Har en Spyderco chaparral (og Leatherman C33) som jeg liker godt, men lurer på å kjøpe en litt større kniv, rett over 3-3,5" blad.
Kriterier:
-Superlett
-Tynn og kompakt
-Egnet til matlaging og spising
-Lett å rengjøre (les: tørke av)
-Rustbestandig
-Lett å åpne/lukke med en hånd, gjerne også "utrent" hånd.
-"Rett rygg" for å kunne feste den enkelt i knivsliper wicked edge
-Bra belteklips der kniven sitter langt nede i lommen, og klipset ikke sliter for mye på buksen.
Brukes ikke veldig mye, så klarer meg nesten med chaparral (og rimeligere leatherman C33), men jeg er gadget-mann og vil ha topp kvalitet, samt valuta for pengene. Fleksibel på pris, helst under 100usd, men under skal overleve 200usd om det "må til"..
Har surfet litt, og sett på Kershaw Skyline Premium, Kershaw Knockout, diverse Spyderco, og nesten landet på
Spyderco Manix 2 lightweight - med BD-1 stål som virker å være perfekt for min bruk. I tillegg er den ikke alt for dyr.
Hvor er det billigst å bestille kniver, og spesielt Spyderco? Virker som om flere har dyr (og treg) frakt kun for en kniv..
Men kom også over
Boker Plus Exskelibur I 3.5" Carbon Fiber som er enda lettere og har litt større blad. Fordelen med denne er at den er enda lettere, litt mer elegant "middagskniv" utseende, og møkk vil ikke sette seg i mønster i håndtaket. Også moro å prøve noe annet. Ulempen er pris og noe dårligere grep og risiko for å skjære seg ved hardere bruk pga. utformingen. Noen som har erfaring?
EDIT:
Fant også
Positron fra Spyderco som var litt i samme gate, men enda dyrere:
EDIT2:
Etter mer lesing har jeg forkastet positron (dårlig review), og heller mot
Caly 3.5:
Denne har langt blad i forhold til håndtak, er tynn og bærer fint og dypt i lomme, den er lett (selv om det finnes et par lettere, som Centofante 3, Delica 4 og Positron), og den har bra stål (ZDP-189 / 420J2), selv om det kanskje krever litt tålmodighet å slipe. Carbon er også kult, og den har ikke alt for "truende"/militært utseende..
Noen erfaring, eller er det noen andre forslag til kniv?
Alternativt gjerne med flaskeåpner som C33 har, men tynnere, lettere kniv med høyere kvalitet.