Klokkecafé – løst og fast om klokker

Klokker skal brukes. Uansett alder. Nye eller gamle. Det vil alltid være trist med riper og hakk enten det er nytt eller gammelt. Jeg har sett bilder av gamle Rolex som ser ut til å ha vært brukt til å rubbe båt med. Det er uansett ikke sjarmerende...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Rart åssen hjernen fungerer... Invicta får så mye tyn at jeg får lyst på en. :-$ Kan ikke noen skryte litt så kommer jeg over det...
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Har nettopp lest, og anbefaler på det varmeste On the Ball av George Wolff. Handler om Ball Watches og hvordan Webb Ball synkroniserte klokker og tider i USA i jernbanens ungdom. Virkelig morsom bok. :)

“After an investigation that covered four months I got my plans concretely formed and put them into operation. Local time inspectors, the best mechanics obtainable, were appointed at the end of every division on the Lake Shore road. Conductors and engineers were required to have their watches examined every two weeks. If the watch fell behind or gained thirty seconds in fourteen days, it had to be repaired or regulated immediately. Small cards were given to engineers and conductors and complete records of their watches were written down in ink at least once in two weeks by the official inspectors.”

Sitat Webb Ball, ca 1910. 30 sek på to uker er respektabelt det. Hadde vært fornøyd med det i dag jeg.



"Just how many local times there were is not known, but the extent of confusion is shown by the fact that Wisconsin had 38 different local times, Illinois 27, and Indiana 23. Prior to 1883, the nation’s railroads were operating on as many as 100 different times! In one large Eastern city there were actually six varying time standards governing arrivals and departures of trains. A traveler going from Maine to California would have to change his watch dozens of times. When it was noon in Chicago it was 12:31 in Pittsburgh, 12:24 in Cleveland, 12:17 in Toledo, 12:13 in Cincinnati, 12:09 in Louisville, 12:07 in Indianapolis, 11:50 in St. Louis, 11:48 in Dubuque, 11:41 in St. Paul, and 11:27 Omaha."

:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og aek
Har nettopp lest, og anbefaler på det varmeste On the Ball av George Wolff. Handler om Ball Watches og hvordan Webb Ball synkroniserte klokker og tider i USA i jernbanens ungdom. Virkelig morsom bok. :)

“After an investigation that covered four months I got my plans concretely formed and put them into operation. Local time inspectors, the best mechanics obtainable, were appointed at the end of every division on the Lake Shore road. Conductors and engineers were required to have their watches examined every two weeks. If the watch fell behind or gained thirty seconds in fourteen days, it had to be repaired or regulated immediately. Small cards were given to engineers and conductors and complete records of their watches were written down in ink at least once in two weeks by the official inspectors.”

Sitat Webb Ball, ca 1910. 30 sek på to uker er respektabelt det. Hadde vært fornøyd med det i dag jeg.



"Just how many local times there were is not known, but the extent of confusion is shown by the fact that Wisconsin had 38 different local times, Illinois 27, and Indiana 23. Prior to 1883, the nation’s railroads were operating on as many as 100 different times! In one large Eastern city there were actually six varying time standards governing arrivals and departures of trains. A traveler going from Maine to California would have to change his watch dozens of times. When it was noon in Chicago it was 12:31 in Pittsburgh, 12:24 in Cleveland, 12:17 in Toledo, 12:13 in Cincinnati, 12:09 in Louisville, 12:07 in Indianapolis, 11:50 in St. Louis, 11:48 in Dubuque, 11:41 in St. Paul, and 11:27 Omaha."

:D

Jeg skammer meg nesten der....
Når det gjelder dette klokkemerket så har mine assosiasjoner kommet for nær BALL-genserne fra 80-tallet...

1508318-9-1353688038230_0.jpg


Som følge av disse pastellfarvede plaggene med prangende logoer har gitt klokkemerket en relasjon til noe som hører hjemme hos Glitter på storsenteret.....

8
 
Med disse litt lysende tallene, så jo; den blir fin med BALL-genser!
Andre pastell-farver, puddel-hår og opprevne olabukser. Dette lukter bra!

Den nederste passer best til dress!

8
 
Resultatet av å lese artikkelen ble ny klokke! Blir dog en stund til, får den sannsynligvis ikke før i midten av september.
 
Seikoen hadde vært strøken om de hadde fjernet dag/dato. Synd at alt for mange dressklokker ødelegges med for mye surr på skiva som er helt unødvendig på en klokke som skal være stilren og enkel.
 
Seikoen hadde vært strøken om de hadde fjernet dag/dato. Synd at alt for mange dressklokker ødelegges med for mye surr på skiva som er helt unødvendig på en klokke som skal være stilren og enkel.

Grunnen til at det heter Seiko 5:
http://www.seikowatches.com/5sports/seiko5story/why5.html

The watch had five key attributes :
1. Automatic winding
2. Day/date displayed in a single window
3. Water resistance
4. Recessed crown at the 4 o’clock position
5. Durable case and bracelet


Så da er det vel en del av greia å ha dag/dato..
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Loevhagen