Klokkeplaner for 2015?

Jeg håper først og fremst på at flippesyken avtar, noe jeg har merket i det siste....NOT Heldigvis så har jeg noen klokker i boksen som har stor sentimental verdi og som gir meg godfølelsen ved bruk. Er imidlertid på jakt etter en strøken Rolex 116610 LN, Rolex datejust med fluted bazel og jubilee lenke( Hvit skive), Rolex 5513 og en Rolex 1680. Kommer helt sikkert til å prøve ut mye annet gøy også i 2015 Ja, og så var det en DJII.

Edit: Rolex 116610LN kjøpt, Rolex datejust 116334 med blå skive bestilt og leveres innen få dager. Klokkeåret har med andre ord startet på en god måte:)
Nevner også at jeg er på jakt etter en AP15300 med hvit skive:D

Selge alt annet enn min 114060 og legge til en sort 216570. Deretter er det game over for min del, inntil kåken er pusset opp og madam Mim er fornøyd.

/TF

Valg av automatic:)

Klokkeplanen for 2015 har foreløpig fått en løsning. (måtte det vare en stund).
Som mange andre har jeg alltid vært opptatt av klokker. Men det var først etter erfaring med en "tyrkisk Rolex" det begynte å ta av da den er mekanisk (forøvrig noe jævla drit bortsett fra lenke og kasse. Har smurt den med WD40 så den begynte å gå igjen.Rotoren eller hva det heter ramla også av. Men klarte å skru den på igjen da jeg fant den bittelille skruen som lå løst inni klokka.) Samt "slakting" av bestefars gullklokke.(bare lenken ble solgt, den gamle Certinaen fra 60 tallet beholder jeg da den fortsatt går fint og har affeksjonsverdi. Den har fått krokodillerem og tar seg bedre ut nå)
Resultatet ble en klokkekonto som det brenner etter å bruke. Alt i Rolex submarinerstil er blitt sjekket og sjekket ut bortsett fra Longines Hydroconquest som tilfredstilte stilen jeg så etter. Men så fikk jeg plutselig kalde føtter. Var det EGENTLIG det jeg var ute etter. Fikk opp øynene for at det finnes mange fine mekaniske klokker. Liker også en uformell stil og øynene falt på Hamilton Khaki King.
Denne høster mange lovord, og jeg synes det er spesielt at dag og dato vises kl.12. Men det som er aller mest dragende med klokka er at jeg kan titte inn på mekanikken fra baksiden! Den er nå bestilt og jeg venter i spenning. Den tyrkiske Rolexen førte ihvertfall til en reell klokkeinteresse. Klokkekontoen videreføres da jeg etterhvert tenker på å ha ihverfall en mekanisk klokke til.

2015 er året jeg fyller 30, dvs goodwill fra dama og en veldig god unnskyldning for å trøkke til.
To klokker har gått ut, ingen har kommet inn. Hva som kommer inn, vet jeg ikke. Ønskelista er lang, men heller mot en Rolex evt IWC eller Omega. Vanskelig valg, men en klokke kan jeg garantere :D

Oppdatering...

Da var ett års intens grubling unnagjort og etter å ha vippa frem og tilbake mellom Submariner og Speedmaster helt til det siste, så falt valget på Speedmaster. Det var den som gav den svært subjektive og viktige go´følelsen. Var svært fornøyd med å kunne ta med meg en Speedmaster moonwatch med safirglass ut fra urmaker Bjerke.
Dette er en "Gratulerer, du har klart å slutte å snuse i ett år"-klokke. Egentlig skulle klokka først vært kjøpt i midten av mars, men med 7 % økning i pris fra mandag av og klokka inne, ble handelen forsert. Så få vi se om jeg klarer å vente med å åpne den til mars, eller om fristelsen blir for stor. Jeg heller nok mot det siste... :D

Jhakon

2014 var året jeg gikk fra å kjøpe 15-20 moteur, til å innse at Omega, Breitling eller Rolex ikke bare er for "søkkrike folk". Basillen beit meg i nakken, og jeg har vel egentlig bare latt den få suge seg mer og mer fast :cool:

Det har allerede blitt et par spontankjøp i løpet av 2015, men alle har vært innenfor ønskelisten fra før.
Planene frem til sommeren blir å teste ut flest mulig modeller, for deretter å annskaffe en GMT Master Pepsi fra sent 90-tallet. Subben skal også testes, såklart :)
Mulig mesteparten av boksen går ut, men å ha 1-2 klokker som jeg setter pris på, er bedre enn 8 klokker som tar opp unødvendig kapital ;)

Ingen barn i år så ingen store klokkekjøp.

Har kun 1 klokke som står på wishlist og det er en Nomos Ahoi Atlantik. Om selvangivelse er like positiv som jeg håper blir det mest sannsynligvis den klokken som årets sommerklokke.

DSC_7126.jpg

@Rene : den Nomos'en er noe av det som trigget godfølelsen min mest siste tiden (helt "riktig" med den uten dato)
Anbefaller deg (hvis du ikke gjort det) å gå inn på hjemmesiden deres og bestille 2015-katalogen gratis.

