Knivtråden

IMG_4499.jpeg

Har ikke selv men testet og liker den godt. Generelt er jeg veldig glad i de tradisjonelle norske knivfabrikantene. Synes Nipa både ser bra ut og lå fint i hånden. Flott allbrukskniv som jeg hadde vært stolt over å eie. Alt må ikke alltid være så dyrt og fancy. Det er en verden av ultrahypede, dyre og overkonstruerte kniver der ute som faller gjennom med en gang de skal være noe annet enn et fett motiv.

Jeg er veldig glad i Helle og Brusletto som begge er relativt lokale for meg. Jeg trenger absolutt ikke noen ny kniv, men denne frister meg veldig:
Helle_Fjording_50_aar_LTD_Edition_6_1920_comp.jpg

"I 1975 lanserte Helle ein kniv som på mange måtar endra korleis vi såg på kniv generelt i Skandinavia. I samarbeid med Tor Indergaard skapte vi ein kniv der bladet var berre halvparten så langt som det som var vanleg på den tida. Denne lille nyskapningen fekk namnet Helle Fjording. Modellen bana veg for Nying, og resten – som dei seier – er historie.

Vi markerer 50-årsjubileet for denne delen av Helle-historia ved å dedisere vår 2025 Limited Edition-kniv til Fjording 50 år.

Fjording 50 år tar med seg mange av dei innovative elementa frå det originale designet. Den har det same, korte bladet og det ergonomisk forma skaftet som gjer den perfekt til treskjering. Den kjem også i ei retro-inspirert slire med deksel til kniven, som du kan feste til beltet eller ryggsekken og vite sit trygt på plass.

Samtidig har vi oppgradert materiala i kniven. Mens originalen hadde ei tynnare karbonstål, er bladet til Fjording 50 år laga med vårt tjukkare H3LC-laminatstål. Originalskaftet var eit enkelt bjørkestykke, og no har vi styla det opp og tilført fleire komponentar. Fjording 50 år briljerer med eit samansett skaft i masurbjørk, stabilisert, grøn masurbjørk og lær. Den «Helle-grøne» masurbjørka i skaftet representerer både kor viktig dette designet har vore for merkevara, men også kva nye teknikkar Helle har tatt i bruk i dag. Slira er høgkvalitets, vegetabilsk farga lær i fargen tan"

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Er det virkelig så stor forskjell i kvalitet? Jeg må innrømme det er lenge siden jeg har hatt en kniv fra Brusletto men jeg mener å huske at det har vært veldig robuste og kraftige saker. Og de kommer vel også med livstidsgaranti. Mens Helle i tillegg ser helt fantastisk ut, og kombinerer tradisjonelt håndverk, materialvalg og finish på høyt nivå.

Jeg er veldig glad i Helle og Brusletto som begge er relativt lokale for meg. Jeg trenger absolutt ikke noen ny kniv, men denne frister meg veldig:

"I 1975 lanserte Helle ein kniv som på mange måtar endra korleis vi såg på kniv generelt i Skandinavia. I samarbeid med Tor Indergaard skapte vi ein kniv der bladet var berre halvparten så langt som det som var vanleg på den tida. Denne lille nyskapningen fekk namnet Helle Fjording. Modellen bana veg for Nying, og resten – som dei seier – er historie.

Vi markerer 50-årsjubileet for denne delen av Helle-historia ved å dedisere vår 2025 Limited Edition-kniv til Fjording 50 år.

Fjording 50 år tar med seg mange av dei innovative elementa frå det originale designet. Den har det same, korte bladet og det ergonomisk forma skaftet som gjer den perfekt til treskjering. Den kjem også i ei retro-inspirert slire med deksel til kniven, som du kan feste til beltet eller ryggsekken og vite sit trygt på plass.

Samtidig har vi oppgradert materiala i kniven. Mens originalen hadde ei tynnare karbonstål, er bladet til Fjording 50 år laga med vårt tjukkare H3LC-laminatstål. Originalskaftet var eit enkelt bjørkestykke, og no har vi styla det opp og tilført fleire komponentar. Fjording 50 år briljerer med eit samansett skaft i masurbjørk, stabilisert, grøn masurbjørk og lær. Den «Helle-grøne» masurbjørka i skaftet representerer både kor viktig dette designet har vore for merkevara, men også kva nye teknikkar Helle har tatt i bruk i dag. Slira er høgkvalitets, vegetabilsk farga lær i fargen tan"

Jeg måtte inn på nettsidene til Helle å lese litt mer om denne.
Da oppdaget jeg også at det jeg trodde var to Nying jeg har var feil. Det er vist en Nying og en Fjording jeg har. Artig.
Begge har jeg fått i gave.

