Kopier/fakes på Finn.no

Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Jeg fikk forøvrig mail i dag fra Finn om jeg kunne gi en vurdering av en Rolex 18k Day-Date, de var usikre på om de turte slippe den til eller ikke. Hyggelig at de tar det så alvorlig! Og kanskje et hint om at jeg sender inn vel mange klager :mrgreen:

Forøvrig klarte jeg hverken å gå god for eller slakte klokka, var vanskelig å si. Fikk se noen papirer vedkommende hadde sendt inn. De så bra ut, men det kan jo være ekte papirer og en fake klokke for den sags skyld.

Caveat emptor, folkens!

Jeg har hatt flere dialoger med ulike "ansvarlige" hos Finn...alle har de vært svært så behjelpelige. Noen annonser har blitt fjernet, andre har blitt stående "av juridiske årsaker...." :roll:
Å være Finn behjelpelige med å foreta vurderinger pr epost og bilder, synes å være umulig,- så sant det ikke lyser FAKE lang vei.

Jeg tror vi dessverre må leve med at slike annonser vil dukke opp fra tid til en annen. Kanskje en epost til selger med noen ord kan bidra noe ?

Nå må det også nevnes at det ikke er Finn som har flest suspekte annonser. QXL og svenske Tradera er ille...(Av de skandinaviske.)

JonasV skrev:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18766548

Arvegave.. Ha Ha :p Hva folk får seg til å skrive.

De har en maskuling, ung look, som lokker til seg det motsatte kjønn med dette smykke til en klokke.

Hvis min tolkning av denne noe kryptiske teksten er riktig, er det jo helt fantastisk. Mine forsøk på klokkesmalltalk med kvinner har hittil uten unntak blitt belønnet med glassaktig blikk og kvalte gjesp. Men med min nyinnkjøpte Breintling blir det andre boller. I neste selskap kommer kvinnene til å flokke seg rundt meg mens jeg legger ut om det fantastiske urverket:

alle har trinnløse visere og en automatisk berørings motor, dvs ingen batteri men kun ved berøring av hånden din

Erik N skrev:
Det er jo ikke en Breitling da.. det er en Breintling.. :mrgreen:

Dette er ligner jo også på noe jeg hatt sett før ett sted http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18583114 hmmm
Kaster inn en liten brannfakkel her: er dette så ille da? Ja, de ligner på Panerai. Men det står ikke Panerai på dem. Dette er et design bestilt av det italienske forsvaret rett etter krigen, hvis jeg har min Panerai-historie rett, og jeg mener jo derfor at det ikke er noe verre enn de utallige B-uhr-variantene som finnes. B-uhr ble vel originalt laget av IWC, Lange, Laco og Stowa for det tyske luftforsvaret, men finnes i dag i talløse varianter som ligner mer eller mindre på originalen.

Rolex står bak Submariner-looken, men hvor mange sub-etterlikninger finnes i dag, også fra svært respekterte fabrikanter?

Klarer ikke helt å hisse meg opp over disse urene, homage, inspirert, replica, kopier eller hva de nå er.

Denne debatten har vi hatt før...

Men det der er jo i praksis tro kopier av Panerai-modeller, men uten "Panerai" skrevet på.
Skal det tillates er det jo rimelig fritt frem for alle tenkelige kopier bare man unnlater å skrive visse ting på tavlene.

krille skrev:
Erik N skrev:
Det er jo ikke en Breitling da.. det er en Breintling.. :mrgreen:

Dette er ligner jo også på noe jeg hatt sett før ett sted http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18583114 hmmm
Kaster inn en liten brannfakkel her: er dette så ille da? Ja, de ligner på Panerai. Men det står ikke Panerai på dem. Dette er et design bestilt av det italienske forsvaret rett etter krigen, hvis jeg har min Panerai-historie rett, og jeg mener jo derfor at det ikke er noe verre enn de utallige B-uhr-variantene som finnes. B-uhr ble vel originalt laget av IWC, Lange, Laco og Stowa for det tyske luftforsvaret, men finnes i dag i talløse varianter som ligner mer eller mindre på originalen.