Redigert av en moderator:
Etter en "pangslutt" på 2014, så har jeg lovt meg selv og samboeren å ta det litt roligere i 2015... Hulken skal etter planen beholdes og inn kommer en 16710 Pepsi/Coke og/eller en 214270. Jeg er usikker på om jeg skal holde meg til bare Rolex, eller om jeg tør å prøve noe annet på veien. Vi får se :)

God Jul!

EDIT: SD kjøpt og Hulk solgt! Prøve å få inn en 16710 Pepsi før sommeren :) og/eller en Speedy. Da er jeg faktisk fornøyd for i år.

@Rene : den Nomos'en er noe av det som trigget godfølelsen min mest siste tiden (helt "riktig" med den uten dato)
Anbefaller deg (hvis du ikke gjort det) å gå inn på hjemmesiden deres og bestille 2015-katalogen gratis.

Takk, jeg synes at den bør være uten dato for å holde skivet så clean som mulig.

Jeg skal bestille en katalog i dag, alltid gøy med et gratis magasin!

Speedy allerede i januar (forhåpentligvis), og så muligens en Visodate litt senere. Hvis begge går i orden vil jeg i så fall ha "skikkelige" ur til nesten enhver anledning. Men, som student skal jeg nok allikevel klare å slå meg litt til ro med en Speedy.

Etter å ha fått tak i Speedy i januar, er jeg egentlig blitt mer usikker på hva som blir neste klokke. Visodate er fortsatt aktuelt, men heller mer og mer mot å kjøpe et vintage dressklokke. Har jo egentlig allerede en dressklokke, men den er jo quartz, og gleden over å ha den på armen blir da noe mindre. En vintage Vulcain Cricket er vel det ultimate per dags dato.

Tja... Drømmer som vanlig om Explorer 1. At @Loevhagen til stadighet poster bilder av 14060 gjør at den også holdes varm. Ellers nærmer jeg meg snart førti og har tenkt litt på å gi faen og være hodeløs ; med andre ord JLC Navy Seals, selv om den har verdens mest utsatte krone og tidenes styggeste baklokk. Eller Cartier Diver fordi den bare er dødstøff selv om den sier; smør inn rompa mi med vaselin. Evt en Trilogy FF siden @Hopalong aldri lot seg affisere av mine tilnærmelser i spandex med tanke på heftig rabatt på hans 40mm FF.

Problemet mitt er bare det at jeg bare kan ha ett ur og hver gang jeg sikler på noe annet for så å se ned på Polaren så sier den bare ; Fffffuuuccckk Uuuuuu!!!!!!!

Hahaha helt 100% herlig lesning!!

Planen er å sitte stille i båten, men "no plan survives first contact with the enemy"....

Akilleshælen til min samling er at den inneholder tre stk. Rolex. Skulle det dukke opp en IWC @acnorway :) eller en Breitling Navitimer i løpet av neste år kan det fort rykke i flippefoten.

Men tanken er å opprettholde status quo. Men det gjaldt forsåvidt for 2014 også...

Sitte stille i båten? Eh... joa.

Siden det over ble skrevet, har jeg foretatt to kjøp, to bytter og tre salg. Må vel nesten si at båten kantret før den i det hele tatt forlot kaien.

Men frustrasjonen over for mange ur, og dertil for lite bruk, ble til slutt for stor, og jobben med å bygge ned samlingen til fire ur ble startet.

Pr. nå er dette planen for 2015:

Keepere
Rolex Submariner 114060
Omega Speedmaster DSOTM
Nomos Orion
Sinn 356

Ut i 2015:
Rolex Explorer 214270
Breitling Navitimer 1806
Sinn 656

Safe Queen:
Omega Speedmaster 40th anniversary (Lillebråks fødselsår)

Suben og Orion blir 100% sikkert. DSOTM blir 80% sikkert. Om Sinn 356 blir den fjerde klokken i boksen, er mer usikkert.

Ja, ja. Nei, nei: for alt jeg vet svarer jeg på dette innlegget om to måneder, og forteller at jeg kun har Panerai i boksen...

Jeg er ikke av de ivrigste her inne, men etter et hvileår i fjor blir det litt aktivitet i boksen i år.

Inn:
- Diver som trolig dukker opp på "utboxing" ila helgen

Allerede solgt:
- Orient Mako XL

Trolig ut, hvis jeg har hjerte til det:
- Helson Shark Diver 40mm

Så får vi se om det kan bli noe mer inn mot slutten av året.

Solgte ikke du din 114060 i dag, hehe ;)

Det var nære på, men så kom jeg på fjellvettregel nummer 8: "Vend i tide, det er ingen skam å snu". Jeg tenkte at dette var en fin regel som også burde gjelde for salg av klokker, så jeg snudde i tide ;)

Glashutte Panomatic Counter XL

Jeg har vært avstandsforelsket i flere av Glashutte sine klokker en stund nå. Jeg har nå bestilt denne klokken og gleder meg som en unge til jeg får den. Dette blir trolig årets største klokke prosjekt.