Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det er en morsom Rado fra 2001 ute på finn med automatisk urverk som jeg finner det vanskelig å ikke kjøpe. Kan noen stoppe meg? Er Rado overpriset? Dårlig urverk? Tar alle unnskyldninger for å slippe!

Det er en morsom Rado fra 2001 ute på finn med automatisk urverk som jeg finner det vanskelig å ikke kjøpe. Kan noen stoppe meg? Er Rado overpriset? Dårlig urverk? Tar alle unnskyldninger for å slippe!
Hm, gjetter på at det er Diastar 200m. Siden du leter etter en brems:
- Det er en veldig datert kasseform, og slik jeg har forstått det så er noe av materialet tungsten. Hva skjer hvis du møter på et hissig dørhåndtak? Kan det fikses?
- Lenken og kronene er i pvd (?) gullfarge, hvis du skal bruke til vanlig må du være komfortabel med at det blir ganske synlig slitasje.
- Det nevnes ingenting om service, på 25 år. Kanskje grei deal på 5000, men ikke så kult når service også kommer på 5000?

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Hm, gjetter på at det er Diastar 200m. Siden du leter etter en brems:
- Det er en veldig datert kasseform, og slik jeg har forstått det så er noe av materialet tungsten. Hva skjer hvis du møter på et hissig dørhåndtak? Kan det fikses?
- Lenken og kronene er i pvd (?) gullfarge, hvis du skal bruke til vanlig må du være komfortabel med at det blir ganske synlig slitasje.
- Det nevnes ingenting om service, på 25 år. Kanskje grei deal på 5000, men ikke så kult når service også kommer på 5000?
Takk for gode motargumenter! Det eneste jeg kan si er at jeg elsker rare og daterte fasonger. Mine to mest brukte klokker er Certina DS-2 og 1968 chrono. Service er jo absolutt noe å ta i betraktning.

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og MikroKrone
Takk for gode motargumenter! Det eneste jeg kan si er at jeg elsker rare og daterte fasonger. Mine to mest brukte klokker er Certina DS-2 og 1968 chrono. Service er jo absolutt noe å ta i betraktning.
så vi er her? :mrgreen:
IMG_1284.jpeg

Imponerende av Fears/Studio Underd0g å selge ut alle 200 Gimlets i løpet av British Watchmaker’s Day. Ingen lavthengende frukter til oss andre, med andre ord. Men en lovnad om noe mer drink-relatert! Gleder meg allerede til Fears/SUds versjon av Black Velvet.

IMG_0926.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg kom tilfeldigvis over denne saken fra 1925 , og forstod ikke først hvorfor Alf Lie skulle være så berømt.
Studio, Alf Lie, 1925, Kringkastingsselskapet 2.jpg

Svaret var at Alf Lie leverte tidssignalet til det private Kringastingsselskapet A/S som startet regulære sendinger 29. april 1925. Det ble innlemmet i NRK i 1933 da staten fikk kringkastingsmonopol.
Tidssignal 1925 2.jpg

Før det var man avhengig av enten å ha en mottager som kunne ta inn signaler fra utenlandske sendere, eller bruke signalet som telegrafvesenet sendte ut to ganger i uken, for å få korrekt tid. I Kristiania/Oslo hadde først Obersvatoriet og senere Glasmagasinet og Sjømannskolen visuelle tidssignaler som kunne sees fra store deler av byen,
Tidssignaler Middagsavisen 020625 2.jpg

Når jeg var i nærheten, måtte jeg stikke bortom for å få sett det første norske tidssignalet, tidsballen på Observatoriet
Vis vedlegg 394475

• Liker
Reaksjoner: chrbir