Klokkecafé – løst og fast om klokker

hamilton-khaki-field-murph-38-white-dial-close-up.jpg

34339228-763hk22dv5uio9s05t4knmt2-ExtraLarge.jpg

Greit nok å være uoriginal innen rimelighetens grenser, men "hvorfor trenger denne eksistere" er et spørmsål jeg stiller. Jeg regner med at "for å tjene penger" er svaret, men hvis dette er billige ting kan jeg nesten leve med det.

Logoen... Huff... Den voldsomt ubalanserte teksten på bunnen som sier "watch of Norway". Stinker av kynisme.
Det finnes ikke mye logikk her nei.

Hvem er kundene?
Har han så mange venner med for mye penger?
Hvor skal disse selges? I et museum av en butikk i nedre Telemark?
Hvorfor vil man ha dette i stedet for et merke(r) som har en historie og et navn i klokkehistorien?
Hvorfor lage noe stygt og så lite originalt hvis man skal være "indie".
Hvor kommer delene fra? Er det laget og montert i Norge?
Logoen er vel ikke nødvendig å stille spørsmål ved. Han gadd vel ikke legge mer innsats i den enn i klokkene.

Det er langt flere spørsmål enn svar her.

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Man gjør en rapport på noe om det er interessant for seg selv, og de andre.
Er det noen her som brenner for en rapport på sånn klokke?
Meld deg inn hvis du gjør det ;)

• Haha
Reaksjoner: GrimReaper
Det er vel ganske vanskelig å lage noke originalt i diver segmentet etterhvert men det her var vel heller et slett forsøk .
Nei, det er ikke så vanskelig å komme med noe litt originalt.
Men ja, de fleste hoved designene er allerede på banen, og da kommer man fort nær noe som er allerede gjort.
Det koster å ta alt fra "scratch", og det er lettere å kjøpe "katalog kasser" i Asia.

Nei, det er ikke så vanskelig å komme med noe litt originalt.
Men ja, de fleste hoved designene er allerede på banen, og da kommer man fort nær noe som er allerede gjort.
Det koster å ta alt fra "scratch", og det er lettere å kjøpe "katalog kasser" i Asia.

En ting er kassene , men skive , visere og bezel sammen med reim/lenke burde en jo klare å få noke meir spenstig ut av

Uti fra bildene ser jeg klokker som later til å være av en kvalitet som er noenlunde i tråd med prisklassen, og jeg ser ikke helt noen åpenbare tegn som skal tilsi at dette er "katalogklokker" og "kina" (sistnevnte er for øvrig et begrep som burde fases helt ut, for det lages så utrolig mye bra i Kina. Det handler bare om hvor mye man er villig til å betale for det).

Saastad har masse kontakter i bransjen, og har tidligere jobbet tett med sveitsiske underleverandører. Han er vel ikke akkurat kjent for å ta noen snarveier når det gjelder egne klokker, og som tidligere påpekt virker det som om dette er et prosjekt som i realiteten har vært jobbet med i flere år. Det vil overraske meg stort om han har sittet å krysset av i en katalog.

Jeg syns derfor at mye av kritikken som går på "Kina" og "katalog" fremstår som ganske urimelig. Si heller at du syns det ser ræva ut, og at designet minner om billige drittklokker.

Jeg er også litt usikker på hvor relevant det er egentlig er å diskutere hvor delene er laget, eller hvor klokkene monteres. For selv med "Norwegian" i navnet, så er det vel ikke slik at merket hevder å produsere klokkene i Norge? Og skulle det vært noe krav om å produsere de viktigste delene i Norge for å kalle seg et "norsk klokkemerke", så er vel fakta at vi ikke har et eneste norsk merke.

De aller fleste små merker som dette (uavhengig av hvilket land de har hovedkontor i) er jo stort sett bare design og produktutvikling. Om Sellita-verkene dyttes inn i en kasse i Porsgrunn eller av en erfaren tekniker ved en fabrikk et annet sted er vel ikke så veldig viktig, spør du meg.

Syns jeg navn, logo, design, markedsføring er ræva? Ja, helt på jordet. Men det finnes mange ræva klokker, og jeg orker ikke å marinere i det. Det dreper gleden i klokkeinteressen for meg.

