Knivtråden

Jeg kjøpte min på besøk hos Strømeng i 1990-ish, det er en 7-tommer i klassisk utførelse uten søringstopp. Har brukt den myyyye, og den er veldig fin allroundkniv på tur. Den er stor nok til å hugge litt opptenningsved og fin størrelse til matrelaterte oppgaver.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Skal sies at min beltekniv er denne under som jeg lagde for noen år siden (alltid med i skogen). Samekniven er kun med i sekken som et litt grovere alternativ, da gidder jeg heller ikke å pakke med øks.

1717567086996.png
 
Ahh! Strømeng gir gode minner.
Jeg var med på opplæring av noen amerikanere i vintertjeneste. De var skeptiske til den lange tradisjonelle kniven mange av oss bar. Men når vi kappet litt småtrær ble tonen litt annerledes :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og andres
Ahh! Strømeng gir gode minner.
Jeg var med på opplæring av noen amerikanere i vintertjeneste. De var skeptiske til den lange tradisjonelle kniven mange av oss bar. Men når vi kappet litt småtrær ble tonen litt annerledes :)
Samme erfaring, men med spanske og nederlandske.
 
Noen som vet om firma/personer som sliper kniver i Bergen? Fikk 2 stk japanske kokkekniver i damaskus-stål til jul for 2 år siden og selv om de enda er skarpe så kunne de med fordel vært skarpere.

Er litt skeptisk til å sende inn så dyre kniver til Jernia. Eller er jeg forutinntatt?
 
Noen som vet om firma/personer som sliper kniver i Bergen? Fikk 2 stk japanske kokkekniver i damaskus-stål til jul for 2 år siden og selv om de enda er skarpe så kunne de med fordel vært skarpere.

Er litt skeptisk til å sende inn så dyre kniver til Jernia. Eller er jeg forutinntatt?

Jeg har brukt https://www.slipespesialisten.no/ flere ganger tidligere og alltid vært fornøyd. Nå bor jeg riktignok i nærheten, men vet at de også tilbyr "sliping per post". https://www.slipespesialisten.no/products/knivsliping-pr-post?variant=40800720519339
 
Noen som vet om firma/personer som sliper kniver i Bergen? Fikk 2 stk japanske kokkekniver i damaskus-stål til jul for 2 år siden og selv om de enda er skarpe så kunne de med fordel vært skarpere.

Er litt skeptisk til å sende inn så dyre kniver til Jernia. Eller er jeg forutinntatt?
du må nok lære deg slipe knivene selv! ;)

slipe på jernia er no-go!

kjøp deg denne boken:
IMG_6533.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Noen som vet om firma/personer som sliper kniver i Bergen? Fikk 2 stk japanske kokkekniver i damaskus-stål til jul for 2 år siden og selv om de enda er skarpe så kunne de med fordel vært skarpere.

Er litt skeptisk til å sende inn så dyre kniver til Jernia. Eller er jeg forutinntatt?
Jeg har veldig god erfaring med https://kniveksperten.no/ på Nesstun og har samarbeidet med dem om flere prosjekter, og de har alltid levert ekstremt bra. I tillegg har jeg bare gode erfaringer som kunde gjennom flere år.

Om de sliper kniver vet jeg faktisk ikke, men de kan GARANTERT sende deg i riktig retning, og har nok god veldig gode slipere til salgs i flere prisklasser. Jeg er ingen knivsnobb, men personlig liker jeg veldig godt slipere der du kan stille vinkelen selv, eller har noen forhåndsinnstillinger slik at du bare trenger en eneste sliper til alle.
 
Noen som vet om firma/personer som sliper kniver i Bergen? Fikk 2 stk japanske kokkekniver i damaskus-stål til jul for 2 år siden og selv om de enda er skarpe så kunne de med fordel vært skarpere.

Er litt skeptisk til å sende inn så dyre kniver til Jernia. Eller er jeg forutinntatt?
Jeg har en gjeng med Masahiro kniver. Ikke de dyreste, men får bra skussmål. Orker ikke å være helt OCD, snobb og nerd på alle områder og ting. Disse gjør en utmerket jobb, og slipes ca annenhvert år hos Jernia. Rimelig, rask og tilgjengelig slip. Bruker jevnlig en sånn enkel og hendig Fiskars skjerper, stor effekt.

Knivene kutter gjennom tomater av egen vekt og har aldri problemer med fettslingsene på kjøttet.

Oppsummert: Jernia funker fett, men kommer an på ambisjonsnivået og nerdebehov;) Det sagt, en iWatch funker ikke fett! Så forstår dere som mener motsatt, eventuelt er profesjonelle knivbrukere.
 
Hvilke?
Stor sjanse for at disse er asymmetrisk slipt, og stor sjanse for at Jernia sliper dem symmetrisk, og da tenker jeg at det tar deg kort tid før du synes at de er sløvere enn før du sendte dem inn.

Mener det er denne kniven jeg har. Høres ut som om de er symmetrisk i følge siden: "Alle knivene har en knivegg som er 50/50."
 
Bruker jevnlig en sånn enkel og hendig Fiskars skjerper, stor effekt.

...ikke en sånn:
50296919_base_50296919-base-fiskars-xsharp-ks-knivsliper-6821.jpg

?

Det er sånn ca det verste du kan bruke. Den gjør kniven litt skarpere akkurat nå, men et bryne som dras parallelt med eggen lager også bruddanvisninger parallelt med eggen - slik at den holder kortere enn om du ikke hadde slipt med den.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
...ikke en sånn:
50296919_base_50296919-base-fiskars-xsharp-ks-knivsliper-6821.jpg

?

Det er sånn ca det verste du kan bruke. Den gjør kniven litt skarpere akkurat nå, men et bryne som dras parallelt med eggen lager også bruddanvisninger parallelt med eggen - slik at den holder kortere enn om du ikke hadde slipt med den.
En enda rimeligere variant:)
IMG_7774.jpeg

Uansett negativ effekt så blir knivene skarpere, betydelig, ved å bruke denne innimellom sliping (som jeg gjør når jeg kommer på det, hos Jernia, med ca 1-2 års intervall).
 
Uansett negativ effekt så blir knivene skarpere, betydelig, ved å bruke denne innimellom sliping

Ja, jeg husker at foreldrene mine hadde en slik. Ble kjempeskarpt, men det varte i cirka 2 tomater.

En sliper med to runde bryner som dette skaper 2 problemer samtidig:
1. En veldig konkav egg. Dette gir en svært spiss egg ytterst, men samtidig veldig tynt gods bak eggen og dermed en svakere egg.
2. Bruddanvisninger parallelt med eggen som svekker den ytterligere.

Jeg sliper alle mine store kniver med stikk motsatt prinsipp: slakt belte for å få konveks egg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Nå skal jeg være han fyren; hvorfor ikke bruke bryne og setter opp knivseggen selv? Med litt fintfølelse kjenner man godt når det tar riktig, og med mindre det er en kniv med variabel vinkel på slipen så er det veldig enkelt å få en god egg.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Jon Henrik og holmby