Interessant tema. Jeg har investert i minere, da jeg tenker kostnad opp mot dagens kurs på Bitcoin. Kan kjøpe en miner som driftes av Digital Gruveindustri, sjekk opp sidene til www.digitalgruve.no som er et Norsk selskap. De er også på FB. Her får du 1,46 Bitcoin i året for halvparten av kosten om du kjøper en Bitcoin (til dagens kurs) Foreslår de som er interesserte i å sjekke ut dette. Dette vil ta av neste år ifølge Norsk Bitcoin og Blockchain forening. Jeg gleder meg ihvertfall
Glemte å nevne i farten at jeg har solgt klokker for å investere i minere
(Disclaimer: Jeg kan egentlig ikke det jeg snakker om her, og jeg driver definitivt ikke finansiell rådgivning! Men, jeg synes det er veldig bra å ha et sted å lufte tanker og diskutere med mer og mindre likesinnede.)
Takk for tips!
Jeg har sjekket en del, og også sendt mail direkte til digital gruveindustri, og må si at jeg er litt usikker på om dette er det jeg ville gått for. Ikke at ikke det er potensiale der, jeg tror bare at det finnes bedre og mer bærekraftige løsninger.
Grunnen som følger:
Digital gruve oppgir ca 0,6BTC pr miner, gitt dagens vanskelighetsgrad. Dvs at du betaler ca 20k og får igjen 0.6 BTC. Når BTC ligger på over $13k, er jo dette god butikk og sånn sett er det bare å kjøre på. Jeg tror det kommer korreksjoner til prisen, men generelt er jeg kryptooptimist og tror ikke vi er i nærheten av å se taket enda. Ergo, gitt status quo er det bare å gønne på!
Jeg tror imidlertid at den mainstream-oppmerksomheten som gis krypto og mining om dagen, fører til at vanskelighetsgraden på å løse "mattestykkene" vil gå så mye opp at å eie en eller ti miners ikke egentlig vil svare seg. Derfor tror jeg at å være med på en eller annen form for fellesutvinning er en bedre deal. Har sjekket littegrann rundt genesis mining, men er veldig langt fra overbevist om at dette er veien å gå. Derfor sjekket jeg hvilke ICOer som er i emning. En jeg tente veldig på, men som dessverre er over og som man derfor må vente til de går live med (og dermed mister pre-sale rabatter), er hydrominer.org. De legger utvinningen sin til vannkraftverk, plugger ledningen inn i veggen og får tilnærmet gratis, grønn, strøm. Dette er viktig (både lav pris og at den er grønn)!
Men, siden denne er over sjekket jeg litt mer, og fant noe som jeg etter veldig mye lesing har enda mer tro på: envion.org.
Ønsker ikke å si så mye, dere får lese dere opp selv og gjøre opp deres egen mening. Personlig har jeg klokketro (pun not intended), og kommer til å gå så tungt inn som jeg klarer (ikke PP, men kanskje Sub).
I tillegg synes jeg dette var en interessant variant, der man binder tokens/CC opp mot en reell verdi (bolig): https://tokensale.caviar.io/?ref=134
Som nevnt i disclaimer: jeg kan ikke det jeg snakker om her, men fordelen er at det er det ikke så mange andre som kan heller