Rolex står bak Submariner-looken, men hvor mange sub-etterlikninger finnes i dag, også fra svært respekterte fabrikanter?

Klarer ikke helt å hisse meg opp over disse urene, homage, inspirert, replica, kopier eller hva de nå er.

Det stod ikke Panerai på den originale versjonen av Marina Militare heller så vidt jeg vet. Denne ble vel laget under 2. verdenskrig. Designet, den gang som nå, stammer vel fra Rolex på 20-30 tallet.

Personlig synes jeg det er feil når et ur blir laget konsekvent kun på grunnlag av at det skal ligne på noe annet enn det er.

"Det stod ikke Panerai på den originale versjonen av Marina Militare heller så vidt jeg vet."

Vel jeg mener dette ikke heller er helt korrekt, siden jeg mener man har versjoner hvor det står Panerai på skiven og versjoner med kun Marina Militaire.

Det skal huskes at på den tiden (omkring 2e verdenskrig og før) så var det ikke snakk om serieproduksjon, så at det var naturlig å forvente seg at det var avvik fra omgang til omgang av produserte Panerai ur.

Sven Bertil skrev:
"Det stod ikke Panerai på den originale versjonen av Marina Militare heller så vidt jeg vet."

Vel jeg mener dette ikke heller er helt korrekt, siden jeg mener man har versjoner hvor det står Panerai på skiven og versjoner med kun Marina Militaire.

Det skal huskes at på den tiden (omkring 2e verdenskrig og før) så var det ikke snakk om serieproduksjon, så at det var naturlig å forvente seg at det var avvik fra omgang til omgang av produserte Panerai ur.

Helt enig med deg :D Jeg er klar over det, men det har ikke noe med poenget mitt å gjøre :D Det hjelper jo ikke at det ikke står Panerai på replicaene (som krille skriver) når det på noen av originalene ikke gjorde det heller.

Sub skrev:
Sven Bertil skrev:

Helt enig med deg :D Jeg er klar over det, men det har ikke noe med poenget mitt å gjøre :D Det hjelper jo ikke at det ikke står Panerai på replicaene (som krille skriver) når det på noen av originalene ikke gjorde det heller.
Nei, men det jeg mener er at de utgir seg i det minste ikke for å være noe de ikke er. Hvor står må forskjellen være for at det skal være greit? Hvor går grensen?

Nå må du ikke heller være naiv da...........de "homages" og "replicas" på finn har ikke noe som helst tvil om hvilken klokke dem ønsker å ligne!

Panerai er en sjelden suksess som mange prøver å etterligne...........å de aller fleste har ingen stor fantasi eller egne ambisjoner å satser derfor alle pengene på å kopiere designen helt av!

Tror vi ikke trenger å unnskylde denne industrien!

Denne tullingen her innrømmer glatt at han selger en fake. I tillegg har han ingen idé om hva en tourbillon er, og attpåtil ønsker han seriøse bud på over 5000 for skiten.

krille skrev:
Denne tullingen her innrømmer glatt at han selger en fake. I tillegg har han ingen idé om hva en tourbillon er, og attpåtil ønsker han seriøse bud på over 5000 for skiten.

Nei krille, han har faktisk en ide om hva en tourbillon er. Nå må du lese teksten, der står at: "den kan du se inn i og se urverket går av seg selv". En beskrivelse av tourbillon der altså. Er det ikke flott hvor mye nytt vi lærer her på Tidssonen? :mrgreen:

HerrUr skrev:
Nei krille, han har faktisk en ide om hva en tourbillon er. Nå må du lese teksten, der står at: "den kan du se inn i og se urverket går av seg selv".

Ah! Nå skjønner jeg hvorfor klokker med tourbillon er så dyre!