Har historien vist at norske klokkekjøpere likevel biter på? Ja, så altfor mange ganger tidligere.

Hvordan og hvorfor kan man nesten bare spekulere i, men kortversjonen er vel noe sånt som at det finnes mange ulike tilnærming til klokker, og at ikke alle folk har samme forutsetninger for å kunne dyrke hobbyen slik majoriteten av oss her inne gjør...

Når jeg snakker om "katalog klokker", er det snakk om forskjellige ferdige produkter som settes sammen med opsjonell kustomisering.
Det kan gjøres litt overalt, inkludert i Sveits, Tyskland etc.
Man kan også få alt spesielt designet hos de fleste aktørene i bransjen.
Ickler eller Dekka blant andre, er nok en god mulighet til fortsatt rimelige priser.

Sollier Lemarchand jobber for Serica?

Sant nok kan det bli super kvalitet fra Kina.
Longio har bevist seg på markedet i mange år allerede, og andre kan nok inkluderes innen samme sirkel.

Men poenget handler mest om å bli gjennomsiktig for å kunne skape tillit.
Det er bare god reklame å få delene fra Ickler, da er det lite vits å gjemme dette.

Og når det gjelder NWC, var det veldig lite gjennomsiktighet på lanseringen, og selvfølgelig skaper det mye spekulering.
Et godt eksempel på hvordan mange mikro-varemerker har gjort det ekstremt godt med åpenhet, er samarbeidet med Fricker.

Det beviser at noen ganger, kan åpenhet hjelpe enormt.

Når jeg snakker om "katalog klokker", er det snakk om forskjellige ferdige produkter som settes sammen med opsjonell kustomisering.
Det kan gjøres litt overalt, inkludert i Sveits, Tyskland etc.
Man kan også få alt spesielt designet hos de fleste aktørene i bransjen.
Ickler eller Dekka blant andre, er nok en god mulighet til fortsatt rimelige priser.

Sollier Lemarchand jobber for Serica?

Sant nok kan det bli super kvalitet fra Kina.
Longio har bevist seg på markedet i mange år allerede, og andre kan nok inkluderes innen samme sirkel.

Men poenget handler mest om å bli gjennomsiktig for å kunne skape tillit.
Det er bare god reklame å få delene fra Ickler, da er det lite vits å gjemme dette.

Og når det gjelder NWC, var det veldig lite gjennomsiktighet på lanseringen, og selvfølgelig skaper det mye spekulering.
Et godt eksempel på hvordan mange mikro-varemerker har gjort det ekstremt godt med åpenhet, er samarbeidet med Fricker.

Det beviser at noen ganger, kan åpenhet hjelpe enormt.

Når "katalogklokker" kom opp i tråden tidligere, ble det åpenbart brukt som et nedsettende begrep, hvor man hinter til en bakenforliggende latskap og opportunisme. At man har mekket et klokkemerke på 1-2-3 ved å f.eks. trykke logoen sin på en ferdig klokke, eller klokke bestående av allerede eksisterende og kompatible komponenter. Altså det som ofte refereres til som "private label".

Ja, det finnes utallige fabrikker/underleverandører, som både leverer ferdige komponenter men kanskje mer aktuelt produserer opp kundens ønskede design. De fleste mikromerker og mindre aktører forholder seg nok likevel til mellomledd, som på sin side bringer prosjektene sammen og har nettverk av leverandører.

Også store etablerte merker benytter underleverandører, og kanskje også mange av de samme fabrikkene som mikromerkene ofte da indirekte jobber med.

Joda, åpenhet er fint osv. Men så sant ikke merket skryter av å gjøre alt selv (men ikke gjør det), så betyr det vel egentlig ikke så veldig mye nøyaktig hvilken lille fabrikk langt opp i fjellene i Sveits, eller i utkanten av en kinesisk storby, som produserer hva? Så lenge kvaliteten er god?

Når det er snakk om eksklusive håndverksprodukter så er selvfølgelig situasjonen en annen – da betaler man jo ofte for finish og håndverksmessige egenskaper. Men på en industriell verktøyklokke?