulig å få tak i deler også. Merker som Patek og Zenith lager deler ved behov, men de fleste andre har en policy hvor de kun garanterer deler i et visst antall år (oftest 10-15år) etter produksjonen av et urverk eller en klokke går ut av produksjon. Vet at Grand Seiko fikk kritikk for at de kun garanterte i 10 år, noe som var latterlig for så dyre klokker, og tok dette til seg og skal visstnok nå ha forandret policyen til å beholde deler i "uoverskuelig fremtid". De billigere Seiko modellen fikser så vidt jeg vet problemet ved at nye urverk alltid bygger på forrige versjoner, slik at deler kan byttes imellom dem.

Denne teknologien, om den utvikles for klokkebruk selvsagt (noe klokkermerkene burde gjøre en innsats i), burde jo i det minste løse delelager problemet ved at det bare enkelt lages nye deler ved behov, på bestilling. Hadde jo vært fint om alle klokkermerker i fremtiden kan garantere servicedeler i uoverskuelig fremtid slik Patek gjør nå. :)
 
Redigert:

Interessante betraktninger, men når det gjelder Mr. Conns konkrete eksempler tror jeg han har vært litt uheldig. Såkalte flagship boutiques hvor det er fokus på å selge nytt framfor å reparere gammelt er kanskje ikke rette stedet å henvende seg med slike forespørsler. Enhver urmaker (ikke nødvendigvis Breitling AD i sentrale London og ikke optikere med licence to sell watches) burde kunne åpne baklokket på den Breitlingen og sjekke om det er et "obvious problem" eller ei. Når det er sagt, RSC på St. James' Square skiftet glass på min Daytona uten å mukke mens jeg ventet (ringte riktignok på forhånd og avtalte), så hvis de ikke har endret policy radikalt de siste 4-5 årene tar de nok et pakningsbytte på en Sub også.
 
zyiqYwi.jpg