Ang. Christopher Ward 12:
Jeg var også litt lunken til den da jeg først så den, men nå er den nesten på "MÅ HA!"-nivå.
Ja, den likner på mye annet. Tissot PRX, Nautilus, Royal Oak, Zenith Defy Skyline, VC Overseas, IWC Ingenieur, GP Laureato, Maurice Lacroix Aikon, Czapek Antarctique, m.fl, men alle de likner jo på hverandre også, og CW er i det minste ærlige om at de er inspirert av Genta-design, og pakker det ikke inn i lyrisk tåkeprat som de andre. Ja, den låner litt fra Czapek, men
det er ikke sååå rart når man vet at Adrian Buchmann, designsjef hos CW, er samme mann som designet Antarctique for Czaptek. Og da er det jo ganske fett at 12 vel koster 1/20 av det Antarctique gjør.
12 later til å ha en alldeles fantastisk passform og finish, er tilgjengelig i titan, med COSC-sertifisert SW-300 og tykkelse på UNDER 9mm, i tillegg til i stål, til bare "litt over PRX-pris" med SW-200 og fremdeles ganske nette 10mm tykkelse.
Jeg har blitt en fan.
Som Jon Henrik er inne på, (vel, nesten) har dette designet nesten blitt et standarddesign som mange har sin variant av i porteføljen, så man kan nesten ikke lenger snakke om at det ene er en kopi av det andre. Kall det Genta-inspirert søttitalls-design med integrert lenke. F.eks. GP er ikke noe mer eller mindre kopi av Royal Oak enn det 12 er.
...Og det må vel være helt greit? Ingen kjeftet på Genta da Ingenieur liknet på Nautilus? (Men da fantes selvsagt ikke YouTube heller.)
Ellers måtte vi vel mene at hver eneste dykkeklokke er en Submariner- eller Fifty Fathoms-kopi også.