Kopier/fakes på Finn.no

Takk for den ytterligere oppklaringen Preben!

Føler det er på sin plass å understreke for alle som bruker denne tråden at man ved en eventuell rapportering til Finn.no må bruke eget navn, og på ingen måte oppgi informasjon som kan gi et uriktig bilde av å representere Tidssonen. Videre bør en enhver rapportering baseres på egen kunnskap, og ikke på skriveriene som skjer her på Tidssonen. Er man i tvil kan det være lurt å ta kontakt med selger før man oppnevner seg til selvutnevnt klokkeekspert og rapporterer annonsen til Finn ;)

Jeg har ingen grunn til å mene at noen av partene i denne saken har handlet i annet enn beste tro, og håper at alle parter har lært en liten lekse og at vi kan legge denne saken bak oss.

Takk Juice.

Må innrømme att jeg var litt frustrert å var kanskje litt kvass i kommentarene.
Men jeg er aldri langsur, å tar også forhåpentligvis lærdom av dette.

Ønsker alle en fin kveld.

Mvh. Preben

Jeg må innrømme at jeg først syntes Karlf var litt rask på tråden med å kalle klokke fake, men i etterkant ser jeg nå at annonsen framstår kritikkverdig og i beste fall med manglende informasjon. For meg som "amatør", kan min manglende kunnskap i slike tilfeller nettopp føre til at jeg handler litt vel raskt og risikerer kostbare smeller...

Jeg oppfordrer derfor alle som skal handle klokker på nett først og fremst gjøre grundige undersøkelser og i tillegg bruke kontrakt hvor vesentlig informasjon er gitt:
1. Framstår klokken som original?
2. Er det utført bytte på deler på klokken?
3. Er det utført service på klokken, evt når?
4. Kan service dokumenteres?
5. and so on....

Bra at saken ordner seg i alle fall, en liten vekker for min (naive) del i alle fall!

Hilsen en som lærer hver dag....

Lurt å være litt foriktig på avtrekkerfingeren når man rapporterer annonser på Finn. Jeg rapporterer kun de hvor jeg er 100% sikker på at det er noe muffens, og kun rene fakes. Jeg har for dårlig kompetanse til å avsløre frankens og redials.

Jeg er heller ikke Finn-politi ;) Den eneste grunnen til å mase litt på Finn om å stramme inn på tvilsomme klokker er at jeg ønsker å bevare en god signal/noise ratio på Ur-kategorien ...

Forøvrig synes jeg det er lurt å være ekstra utførlig i annonser for high end ur og sjeldne vintage-modeller. Det er vel hovedsaklig spesielt interessert som leser disse annonsene, de vil også være spesielt interessert i detaljene.

For min egen del ville jeg supplert en annnonse på Finn for et slikt ur med en annonse på Tidssonen. Da kan man ta endel av spørsmålene der.

Jeg liker mengden "sub-daytonaer" han har. Det er, vel, litt anderledes og viser oss jo godt hvorfor mye av skrotet som lages i fake-fabrikkene ikke nødvendigvis er tro kopier - folk kjøper shiten uansett.

2382.jpg