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Setter stor pris på norsk knivtradisjon, som både Helle og Brusletto er med på å ivareta og videreføre. Synes absolutt Helle lager mye flott, spesielt i bladdesign. Men det blir myye treskaft! Skulle ønske de kunne prøvd noen varianter med andre skaftmaterialer.
Forsåvidt mye av det samme hos Brusletto. Dog har de i hvert fall testet micarta på Femund, ble ikke veldig feil det
IMG_2133.jpeg

Det er vel en grunn til det . Carbon , titan og stålskaft er oftest meir til å ta bilder en til praktisk bruk. Treverk har som regel greit grep sjølv om en svetter .
Nå finnes der vel noken plastskaft/fiberkompositt som fungerer veldig bra . Dette materialet er vel mest brukt av typiske taktiske kniver som yankee influenserene seier er essensiell EDC. Spesielt dei som er veldig dyre uten egentlig å ha en grunn til det .

• Liker
Reaksjoner: westmouth

:love: Kom på nå at jeg har en gammel fjording i kjelleren et sted. Den trenger sikkert litt tlc, men lurer på om jeg burde sette den i stand.
Re plastskaft @Blodstrupmoen så er det sikkert mye riktig i det du sier, men se også på Mora. En av mine absolutte favoritter og mest brukte kniver er mora companion. Jeg våger meg til å påstå at man ikke får mer bang for the buck :)

:)@Bøygen helt enig . Mora kniver er vanvittig gode kniver for prisen . Men hadde den kostet 4000kr så hadde den nok ikkje solgt så veldig bra.
Nei absolutt ikke :)
De har jo jobbet seg litt opp i prisklasse med noen av de nyeste modellene, og jeg har inntrykk av at det fortsatt er bra for prisen, men mange tusen er det ikke. Og det trenger det ikke være heller :)

Nå finnes der vel noken plastskaft/fiberkompositt som fungerer veldig bra . Dette materialet er vel mest brukt av typiske taktiske kniver som yankee influenserene seier er essensiell EDC.

Micarta! Blir seigt når det er vått. Ingenting som er bedre når du står albudypt i elgslaktet i halvmørket og skjelver på handa.

Kan formes og poleres som treverk og ser ikke verst ut heller.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
@Edward Ja micarta har eg på en kniv , men bruker faktisk fleire kniver når vi slakter. Vi vommer dyra på fjellet og sleper dei med oss ned der vi slakter . Hjort ikkje elg då .
Eg har vel brukt en helle kniv av et slag på siste slaktene. Så lenge den er skarp nok så funker det meste .

Vis vedlegg 397385
Har ikke selv men testet og liker den godt. Generelt er jeg veldig glad i de tradisjonelle norske knivfabrikantene. Synes Nipa både ser bra ut og lå fint i hånden. Flott allbrukskniv som jeg hadde vært stolt over å eie. Alt må ikke alltid være så dyrt og fancy. Det er en verden av ultrahypede, dyre og overkonstruerte kniver der ute som faller gjennom med en gang de skal være noe annet enn et fett motiv.
Jeg klarer ikke få denne ut av hodet. Den var skikkelig fin!

• Liker
Reaksjoner: holmby og Chronodiver
Setter stor pris på norsk knivtradisjon, som både Helle og Brusletto er med på å ivareta og videreføre. Synes absolutt Helle lager mye flott, spesielt i bladdesign. Men det blir myye treskaft! Skulle ønske de kunne prøvd noen varianter med andre skaftmaterialer.
Forsåvidt mye av det samme hos Brusletto. Dog har de i hvert fall testet micarta på Femund, ble ikke veldig feil det
Kjøpte nylig Femund med micarta. Den lå bare så vanvittig bra i hånden, og perfekt balansert. Mye metall, kjennes tung når den holdes.